2011-12-14, 20:04
  #3025
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag har barn. Och väldigt bra koll på vilka de umgås med. Det kanske är lättare när man bor i en storstad som vi, då avtalas alla kompismöten per telefon med de andra föräldrarna. Man märker ganska fort om det är en knepig familj.


Haha du är inte sann!

På telefon!? hur märker man då hur en person är, ni är sååååå duktiga i storstan att ni ringer varann!!!!!
GULDSTJÄRNA TILL DIG O DIN TELEFON!
Citera
2011-12-14, 20:04
  #3026
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om du själv har barn skulle inte du vilja veta om denna mördare ska börja i samma klass som ditt barn? Skulle du gladeligen bjuda in honom till ditt barns födeslsedagskalas? Om ditt barn säger namnet på sin bästa kompis och du vet att det är denna mördare skulle du inte reagera?

Nej självklart vill jag inte veta att "den nye killen i klassen" har mördat en unge! Hur skulle jag hantera den informationen? Hur skulle DU hantera den informationen? Men om det här barnet är så störigt som många här i tråden säger skulle jag aldrig låta mina barn umgås med honom, inte heller bjuda honom på tårta.

F.ö. tror jag inte att den här killen kommer att få börja i en vanlig skola igen. Vad tror ni andra? Vad finns det för alternativ?
__________________
Senast redigerad av allegrageller 2011-12-14 kl. 20:07.
Citera
2011-12-14, 20:05
  #3027
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Just därför är det väl väldigt bra att namnet inte kommer ut. Hur skall tioåringen kunna anpassas till samhället om han hela tiden skall behandlas som en "mördare" i ett samhället som vänder honom ryggen?

Nu är det faktiskt så att tioåringen ÄR en mördare.
Brottet rubriceras fortfarande som mord och då innebär det att GM hade för avsikt att döda Texas.

Personligen är jag av åsikten att man ska stå för vad man gör och det gäller från ungefär den dag man börjar skolan.
Citera
2011-12-14, 20:06
  #3028
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyret
Haha du är inte sann!

På telefon!? hur märker man då hur en person är, ni är sååååå duktiga i storstan att ni ringer varann!!!!!
GULDSTJÄRNA TILL DIG O DIN TELEFON!

Men kamma dig nu, självklart har jag träffat kompisarnas föräldrar ett flertal ggr. vad jag refererade till var att jag alltid vet var barnen är tack vare att vi föräldrar ringer till varandra - ungarna driver inte omkring på samhället om man säger så.
Citera
2011-12-14, 20:08
  #3029
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VILMA88
skicka ner killen till något land typ indien och där får han utföra barn arbete på fabrik typ eller bära sopor i ett år, och ta med någon övervakare, sen kan han komma hem igen och börja om från början,,,så kanske ungen lär sig att veta hut

Då lär han också vara så brun och tunn att ingen kan tro att han egentligen är en liten småländsk mördare.
Citera
2011-12-14, 20:09
  #3030
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om du själv har barn skulle inte du vilja veta om denna mördare ska börja i samma klass som ditt barn? Skulle du gladeligen bjuda in honom till ditt barns födeslsedagskalas? Om ditt barn säger namnet på sin bästa kompis och du vet att det är denna mördare skulle du inte reagera?
Det är så gott som garanterat att du inte behöver en identifikation på pojken.Du måste ju inse att samhället runt omkring dig är befolkat av ett antal f.d. brottslingar-kriminella som kanske inte sticker ut hakan direkt.Använd sunt förnuft och gott omdöme.
Citera
2011-12-14, 20:09
  #3031
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarby1964
Hette stackarn Texas?

Det går ju inte att undgå att koppla in Sofia Wistam, hon har väl en grabb som heter Texas?
Hm okänslig länk i sammanhanget:

Tycker kanske inte namnet på förövaren är det viktigaste däremot som ngn varit inne på, vilken familjesituation hade tioåringen, socialgrupp, kamrater, intressen osv..
Hans familj tillhör förstås den absoluta eliten i Ljungby: välutbildade välbärgade föräldrar, stort socialt umgänge, engagerade i välgörenhet och idrottsrörelsen samt aktiva i skolrådet. Mamman arbetar deltid som löneassistent (men är utbildad kulturvetare och är ordförande i kommunens konstförening) och pappan är konsult på IBM (pendlar) och är ledare för traktens hockeyungar.
Gissa.
Citera
2011-12-14, 20:09
  #3032
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Just därför är det väl väldigt bra att namnet inte kommer ut. Hur skall tioåringen kunna anpassas till samhället om han hela tiden skall behandlas som en "mördare" i ett samhället som vänder honom ryggen?

Nu spelar det väl ingen roll om det gamla namnet kommer fram, familjen kommer att få nya identiteter - om så inte redan har skett.
Citera
2011-12-14, 20:10
  #3033
Medlem
Asgarvads avatar
Den här tråden kommer Flashback knappast få något journalistpris för, särskilt om 10-åringen och hans familj outas.
Killen och hela hans nätverk behöver långvarig kvalificerad vård och behandling för att det ska bli folk av honom i framtiden, frågan är om resurserna och kunskaperna i kommun och landsting finns för att nå dithän. Ska vi sätta kainsmärket i pannan på pojken redan nu och döma honom till ett liv i elände där han återigen kanske kommer att mörda? Eller ska vi göra det lilla vi kan för att återbörda honom till samhället?
Citera
2011-12-14, 20:10
  #3034
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Då lär han också vara så brun och tunn att ingen kan tro att han egentligen är en liten småländsk mördare.

Han är förmodligen redan rätt brun......
Citera
2011-12-14, 20:11
  #3035
Medlem
hammarby1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hans familj tillhör förstås den absoluta eliten i Ljungby: välutbildade välbärgade föräldrar, stort socialt umgänge, engagerade i välgörenhet och idrottsrörelsen samt aktiva i skolrådet. Mamman arbetar deltid som löneassistent (men är utbildad kulturvetare och är ordförande i kommunens konstförening) och pappan är konsult på IBM (pendlar) och är ledare för traktens hockeyungar.
Gissa.
Jo, jag kan gissa! Tycker nog ändå att fakta slår mina gissningar
Citera
2011-12-14, 20:11
  #3036
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Nu är det faktiskt så att tioåringen ÄR en mördare.
Brottet rubriceras fortfarande som mord och då innebär det att GM hade för avsikt att döda Texas.

Personligen är jag av åsikten att man ska stå för vad man gör och det gäller från ungefär den dag man börjar skolan.
Inte ens mördare - vilket är ett epitet som man efter dom kan sätta på vuxna förövare, inte på barn - skall straffas av det civila samhället, utan av rättsväsendet.

Personligen är jag av åsikten att vuxna skall kunna tänka och agera sansat ... du vet - som vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in