2011-10-17, 11:14
Medlem
"Polisen tror inte att pojken kan ha frusit ihjäl.
Han var på lekplatsen med äldre syskon, men blev osams med ett av dem", skriver Smålandsposten på nätet.

Känns lite som att ett syskon kommer att få leva resten av livet med vetskapen om att ha dödat sin lillebror.
Citera
2011-10-17, 11:17
Medlem
MedelLagoms avatar
Att pojken inte hittades snabbt kan bero på att pojken inte låg vid fyndplatsen när letandet började. Han kan ha följt med en boende i området som sagt att han ska ringa till pojkens mamma så att hon kan komma och hämta honom. Men det verkar som att pojken hittades med alla kläder på och utan större skador vilket minskar den teorin. Min gissning (och förhoppning) på vad som hänt är att pojken klättrat upp i ett träd, ramlat ner och brutit nacken. Man orkar snart inte läsa om fler barnmördare.
Citera
2011-10-17, 11:20
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnsture
De andra kartorna är fel pojken hittades här.

http://kartor.eniro.se/m/axwg9

Fy fan vad jag tar illa vid mig av sådana här kartor . Man ser den där blåa pluppen och tänker att pojken gick dit på egna ben, men där slutade hans liv. (under förutsättning att han inte bragts om livet någon annanstans och burits till platsen).
Även jag lutar åt att det är något äldre syskon som i handgemäng slagit för hårt. Att det sen tagit timmar innan modern larmar kanske beror på att det äldre syskonet i chock sprungit iväg och inte vågat gå hem?
I vilket fall som helst - alla tankar till familjen i denna fruktansvärda nattsvarta stund. Barn ska leva och leka, inte dö.
Senast redigerad av Rallarsvingen 2011-10-17 kl. 11:20. Anledning: korrigering
Citera
2011-10-17, 11:21
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxarn
Är bekant med området eftersom jag själv bor i staden, funnits ett liknande fall med en flicka för några år sen som fick en yxa i huvudet av någon psyk patient som sedan tog sitt liv och vi har inte många sådana här, dessutom så ur att ha sett Bp och fp med egna ögon är det LÖJLIGT kort avstånd till hemmet och närmre villa kvarter. Skriker mord!

Jag förstår inte vad du menar, ditt inlägg gränsar till att vara helt obegripligt! Jag vill inte vara dryg men kan du inte försöka förklara vad menar en gång till? (Fast risken är nog stor att du misslyckas.)

Är Ljungby verkligen en stad?

/Provokatör
Citera
2011-10-17, 11:26
Medlem
vindsus86s avatar
Den här teorin vissa har om att det kanske är en okänd gärningsman eller så som kommit gående... Var inte fyndplatsen ganska nära lekplatsen? Skulle verkligen någon gärningsman ta den risken och döda barnet så nära barnets lekande syskon? I och för sig är det ju möjligt, men... jag tror nog snarare på syskonen eller olycka. Ja, eller mamman, men så vill man inte tänka. Ifall det är något av syskonen som dödat pojken så kan man i alla fall tänka att det var en lek som spårade ur, vilket är en något mindre otrevlig tanke än en mamma som har ihjäl sitt barn.
Citera
2011-10-17, 11:30
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9876p
Kanske bardomen överlever de fysiskt men inte själsligt. Sen blir de ofta bortskämda om odugliga och räcker mest till enbart inom vanliga svenssonyrken, då de inte tagit risker eller lärt sig hantera mindre problem på egen hand som små. De blir hämmade och rädda av sig som stora.

Känns som detta är helt off-topic, men starta gärna en ny tråd om det. För det är en intressant diskussion.
Jag tror inte att barnen var längre från vuxna i det gamla sverige, snarare tvärtom, då äldre anhöriga bodde på gården och barnen tidigt fick delta i jobbet på gården. Dessutom så höll man ju barnen från att gå bort sig genom att hota/skrämma med diverse väsen såsom näcken, brunnsgubben, etc etc.
Citera
2011-10-17, 11:30
Bannlyst
När man lyssnar på vad polisen säger och hur man lägger fram fakta(den lilla man just släpper) så tycker jag mig kunna höra att det finns koppling till syskonen. Kan givetvis ha fel, och det hoppas jag med, men det är något "vaj" här.
Citera
2011-10-17, 11:32
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisrapport
När man lyssnar på vad polisen säger och hur man lägger fram fakta(den lilla man just släpper) så tycker jag mig kunna höra att det finna koppling till syskonen. Kan givetvis ha fel, och det hoppas jag med, men det är något "vaj" här.

Det var även min tanke när jag läste media i morse. Jag tror att syskonen har tagit honom av daga av vissa orsaker och sedan snackat ihop en historia.
Citera
2011-10-17, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det var även min tanke när jag läste media i morse. Jag tror att syskonen har tagit honom av daga av vissa orsaker och sedan snackat ihop en historia.
Ja, min teori med.
Citera
2011-10-17, 11:34
Medlem
Polisen lär redan nu veta om barnet hade någon sjukdom som kan ha orsakat detta. Likaså kan de se om han ramlat från något träd eller något. Han hade inga synliga skador....han hade alltså inte krossats med en sten eller något.
Citera
2011-10-17, 11:35
Medlem
jojobantas avatar
- Lillkillen som hamnat i bråk kan ju givetvis ha sprungit iväg, blivit jagad och fälld eller snubblat etc. Han kan även ha försökt klättra upp i ett träd på eget initiativ (kanske för att han var rädd eller för att sitta och sura däruppe ett tag) och ramlat ner.

- Det är väl relativt ofta så att om barn hamnar i en uppenbar skuldsituation så är det strutsen som gäller. Snacka om skuld om det är så att han sprungit efter och "fulfällt" lillbrorsan som slog huvudet i en sten och inte reste på sig. Inget grin, ingenting, utan istället bara tvärtyst. Fy fan vilken ångest. I ett sådant skeende så är det nog mer vanligt att håller storebrorsan käften om att han åsamkat lillbrorsans skador och låtsas undra och vara orolig för var han kan vara?!

Fruktansvärt tragiskt och det blir intressant att se vad som kryper fram ur detta. Att han ska ha gått och fått en plötslig sjukdom är väl 1 på miljonen.
Citera
2011-10-17, 11:37
Medlem
jojobantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Polisen lär redan nu veta om barnet hade någon sjukdom som kan ha orsakat detta. Likaså kan de se om han ramlat från något träd eller något. Han hade inga synliga skador....han hade alltså inte krossats med en sten eller något.

Låter helt otroligt att han inte hade synliga skador. Möjligen nedbrottad och oavsiktligt kvävd i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in