2015-06-06, 21:16
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Mer intressant tycker jag är att om hitler inte blivit motarbetad av människor i tyskland. Då kanske han hade varit mindre agressiv och hela nazi grejen hade kanske varit något positiv ideologi för hela mänskligheten. Inga mass slakt. Vem vet? Garanterat blev det inte som han hade tänkt sig.
Citera
2015-06-06, 21:22
Medlem
Fjärilseffekten: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fjärilseffekten
Citera
2015-06-06, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag har hört om man skulle kunna åka tillbaka i tiden för att döda hitlers pappa innan hitler blev född och då, stoppat 2a världskriget.

så skulle många idag aldrig blivit födda, det va många amerikanska soldater som fick barn me kvinnor i japan och tyska soldater fick barn me kvinnor i norge, osv osv.

och staten israel hade antaglien inte funnits idag om inte ww2 hade börjat tex.

det finns massa blow back effekter som hade inträffat om aldrig hitler aldrig hade fötts.

jorden hade antagligen varit överbefolkad idag, dom 50 miljonerna som dog under ww2 hade antagligrn skaffat barn osv osv.

och kanske nån av dessa barn till dom 50 miljoner som dog kanske hade dödat era föräldrar innan ni föddes osv. det blir en jävla ripple effect om hitler aldrig hade fötts.

om ni hade möjligheten att resa och döda hitlers pappa innan han blev född. hade ni gjort det ? och tänkt på alla konsekvenser det hade inneburit ?.

Det är två små hakar, även om tidsresor vore möjliga:

1. Ingen som lever idag skulle leva idag. Andra skulle leva men inte vi som lever nu.
2. Du vet inte huruvida t.ex. Stalin hade mördat lika många eller fler istället eller om någon helt annan hade gjort det.
Citera
2015-06-06, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luftmadrass1
Mer intressant tycker jag är att om hitler inte blivit motarbetad av människor i tyskland. Då kanske han hade varit mindre agressiv och hela nazi grejen hade kanske varit något positiv ideologi för hela mänskligheten. Inga mass slakt. Vem vet? Garanterat blev det inte som han hade tänkt sig.

Han blev inte särskilt motarbetad. Var tredje röstberättigad tysk röstade på honom helt frivilligt. Sedan förbjöd han de andra partierna utan att någon tog till vapen för att försöka sätta stopp för honom. De mordförsök som gjordes på honom var relativt få och det enda som ens var riktigt nära att lyckas gjordes så sent att kriget hade slutat nästan lika illa ändå.
Citera
2015-06-06, 21:49
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Han blev inte särskilt motarbetad. Var tredje röstberättigad tysk röstade på honom helt frivilligt. Sedan förbjöd han de andra partierna utan att någon tog till vapen för att försöka sätta stopp för honom. De mordförsök som gjordes på honom var relativt få och det enda som ens var riktigt nära att lyckas gjordes så sent att kriget hade slutat nästan lika illa ändå.
Ja men det hände nog en väldigt massa där emellan. Antingen var han bara full av hat och ville döda alla i hela världen men insåg att han behövde använda sig av tyskland eller så hade han en god ide i en kass värld och försökte gott men under omständigheter blev det mass slakt. Alltså hur vet man ens såna saker? I böckerna tar dem för givet att han var hatens man som bara ville döda allt gott på jorden. Vet vi ens vilka omständigheter som rådde i tyskland vid den tiden? vad som stog i tidningarna? Hur folket kände sig? Hur makten var fördelad? Som jag förstått det blev tyskland ordentligt överkörda i förhandlingsavtalen efter första världskriget och att tyskland i praktiken skulle leva, alla invånare, i existens minimum till 2010 typ.
Senast redigerad av Luftmadrass1 2015-06-06 kl. 21:54.
Citera
2015-06-06, 21:59
Medlem
orrecrists avatar
Då hade historia böckerna varit omskrivna idag & vi hade inte haft samma insikt om nazism & andra skeva världsuppfattningar. Därmed så hade vi inte haft samma vetskap om risken med en utspridd nazism, där vi nu kanske kan se tidiga tecken & stoppa det i tid, hade inte ww2 hänt så kanske det hade hänt senare under vår livstid.
Citera
2015-06-06, 22:09
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag hade då inte gjort det. Mina föräldrar träffades när de var ute och reste i Europa på 60-talet. Hade jag dödat Hitler så hade det inte blivit något ww2 och då hade Europas gränser sett annorlunda ut och då hade de säkert inte träffats och då hade jag inte fötts och då hade jag inte kunnat resa tillbaka i tiden och döda Hitler och... då försvinner hela frågeställningen.
Citera
2015-06-06, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Jag hade då inte gjort det. Mina föräldrar träffades när de var ute och reste i Europa på 60-talet. Hade jag dödat Hitler så hade det inte blivit något ww2 och då hade Europas gränser sett annorlunda ut och då hade de säkert inte träffats och då hade jag inte fötts och då hade jag inte kunnat resa tillbaka i tiden och döda Hitler och... då försvinner hela frågeställningen.

Ja, en av de saker som hade hänt är att ingen i denna tråd hade existerat.
Citera
2015-06-06, 22:45
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Tyskland blev orättvist behandlat i Versaillesfreden, helt korrekt. Det rådde också misär i Tyskland i många år efteråt. Däremot hade Hitler enormt mycket större ambitioner än att riva upp Versaillesfreden. Han var troligen autist eller åtminstone enormt känslokall. På den punkten har böckerna inte fel.
Då tyskland förlorade och vinnaren skriver historien. Som allt är det kasst att säga att hitler är världens avskum. Nuförtiden är hitler som en produkt av det som är skrivet och inget annat.
Citera
2015-06-07, 00:42
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Tyskland blev orättvist behandlat i Versaillesfreden, helt korrekt. Det rådde också misär i Tyskland i många år efteråt. Däremot hade Hitler enormt mycket större ambitioner än att riva upp Versaillesfreden. Han var troligen autist eller åtminstone enormt känslokall. På den punkten har böckerna inte fel.

Jag läste någonstans att han fick dagliga injektioner av både anabola steroider & amfetamin, om det är sant så måste det också ha satt sin prägel på han & hans beslut, minst sagt.

Citat:
Ja, en av de saker som hade hänt är att ingen i denna tråd hade existerat.

Hur menar du nu? Tråden hade inte existerat men vi hade väl existerat, förmodligen i någon annan tråd.
Citera
2015-06-10, 18:10
Medlem
Andra har funderat på detta tema: http://www.tor.com/2011/08/31/wikihistory/
Citera
2015-06-10, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag läste någonstans att han fick dagliga injektioner av både anabola steroider & amfetamin, om det är sant så måste det också ha satt sin prägel på han & hans beslut, minst sagt.

Han fick upp till 28 olika preparat varje dag, främst metamfetamin, som i Tyskland hade det lustiga varumärkesnamnet Pervitin Det finns en dokumentär på Youtube om Adolfs drogande. Ett par forskare säger att de är förvånade att han ens levde till 1945, eftersom han fick doser och blandningar som var extrema. Vid minst ett tillfälle blev han medvetslös av dessa droger.

Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Hur menar du nu? Tråden hade inte existerat men vi hade väl existerat, förmodligen i någon annan tråd.

Fjärilseffekten, som har nämnts tidigare. Hade andra världskriget inte varit, så hade så mycket förändrats över hela jorden att i princip ingen idag levande hade existerat. Andra hade existerat istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in