2012-09-13, 03:09
Medlem
krigsbarns avatar
Kaologi, i detta fallet fjärilseffekten.. Men du gillar flugor, du?

Jag ser inte riktigt varför det skulle göra en markant skillnad i framtiden om man dödar en fluga, men om du vill hugga i så är du välkommen att följa det teoretiska spåret från flugans död till dess konsekvenser.
Citera
2012-09-13, 03:10
Medlem
Om någon ett par tusen år sedan hade nyst två gånger istället för tre så hade inte Hitler existerat, och allt annat hade också varit annorlunda.
Senast redigerad av Charlie-X 2012-09-13 kl. 03:12.
Citera
2012-09-13, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lozixa
Om man skulle resa bak i tiden och tex döda en fluga så skulle
nutiden kunna vara helt annorlunda.

Så om ni dödar en fluga nu, så kanske det påverkar jordens undergång, eller
förhindrar ett krig!

Think about it!'
Hur mycket kan man påverka framtiden tror ni?
Om man ser en fluga och kan välja att döda lr ej

Mer intressant, om du åker tillbaka i tiden och dödar en fluga - med alla följdeffekter därav - hur åkte du då tillbaka i tiden från första början?

Citera
2012-09-13, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Om någon ett par tusen år sedan hade nyst två gånger istället för tre så hade inte Hitler existerat, och allt annat hade också varit annorlunda.

På samma tema som ovan: Kunde denna person, för ett par tusen år sedan, verkligen nyst två gånger istället för tre? Om så, vad får det för konsekvenser för världen som sådan?
Citera
2012-09-13, 03:16
Medlem
Citat:
Om man skulle resa bak i tiden och tex döda en fluga så skulle
nutiden kunna vara helt annorlunda.

Så om ni dödar en fluga nu, så kanske det påverkar jordens undergång, eller
förhindrar ett krig!

Think about it!'
Hur mycket kan man påverka framtiden tror ni?
Om man ser en fluga och kan välja att döda lr ej

Se ovan. Frågeställningen är, rent principiellt, densamma. Även här skulle jag dock vilja modifiera frågeställningen. Det intressanta är inte huruvida det är möjligt eller ej (den frågan kan - visserligen beroende på hur vi ser det - inte besvaras). Det intressanta är vilka följdeffekter det får om vi antar att vi kan göra det.

Alltså: Om vi i ett givet ögonblick kan välja att antingen döda eller inte döda en fluga (i bemärkelse av att bägge utfallen kan ske), har vi då en vilja överhuvudtaget?
Citera
2012-09-13, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Kaologi, i detta fallet fjärilseffekten.. Men du gillar flugor, du?

Jag ser inte riktigt varför det skulle göra en markant skillnad i framtiden om man dödar en fluga, men om du vill hugga i så är du välkommen att följa det teoretiska spåret från flugans död till dess konsekvenser.

Men låt oss säga att jag väljer att inte döda flugan, och den flyger runt tills den hittar en psykopat som blir så jävla lack och dödar alla på tåget han gick till.. och på tåget sitter framtida fadern till "nya Hitler"
Citera
2012-09-13, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Mer intressant, om du åker tillbaka i tiden och

Mer intressant; existerar det förflutna?
Citera
2012-09-13, 03:25
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Vad är det förflutna?
Citera
2012-09-13, 03:25
Medlem
Citat:
Men låt oss säga att jag väljer att inte döda flugan, och den flyger runt tills den hittar en psykopat som blir så jävla lack och dödar alla på tåget han gick till.. och på tåget sitter framtida fadern till "nya Hitler"

Eller lite mindre dramatiskt så åker flugan bara förbi fadern vilket gör att han rör sig annorlunda vilket gör att en annan av hans spermier befruktade Hitlers mor.
Citera
2012-09-13, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Vad är det förflutna?

Det som har varit.
Citera
2012-09-13, 03:29
Medlem
Citat:

Se krigsbarns post ovan. Edit: det hade du redan gjort.

Då vet jag inte om jag finner den frågan särskilt intressant. Har det någon betydelse?
Citera
2012-09-13, 04:28
Medlem
Ragwings avatar
Citat:
Mer intressant, om du åker tillbaka i tiden och dödar en fluga - med alla följdeffekter därav - hur åkte du då tillbaka i tiden från första början?
Möjligtvis så uppstår det i och med tidsresan en ny tidslinje separat ifrån den ursprungliga som personen aldrig kan återvända till.

Citat:
På samma tema som ovan: Kunde denna person, för ett par tusen år sedan, verkligen nyst två gånger istället för tre? Om så, vad får det för konsekvenser för världen som sådan?
Om man nu åker tillbaka i tiden för att medvetet göra så att personen nyser kan man ju använda peppar eller något för att framkalla en nysning. Exempelvis kanske den tredje nysningen hade frigjort en enstaka muterad bakterie som hade utlöst en ny pandemi som hade tagit död på stora delar av mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in