2011-10-17, 03:03
Medlem
Vad skulle hända om man reste bakåt, till innan big bang? Går det?
Citera
2011-10-17, 03:34
Medlem
Om "infinite parallel universes" existerar så skulle vi kunna resa "tillbaka" till en av dem. Men annars har jag svårt att se att det skulle vara möjligt.
Citera
2011-10-17, 11:00
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Vad skulle hända om man reste bakåt, till innan big bang? Går det?
Det skulle inte alls gå om detta universum är det enda universum som finns. Skulle man kunna undvika att förintas när hela universum var komprimerad i en singularitet (vilket naturligtvis är helt omöjligt) så kanske man skulle kunna komma till ett annat universums skapande av ett gigantiskt tungt svart hål som gav upphov till vårt universums födelse.

Så om det finns händelser, dimensioner och andra universum före Big Bang så skulle det vara en teoretisk och filosofiskt möjlighet. Varje universum skapar antagligen sin egen tidsdimension (tidslinje) från ingen tid eller noll tid.

Det är enkelt att teoretisk och filosofiskt åka bakåt i tiden. Det är "bara" att överskrida ljusets hastighet. Tyvärr går det inte ens att komma tillräckligt nära C innan man försvinner i ett svart hål, men framåt i tiden går ju utmärkt att färdas bara man skulle ha nästan oändligt med energi.

Men jag anser att det praktiskt sätt är fullständigt omöjligt att åka bakåt i tiden utan att själv förintas. Trots att jag anser att allt egentligen händer samtidigt och att tiden bara är en dimension.

Skulle man ändå kunna åka bakåt i tiden (d.v.s. i tidsdimensionen) så skulle man ändå bara påverka den tidsdimension (tidslinje) som finns där, bland de nästan oändligt många tidslinjerna som går parallellt med varandra.

Men infallsvinkelen med tidsdimensioner bör snarare diskuteras i tråden:
Tid är bara en dimension eller hur?
Senast redigerad av fillefilosof 2011-10-17 kl. 11:03.
Citera
2011-10-17, 14:56
Medlem
Absentpresences avatar
sorry

Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Det skulle inte alls gå om detta universum är det enda universum som finns. Skulle man kunna undvika att förintas när hela universum var komprimerad i en singularitet (vilket naturligtvis är helt omöjligt) så kanske man skulle kunna komma till ett annat universums skapande av ett gigantiskt tungt svart hål som gav upphov till vårt universums födelse.

Så om det finns händelser, dimensioner och andra universum före Big Bang så skulle det vara en teoretisk och filosofiskt möjlighet. Varje universum skapar antagligen sin egen tidsdimension (tidslinje) från ingen tid eller noll tid.

Det är enkelt att teoretisk och filosofiskt åka bakåt i tiden. Det är "bara" att överskrida ljusets hastighet. Tyvärr går det inte ens att komma tillräckligt nära C innan man försvinner i ett svart hål, men framåt i tiden går ju utmärkt att färdas bara man skulle ha nästan oändligt med energi.

Men jag anser att det praktiskt sätt är fullständigt omöjligt att åka bakåt i tiden utan att själv förintas. Trots att jag anser att allt egentligen händer samtidigt och att tiden bara är en dimension.

Skulle man ändå kunna åka bakåt i tiden (d.v.s. i tidsdimensionen) så skulle man ändå bara påverka den tidsdimension (tidslinje) som finns där, bland de nästan oändligt många tidslinjerna som går parallellt med varandra.

Men infallsvinkelen med tidsdimensioner bör snarare diskuteras i tråden:
Tid är bara en dimension eller hur?

ännu ett sätt att tänka! fan jag kommer inte sova gott på ett par nätter. kan du utveckla det där med att allt händer samtidigt? Hur kan vi se rörelser då?

Oj, jag kollade på länken. du behöver inte svara
Senast redigerad av Absentpresence 2011-10-17 kl. 14:58. Anledning: jag kollade vidare på länken
Citera
2011-10-17, 17:09
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Här samlar vi alla diskussioner och funderingar kring tidsmaskiner.

Kan man resa bakåt i tiden, och om man kan det; kan man resa längre bak än till den tidpunkt då tidsmaskinen uppfanns?

Kan man ändra historien? Kan man hindra sig själv från att födas? Vad händer om man skjuter sin mamma innan hon träffar pappa?

Hur kan multiversum lösa detta?
Bra initiativ, patwotrik. Trådar om tidsmaskiner sammanfogade.

/Mod
Senast redigerad av adequate 2011-10-17 kl. 17:11.
Citera
2011-10-17, 20:17
Medlem
PeterPangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlightDay
Hur åker man tillbaka till dinosauriernas tid?

Klä dig i dinosaurieliknande päls/ hud, med svans eller liknande, välj vilken art du vill gestalta, ät dinoföda
i ca en vecka (allt från krokodiler till extremt stora skalbaggar). Begå självmord genom att träffas av en meteorit/ frysa ihjäl/ bli uppäten av valfri dino eller liknande.

OnT; Ja detta är en trolltråd, skapade den i syftet att underhålla, samtidigt testa hur duktiga flashbackdetektiverna är på att motbevisa faktorer: Hehe, nej jag har inte scannat av ett område stort som stockholm^^, mitt mål var inte heller att få folk att begå självmord (trodde först uppenbarligen naivt) att folk skulle inse att tråden var ren trollning. Hade även en underliggande syfte att visa satiriskt hur modern forskning och s.k. bevis kan gå till==> Vissa försökte ju motbevisa min uppenbara idioti med
teoretiska fysikkunskaper etc; hahahahaha.

Tack för roliga och ibland givande inlägg // PeterPang!!!

Fortsätt dock gärna diskutera OnT dvs. om tidsresor var möjliga, vilken tid och person skulle man blivit.
Citera
2011-10-18, 02:25
Medlem
Pungs avatar
Desto mer jag tänker på tids-rese-paradoxen. Desto mindre begriper jag vad som skulle vara så paradoxalt. Känns mest som en lek med ord när man ska få det till paradox.

Exempelvis den klassiska: Vad händer om du reser tillbaka och skjuter din pappa?

Ja... det händer just det... att du åker tillbaka och skjuter sin pappa... Varför skulle inte det gå?

Om du skjuter din farsa så kommer naturligtvis aldrig den framtid att utspela sig, där din pappa gör morsan på smällen och föder dig. Självklart kommer inte just detta äga rum efterssom din pappa är död.

Men det spelar ju ingen roll för dig. Du befinner dig ju inte i framtiden. Din existens är kopplad till att du anlände med tidsmaskinen. Det har du ju gjort oavsett om du så skulle skjuta ihjäl hela världen.

Om du exempelvis reser tillbaka till 1930 så är du en skapelse ur "framtiden". Men som lämnat "framtiden" och dykt upp 1930. Bara det faktum att du gör denna tidsresa innebär ju egentligen att du förintar den framtid som du reste ifrån. Du behöver inte skjuta någon för att din tidsresa ska skriva om historien. Det räcker faktiskt med att du finns 1930 för att framtiden kommer vara annorlunda.

Du har alltså förstörs den framtid som du skapades i. Men du har inte förstört ögonblicket som du anlände till 1930. Detta ögonblick är ju antingen nutid (i samma stund som du anländer) eller dåtid (en biljard-dels nanosekund senare). Ditt anlänande 1930 är alltså något som redan har skett när du väl är där, och är alltså inget som rubbas av hur du försöker påverka framtiden. Du kan ju bara påverka det som inte redan har hänt. Men din existens 1930 har redan hänt.
Senast redigerad av Pung 2011-10-18 kl. 02:37.
Citera
2011-10-19, 00:39
Medlem
cogito.ergosums avatar
Har inte läst hela tråden men...
Ingen som drar parallelen här?
Hösten 2012 - människans undergång 2012?
Grattis, TS, nu vet vi varför människans undergång sker 2012.
Citera
2011-10-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Desto mer jag tänker på tids-rese-paradoxen. Desto mindre begriper jag vad som skulle vara så paradoxalt. Känns mest som en lek med ord när man ska få det till paradox.

Exempelvis den klassiska: Vad händer om du reser tillbaka och skjuter din pappa?

Ja... det händer just det... att du åker tillbaka och skjuter sin pappa... Varför skulle inte det gå?

Om du skjuter din farsa så kommer naturligtvis aldrig den framtid att utspela sig, där din pappa gör morsan på smällen och föder dig. Självklart kommer inte just detta äga rum efterssom din pappa är död.

Men det spelar ju ingen roll för dig. Du befinner dig ju inte i framtiden. Din existens är kopplad till att du anlände med tidsmaskinen. Det har du ju gjort oavsett om du så skulle skjuta ihjäl hela världen.

Om du exempelvis reser tillbaka till 1930 så är du en skapelse ur "framtiden". Men som lämnat "framtiden" och dykt upp 1930. Bara det faktum att du gör denna tidsresa innebär ju egentligen att du förintar den framtid som du reste ifrån. Du behöver inte skjuta någon för att din tidsresa ska skriva om historien. Det räcker faktiskt med att du finns 1930 för att framtiden kommer vara annorlunda.

Du har alltså förstörs den framtid som du skapades i. Men du har inte förstört ögonblicket som du anlände till 1930. Detta ögonblick är ju antingen nutid (i samma stund som du anländer) eller dåtid (en biljard-dels nanosekund senare). Ditt anlänande 1930 är alltså något som redan har skett när du väl är där, och är alltså inget som rubbas av hur du försöker påverka framtiden. Du kan ju bara påverka det som inte redan har hänt. Men din existens 1930 har redan hänt.

Det du påstår här är inte bara att din existens blir opåverkad, du snarare får det till att hela universum anpassar sig till din existens, så om du åker tillbaka tills innan ens dinosaurierna börjat existera och utplånar allt liv på jorden, så är det enda som någonsin existerat i "universums ögon" du och primitiva livsformer, en civilisation har aldrig ägt rum, förutom för dig själv.

Bara det är väl en paradox?
Citera
2011-10-19, 01:36
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Det du påstår här är inte bara att din existens blir opåverkad, du snarare får det till att hela universum anpassar sig till din existens, så om du åker tillbaka tills innan ens dinosaurierna börjat existera och utplånar allt liv på jorden, så är det enda som någonsin existerat i "universums ögon" du och primitiva livsformer, en civilisation har aldrig ägt rum, förutom för dig själv.

Bara det är väl en paradox?

Hur kunde jag missa Pungs inlägg

Yepp. Men det går till så mycket mindre saker än så.
Bara det faktum att man skulle gå på ett speciellt ställe hade gett en enorm förändring.

Var utanför skolan och rökte, min blick vandrade på gräset och såg där en ''upptrampad väg'' till busshållplatsen. Började leta efter fler och hittade två till, tankarna formades kring tre och det blev även den dagens huvudtema. Jag såg inte fler och gick tillbaka in, där inne höll jag på att gå in i en annan elev i trappan och sedan gav jag ett leende och en hälsning till en annan elev.
Jag hann precis ikapp läraren innan han skulle gå ut och började prata med honom.
Ett snabbt scenario.

Hade då en tidsresenär trampat upp ännu en väg hade huvudtemat varit fyra, jag hade stannat ute några sekunder extra, jag hade inte varit nära på att gå in i eleven i trappan ty hon hade gått förbi, kanske rentav råkat gå in i eleven som jag gav ett leende och läraren hade jag inte hunnit träffa och prata med.
Detta är under en tid på 20min och väldigt mycket hade redan ändrats, kanske någon annan fått mitt leende och då hade även han blivit påverkad.
Tänk då hur det ser ut på sikt och hur alla handlingar, händelser och konsekvenser ändrats fram tills idag.
Sedan har vi min omgivning som alla fått ett intryck av mig och detta hade då förändrat även deras händelser, handlingar, tankar och konsekvenser på sikt, sedan deras omgivning och deras omgivnings omgivning osv. Tillslut når det hela världen och den varit förändrad. Kan vara både positivt och negativt. Ringen på vattnet som bara blir större och större, tillslut påverkat hela havet.
(här har vi det farliga om du läser detta Pung)

Hade den här diskussionen med en vän för några veckor sedan, ganska intressant faktiskt.
Citera
2011-11-22, 14:34
Medlem
Är det bara jag som hört att man kan hitta vissa hål i rymden som leder tillbaka i tiden ?
Citera
2012-01-05, 16:32
Medlem
Det har varit väldigt många olika rapporter på konstiga fenomen de senaste tex i norge:http://www.youtube.com/watch?v=R2MlldWpTPg

Medans vi ändå spekulerar så kan väl dom senaste eventsen komma ifrån framtiden och inte aliens?

Och nej, om vi kunde resa bakåt i tiden så hade vi inte dödat hitler. Han skapade vägar lade massa pengar på teknik och framförallt gav han hela världen en STOR och viktig läxa!

Och nej, om vi kunde resa bakåt i tiden så hade vi inte botat cansern/pesten, jorden håller redan på att överbefolkas, tänk er hur många vi är om 1000 år. Hade dom kommit o stoppat alla massaker och sjukdomar redan nu så hade antalet människor om 1000 år fördubblats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in