Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Det du påstår här är inte bara att din existens blir opåverkad, du snarare får det till att hela universum anpassar sig till din existens, så om du åker tillbaka tills innan ens dinosaurierna börjat existera och utplånar allt liv på jorden, så är det enda som någonsin existerat i "universums ögon" du och primitiva livsformer, en civilisation har aldrig ägt rum, förutom för dig själv.
Bara det är väl en paradox?
Hur kunde jag missa Pungs inlägg
Yepp. Men det går till så mycket mindre saker än så.
Bara det faktum att man skulle gå på ett speciellt ställe hade gett en enorm förändring.
Var utanför skolan och rökte, min blick vandrade på gräset och såg där en ''upptrampad väg'' till busshållplatsen. Började leta efter fler och hittade två till, tankarna formades kring tre och det blev även den dagens huvudtema. Jag såg inte fler och gick tillbaka in, där inne höll jag på att gå in i en annan elev i trappan och sedan gav jag ett leende och en hälsning till en annan elev.
Jag hann precis ikapp läraren innan han skulle gå ut och började prata med honom.
Ett snabbt scenario.
Hade då en tidsresenär trampat upp ännu en väg hade huvudtemat varit fyra, jag hade stannat ute några sekunder extra, jag hade inte varit nära på att gå in i eleven i trappan ty hon hade gått förbi, kanske rentav råkat gå in i eleven som jag gav ett leende och läraren hade jag inte hunnit träffa och prata med.
Detta är under en tid på 20min och väldigt mycket hade redan ändrats, kanske någon annan fått mitt leende och då hade även han blivit påverkad.
Tänk då hur det ser ut på sikt och hur alla handlingar, händelser och konsekvenser ändrats fram tills idag.
Sedan har vi min omgivning som alla fått ett intryck av mig och detta hade då förändrat även deras händelser, handlingar, tankar och konsekvenser på sikt, sedan deras omgivning och deras omgivnings omgivning osv. Tillslut når det hela världen och den varit förändrad. Kan vara både positivt och negativt. Ringen på vattnet som bara blir större och större, tillslut påverkat hela havet.
(här har vi det farliga om du läser detta Pung)
Hade den här diskussionen med en vän för några veckor sedan, ganska intressant faktiskt.