har varit hos vårdcentralen två gånger men inte riktigt blivit tagen på allvar. och nu måste jag gå till samma konstiga doktor igen för att ingen annan hade någon ledig tid på länge. har haft dessa problem i fem sex veckor och det går inte över. så behöver hjälp med vad det kan vara och ge honom förslag eftersom han själv inte verkar ha någon koll alls. ungefär så här gick min senaste konversation med honom.
- hej
- hej (följt av tio minuters snack om mina intressen, vilken skola jag gick i, min hemstad och massa annat skit).. och hur var det med dig då?
- jag var här förra veckan för att jag hade problem med mitt urinrör, hon trodde inte jag hade urinvägsinfektion och undersökte mig för äggledarinflamation, klamydia, gonnore men det visade sig att jag hade urinvägsinfektion ändå. jag fick antibiotika men det har inte gått över.
- vad åt du för medecin?
- penomax.
- finimax, det får jag söka på vet jag inte vad det är
- PENOmax
- penemix
- nej PENOMAX
- penemax.. hmm... nä... hittar den inte
- P E N O M A X
- jaha. där. ja men det ser ju bra ut. har du andra problem då?
- jo jag har dessutom varit sjuk nu i mer än två veckor, hade feber igår, är yr konstant, smärtor i buken på både höger och vänster sida, det gör ont i benen inne i kroppen. kan inte äta mer än små små portioner utan att få ont i magen, svettas hela tiden.
- och du har provat dricka tranbärsjuice och så som ska vara bra mot urinvägsinfektion?
- eh ja.
- och du är inte gravid?
- nej.
- säkert?
- helt säkert.
- ska vi ta tampen. nä det ser normalt ut. får jag känna på din mage?
- ja
- har du ont här? och så kände han på massa ställen.
- nej, mer här, och så pekade jag på nedre buken
- jaha, sa han och kände inte alls där och frågade inte mer om det
- nä, då vet jag inte riktigt, vad tror du själv att det är?
- jag har ju ingen aning.
- du har inte blodbrist då, och b12 brist?
- va, nä, det är jag säker på. äter tillskott för det.
- jag tycker vi tar ett sånt prov ändå och så får du skicka in urinprov på labb ett tag.
och jag fick ett brev tre veckor senare om att jag inte hade blodbrist (surprise), och inte urinvägsinfektion. och så ringde jag vårdcentralen igen och har fått en ny tid med samma doktor och behöver därför förslag eftersom han inte verkar ha nån fantasi och tänka ut nåt det kan vara. det jag vet själv är:
- inte urinvägsinfektion, inte klamydia, inte gonnore, inte äggledarinflamation, inte njurbäckeninflamation
- mitt urin innehåller vita tunna flytande saker, något jag aldrig sett tidigare. äggviteämnen kanske?
- smärta på ungefär precis samma ställe som menssmärtor
- svettas mycket
- sist jag gick på toa sved det jättemycket och jag tänkte att jag skulle kolla min urin. strålen var väldigt spridd och efteråt såg jag något som kan liknas vid den där vita saken som finns i råa ägg som man kläcker, brukade kalla det fostret när jag var liten
- mitt urin luktar lite sött
- mitt urin än mörkt eller gult hela tiden fast jag dricker mycket.
ööööh. lång text med lite sagt märkte jag. men hoppas jag får några bra förslag så han inte börjar ta massa vitaminprover på mig igen håller på.
- hej
- hej (följt av tio minuters snack om mina intressen, vilken skola jag gick i, min hemstad och massa annat skit).. och hur var det med dig då?
- jag var här förra veckan för att jag hade problem med mitt urinrör, hon trodde inte jag hade urinvägsinfektion och undersökte mig för äggledarinflamation, klamydia, gonnore men det visade sig att jag hade urinvägsinfektion ändå. jag fick antibiotika men det har inte gått över.
- vad åt du för medecin?
- penomax.
- finimax, det får jag söka på vet jag inte vad det är
- PENOmax
- penemix
- nej PENOMAX
- penemax.. hmm... nä... hittar den inte
- P E N O M A X
- jaha. där. ja men det ser ju bra ut. har du andra problem då?
- jo jag har dessutom varit sjuk nu i mer än två veckor, hade feber igår, är yr konstant, smärtor i buken på både höger och vänster sida, det gör ont i benen inne i kroppen. kan inte äta mer än små små portioner utan att få ont i magen, svettas hela tiden.
- och du har provat dricka tranbärsjuice och så som ska vara bra mot urinvägsinfektion?
- eh ja.
- och du är inte gravid?
- nej.
- säkert?
- helt säkert.
- ska vi ta tampen. nä det ser normalt ut. får jag känna på din mage?
- ja
- har du ont här? och så kände han på massa ställen.
- nej, mer här, och så pekade jag på nedre buken
- jaha, sa han och kände inte alls där och frågade inte mer om det
- nä, då vet jag inte riktigt, vad tror du själv att det är?
- jag har ju ingen aning.
- du har inte blodbrist då, och b12 brist?
- va, nä, det är jag säker på. äter tillskott för det.
- jag tycker vi tar ett sånt prov ändå och så får du skicka in urinprov på labb ett tag.
och jag fick ett brev tre veckor senare om att jag inte hade blodbrist (surprise), och inte urinvägsinfektion. och så ringde jag vårdcentralen igen och har fått en ny tid med samma doktor och behöver därför förslag eftersom han inte verkar ha nån fantasi och tänka ut nåt det kan vara. det jag vet själv är:
- inte urinvägsinfektion, inte klamydia, inte gonnore, inte äggledarinflamation, inte njurbäckeninflamation
- mitt urin innehåller vita tunna flytande saker, något jag aldrig sett tidigare. äggviteämnen kanske?
- smärta på ungefär precis samma ställe som menssmärtor
- svettas mycket
- sist jag gick på toa sved det jättemycket och jag tänkte att jag skulle kolla min urin. strålen var väldigt spridd och efteråt såg jag något som kan liknas vid den där vita saken som finns i råa ägg som man kläcker, brukade kalla det fostret när jag var liten
- mitt urin luktar lite sött
- mitt urin än mörkt eller gult hela tiden fast jag dricker mycket.
ööööh. lång text med lite sagt märkte jag. men hoppas jag får några bra förslag så han inte börjar ta massa vitaminprover på mig igen håller på.