2011-10-22, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brum brum
Antar att du tycker min familj och vänner är "undantaget som bekräftar regeln då"? Trots att jag känner JÄVLIGT många med bra jobb och utbildning som fullkomligen spyr ut sitt ogillande om invandringspolitiken privat.

Men vad är då din utbildning? Du påpekar ju ännu en gång att de lågutbildade dras till främlings fientlighet och rasism just på grund av deras brist på akademisk utbildning. Det är viktigt för mig och andra här att veta vad du då som drar "utbildningskortet" likt ett äss ur ärmen har själv för utbildning?

Du är mao inte ekonom, inte ingenjör. Du är då troligtvis statsvetare eller liknande. Vad kvalificerar då dig att tala om invandringens förträfflighet? Om du inte likt mig kan läsa "research papers" inom ekonomi och iaf förstå mer än hälften, vad gör dig då mer kvalificerad än Bosse-byggare som på fritiden just läser sådant och sedan skriver på flashback? Jag kan inte förstå hur du tänker.

Ta medlemmar som "Cimmerian, Ezzelino, Doggdylan, EliasElucard etc.." jag har ingen aning om de har en akademisk utbildning, men jag uppskattar att läsa deras alster iaf, de backar oftast upp det de skriver med länkar och annat. Visst, jag håller väl inte med dessa skribenter i allt men jag skulle aldrig drömma om att diskvalificera deras åsikter pga brist på akademisk utbildning, utan istället skulle jag isf sätta mig in i ämnet och undersöka själv. Så ännu en gång. Vad för utbildning har du som nu gör dina åsikter mer trovärdig än deras, och varför?
Jag har redan berättat vart jag är uppväxt samt att jag inte längre bor i Sverige, skulle jag dessutom berätta min utbildning så skulle det vara väldigt möjligt att avslöja min identitet, därav föredrar jag att inte berätta. Du verkar inte läsa mina inlägg så tydligt, jag säger att rasism och främlingsfientlighet bottnar i okunskap, okunskap finns i högsta grad bland de outbildade, detta började på grund utav en människa sa att han ALDRIG träffat någon som var för invandring, detta lät för mig konstigt och att detta måste bottna i okunskap, alltså, låg utbildning.

Missuppfattning och feltolkning är du expert på!
Citera
2011-10-22, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Jag har redan berättat vart jag är uppväxt samt att jag inte längre bor i Sverige, skulle jag dessutom berätta min utbildning så skulle det vara väldigt möjligt att avslöja min identitet, därav föredrar jag att inte berätta. Du verkar inte läsa mina inlägg så tydligt, jag säger att rasism och främlingsfientlighet bottnar i okunskap, okunskap finns i högsta grad bland de outbildade, detta började på grund utav en människa sa att han ALDRIG träffat någon som var för invandring, detta lät för mig konstigt och att detta måste bottna i okunskap, alltså, låg utbildning.

Det krävs inte mer än ögon och basala hjärnfunktioner för att se verkligheten, samma krävs även för att inse vad som händer med landet och även för att inse vilken grov överrepresentation invandrare har i brottsstatistiken och vilken belastning det mångkulturella samhället är och har varit.

Man är alltså diskvalificerad på grund av okunskap, okunskap om vadå? Att man inte leker med elden igen efter att ha bränt sig? Vad gör dig mer upplyst då eftersom att du vägrar avslöja vad du jobbar med och vilken utbildning du har när du själv dragit det kortet flera gånger?

Hur kommer det att avslöja dig? Det är väl bara att hinta?

Och är det inte okunskap om något att vägra inse att man har fel? Per definition borde även du vara outbildad eftersom att du har fel. Måste jag upprepa mig själv och förklara varför du har fel? Bor du bland den s.k. mångkulturen utomlands? D.v.s skräp från MENA-länder?
Senast redigerad av Urgrund 2011-10-22 kl. 04:00.
Citera
2011-10-22, 04:09
Medlem
brum brums avatar
Citat:

Har inte läst alla dina inlägg så jag vet varken var du är uppväxt eller vart du bor. Bor du på månen? Tänkte på att det nu skulle vara så lätt att avslöja dig.

Nej, min fientlighet bottnar i äganderättsfrågor samt simpla ekonomiska samband som lärs ut på grundnivå. Rasist vet jag inte om jag är om jag skall vara ärlig. Anser dock att man bör ta sig den icke-PK rätten att undersöka de biologiska skillnaderna.

Vad är det för okunskap du talar om? Den ekonomiska påverkan av Sveriges invandring? Har du mer kunskap än mig inom det området? Den sociala påverkan. Har du mer kunskap än mig och andra som faktiskt läser det lilla som publiceras om det?

De jag träffat som varit för invandring är EN jusrist, samt en helvetes massa socionomer. Det säger mig mer att det är dels "rött-utbildade" och "jag tror på diverser domstolars tolkningar" tillsammans med dumma jävla såsse-jon som tror på och är för invandring.

Hur har jag missupfattat dig? Du drog "utbildningskortet" ur ärmen och skulle smutskasta alla som är kritiska mot dagens invandring genom att ge dem epitetet "dumma jävla bönder". Men du själv vägrar avslöja om du är ens snäppet bättre enligt din egna måttstock.

Var vänlig och lämna tråden då. Har du inget mer än smutskastning mot oliktänkande så vafan gör du här? Försöker du övertala folk genom skam att följa dina åsikter? Eller vill du bara berätta för alla att du tjänar över 30tkr/mån (eller vafan du nu tycker är välbetalt) och har 6hp i bagaget som gör dig så mer förträfflig än de "bönder" som tänker egna tankar och har åsikter här?

(ja jag blir förbannad på låtsas elitister som dig på FB)
Senast redigerad av brum brum 2011-10-22 kl. 04:12.
Citera
2011-10-22, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Det krävs inte mer än ögon och basala hjärnfunktioner för att se verkligheten, samma krävs även för att inse vad som händer med landet och även för att inse vilken grov överrepresentation invandrare har i brottsstatistiken och vilken belastning det mångkulturella samhället är och har varit.

Man är alltså diskvalificerad på grund av okunskap, okunskap om vadå? Att man inte leker med elden igen efter att ha bränt sig? Vad gör dig mer upplyst då eftersom att du vägrar avslöja vad du jobbar med och vilken utbildning du har när du själv dragit det kortet flera gånger?

Hur kommer det att avslöja dig? Det är väl bara att hinta?

Och är det inte okunskap om något att vägra inse att man har fel? Per definition borde även du vara outbildad eftersom att du har fel. Måste jag upprepa mig själv och förklara varför du har fel? Bor du bland den s.k. mångkulturen utomlands? D.v.s skräp från MENA-länder?
Rasism och främlingsfientlighet bottnar i okunskap om andra människor och deras kulturer.
Citera
2011-10-22, 04:18
Medlem
Citat:
Rasism och främlingsfientlighet bottnar i okunskap om andra människor och deras kulturer.

Ok, så överrepresentationen är alltså inget problem? Inte heller parallellsamhällena? Inte heller sociala oroligheterna? Inte heller kostnaderna? Om jag enbart får mer kunskap om andra människor och deras kulturer så löser sig alla dessa problem.

Vad bra. Då kan du finansiera det själv. Jag lider ju enkom av syndromet okunskap och är bara en outbildad rasistbonde?

Någonsin tänk på att både främlingsfientlighet och rasism kan uppstå när människor från andra kulturer beter sig som idioter? Och faktumet att vissa gruppers överrepresentation inom grov brottslighet är över 400%? Någonsin tänkt på det?
Citera
2011-10-22, 04:31
Medlem
brum brums avatar
Citat:

Fel! Min "främlings fientlighet" beror som jag sagt på äganderättsfrågor samt ekonomiska modeller.

Min "rasism" nja, jag vet inte hur jag ska svara på grund av att jag faktiskt inte bestämt mig ännu om jag verkligen hatar andra raser på grund av deras biologiska skillnader eller om jag inte bryr mig om det så länge det inte påverkar min omgivning jag lever i.

Vad jag däremot kan garantera dig är att jag är mer multikulturell än dig trots dina tomma åsikter (har barn med en icke-svensk, och nej det är inte en thailändska eller anna asiat) men ändå kan skilja på rätt eller fel, och vem som äger vad.

Vill även tillägga att jag nu gjort mitt "homework" på dig, och jag kan säga att flygledare är inte nog mycket i bagaget för att ens ha en konversation med mig om ekonomi om du nu inte lusläser ekonomisk litteratur vid sidan av, isf diskuterar jag gärna med dig, för jag är nämligen inte av den uppfattningen av att du måste ha samma utbildningsbevis som mig för att kunna övertyga mig om att jag har fel. Så PMa mig gärna med dina syner på teorier och dylikt.

Slutord. Slappa av. Du får ingen medalj för att vara den mest moderna toleranta svennen i vår banan-republik, jag lovar.
Citera
2011-10-22, 04:41
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Om du blir arg av att skriva, då är det nog bättre att du loggar ut du verkar inte ha mycket att komma med förutom lite påhopp här och där...

1) Är det sant att man kan hoppa mycket längre i sanden där än här, och att man inte ser stjärnorna pga solen?

2) Ja visst det kan jag göra. Den arbetskraft som kom på 60-70 talet var efterfrågad. Det handlade till större delen om lågkvalificerad arbetskraft från balkan etc som kunde sättas in i produktionen fort, och blev nettobetalare.

Dagens Svenska ekonomi fasar ut lågkvalificerad arbetskraft, vi har inget behov av "trycka på knappen" arbeten. Vi behöver ingenjörer och annan universitet utbildad/kunskaps arbetskraft, men det finns inte en enda ingenjör i europa eller resten av världen som skulle se Sverige som en attraktiv arbetsplats jämfört med USA eller andra länder med mindre skattetryck(tack vare den enorma mängd utländska element vi måste försörja genom bidrag från staten).

3) Du får tro vad du vill. Min umgänges krets är entreprenörer, chefer i listade bolag, läkare och ingenjörer. Jag kan ju omöjligtvis bevisa för dig(utan att outa mig helt) att det är sant. Får väl hoppas att du inte tar mig för en lögnare helt enkelt.

4) Ok 60tkr då, vem bryr sig. För det första tjänar du nog inte ens det, men om du gör det så tyvärr i min värld e det ff baslön. I min umgänges krets tjänar vi över "millen" om året (inte alla givetvis men iom att de flesta inte är "bonde"/arbetar fientliga och umgås ff med kompisar från förr som Dogge skulle säga så är det aldrig en issue).
Senast redigerad av brum brum 2011-10-22 kl. 04:53.
Citera
2011-10-22, 04:54
Medlem
Citat:
Nej, det är precis vad det inte gör. Snarare är det antirasismen och okunskapen som går hand i hand.

Det är just kunskap om olika människor och deras kulturer samt deras funktionalitet och påverkan i västvärlden som är den allra största bidragande faktorn till dagens ''rasism'' och ''främlingsfientlighet''.
Citera
2011-10-22, 05:02
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panfer
Nej, det är precis vad det inte gör. Snarare är det antirasismen och okunskapen som går hand i hand.

Det är just kunskap om olika människor och deras kulturer samt deras funktionalitet och påverkan i västvärlden som är den allra största bidragande faktorn till dagens ''rasism'' och ''främlingsfientlighet''.

Detta är ju ett fullständigt sant uttalande. Det finns forskning på det som visar att det är just det som är den påverkande faktorn. Jag kan inte minnas källan just nu kanske jag skrivit om det förr, minns ej, tror inte det (iom att jag sällan skriver på FB längre om jag inte tagit mig "en öl eller två" för det är mest idioter här) men det finns minst ett reaserch-paper inom nationalekonomi som tar fram ett statistiskt relevant ratio då folk självsegregerar på grund av mångkultur, samt sociologisk forskning som visar på att mångkultur skapar friktioner.

Vad som fungerar är ett till större delen homogent samhälle, med möjliga små obetydliga inslag av "invandrare" om man nu vill ha ett modernt välfärdsamhälle. Men det är klart, ingen här orkar ens läsa dessa reaserch-papers, eller vill inte ens ta till sig det så idiotin kommer fortsätta.
Citera
2011-10-22, 05:15
Medlem
brum brums avatar
Citat:
Detta är ju ett fullständigt sant uttalande. Det finns forskning på det som visar att det är just det som är den påverkande faktorn. Jag kan inte minnas källan just nu kanske jag skrivit om det förr, minns ej, tror inte det (iom att jag sällan skriver på FB längre om jag inte tagit mig "en öl eller två" för det är mest idioter här) men det finns minst ett reaserch-paper inom nationalekonomi som tar fram ett statistiskt relevant ratio då folk självsegregerar på grund av mångkultur, samt sociologisk forskning som visar på att mångkultur skapar friktioner.

Vad som fungerar är ett till större delen homogent samhälle, med möjliga små obetydliga inslag av "invandrare" om man nu vill ha ett modernt välfärdsamhälle. Men det är klart, ingen här orkar ens läsa dessa reaserch-papers, eller vill inte ens ta till sig det så idiotin kommer fortsätta.

Jag svarar på min egen post här.

Kan förstå om vissa uppfattar mig som elitistisk iom mina uttryck. Men så är inte fallet. Vad jag menar är att multikult-vurmarna fullkomligen vägrar läsa dessa saker. Vet att ex Putnam citerats förr av vad "elefanten" och hans gelikar kallar bönder, så de så kallade outbildade på FB läser mer fakta än deras motståndare, och det är de jag kallar idioter.

Med det i åtanke så höjer jag glaset till Cimmerian, Ezzelino, Varnagel, Heladageniskogen, Skogsvätte, Lantbruk, Doggdylan (innan han trodde SÄPO skulle ta han) och flera andra, som faktiskt orkar sitta på detta forum och argumentera med dessa "häxjägare" (läs landsförrädaren Guillou's bok i ämnet så fattar ni) här.

Fattar inte hur ni orkar. Men oavsett stora skillnader jag har med dessa skribenter så respekt för att föra "kampen" på den ff fria portalen nätet vidare. Kan säga att jag själv starta som blindgalen liberal-tönt innan jag börja läsa vad som citerades av vissa av dessa och andra. Så hoppet finns, tyvärr är jag allt för upptagen med att vara "excel-matador" på dagarna, och helger för att ens orka i er och andras utsträckning...

(äh nu går jag och lägger mig..natti)
Senast redigerad av brum brum 2011-10-22 kl. 05:36.
Citera
2011-10-22, 06:44
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
TS skrev "den vite självhataren" men gled sedan in på något som borde hetat "den svenske självhataren" med utmärkta representater för detta såsom Mona Sahlin m.fl.

Svenska självhatare har det funnits framförallt inom svenska hovet och adeln i hundratals år då man konsekvent konverserade på tyska eller franska och klädde sig i fransk, tyskt, eller spanskt mode för att det var så dåligt att vara svensk, även om man var kung över Sverige. Svenska folket hade ofta hovet som utgångspunkt för vad som var modernt så det spreds väl delvis på grund av det. Iallafall så tror jag att det är en gångbar hypotes.

Motsvarigheter går naturligtvis att hitta runtom i hela världen. Jag tror att det är ett psykologiskt särdrag i västvärlden med självhat p.g.a. att man är intresserad av det som är annorlunda än det som bjuds till vardags, detta torde vara speciellt noterbart hos kvinnor.

Som någon skrev så gick tyskarna från absolut nationell stolthet till skuldbelagda självhatare på bara några år. Vi är lättpåverkade, även jag, och hur mycket utbildning och livserfarenhet man än har så krävs det inte mycket för att påverka nationell stolthet (eller andra personliga övertygelser för den delen) åt endera hållet.

Vårt samhälle går i vågor mellan liberalism och konservatism, det ena som en reaktion på för mycket av det andra. Med allt självhat så kommer vågskålen så småningom tippa åt andra hållet och vi kommer att luta mer åt stolthet, sen tillbaka till självhat osv. Bevis på detta kan skönjas i Tyskland och Danmark i dagsläget.

Summa summarum, den nationella stoltheten står inte på likström utan på växelström, förr eller senare kommer Mona Sahlin och anhang vara döda och bortglömda och det kommer att vara ett helt annat ljud i skällan, åtminstonde tills en ännu ofödd generation blir nyfiken på att utforska öppna gränser och flödande tolerans igen likt våra föräldrar innan oss.
Citera
2011-10-22, 08:17
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:

Du syftar troligen på "tipping points" för naturlig självsegregering? Det finns ett läsvärt svenskt research paper på detta tema där man går igenom tipping points för olika svenska städer:

http://www.ieb.ub.edu/aplicacio/fitxers/WS10Jofre.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in