2011-10-18, 00:50
Medlem
Jag upptäckte att "Silverjanne" hade skrivit om Grodmansrånets trio i Dahlsjötråden.
Pistolmannen Erich Nyheba,26 år österrikare till börden dömdes till fängelse i 6 år. Den förklädda kvinnan 27 årige ungraren Dezi Nagy verkade helt kucku i huvudet och skickades på sinnesundersökning. Båtföraren ungerskfödde 39-årige svenske medborgaren Peter Pinter fick fängelse i 3½ år.
Ingmar Norlén skriver i sin bok om hur pistolmannen Erich Nyheba identifierades. En ung amerikanska som tillfälligt vistades i göteborg fick se ett foto av mannen i en tidning. Hon känner igen honom som en elev som gick samtidigt hon på ett college i Kalifornien. Hon hade ett litet foto av honom från en danstillställning och man kunde konstatera att det var samme man.
Senast redigerad av Edmond 2011-10-18 kl. 00:52.
Citera
2011-10-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det var, som jag minns, i slutet på 80-talet som Trimmel kandiderade för miljöpartiet som var ganska nytt vid den tiden och i likhet med så många andra nya partier, drog till sig en del "löst folk"...
Han föreslog väl att man skulle sätta någon typ av gifthalsband på (frigivna) fångar och att ampullen skulle aktiveras om de försvann!! Någon GPS fanns knappast vid den här tiden...
Media fick dock korn på detta och grävde snabbt fram fakta om Trimmels egen bakgrund, som han själv hade mörkat. Det blev ett mindre drev och han tvingades bort som kandidat på mp:s valsedlar...

För ordningens skull kan det sägas att Göta hovrätt ligger i Jönköping. Om en dom i Göteborgs tingsrätt överklagas ska det ske till hovrätten för västra Sverige....

Trimmel - en galning. I vart fall om dina uppgifter stämmer. Det får mig att tro, att Trimmel är identisk med den som kallas "Denniz" i TS berättelse. Det verkar mest logiskt, att herr Trimmel tillbringat en hel del tid på mentalsjukhus..
Citera
2011-10-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Trimmel - en galning. I vart fall om dina uppgifter stämmer. Det får mig att tro, att Trimmel är identisk med den som kallas "Denniz" i TS berättelse. Det verkar mest logiskt, att herr Trimmel tillbringat en hel del tid på mentalsjukhus..

Inte riktigt så, men det räcker nog bra som det är...

Trimmel är alltså samme person som Walter Müller i Hallsberg. Han blev igenkänd på sjukhuset, det var alltså han som råkade skjuta sig själv i foten och greps först av de tre. Han hade den osannolika oturen att även läkaren var exil-ungrare.

Det var Nagy som var utklädd till kvinna och senare blev dömd till vård. Idag har han antingen utvandrat eller bytt namn.

En som däremot verkar bo kvar i Göteborg är Péter Pintér, idag 85 år gammal.
Citera
2011-10-18, 18:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Osannolik otur för "Müller".

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Inte riktigt så, men det räcker nog bra som det är...

Trimmel är alltså samme person som Walter Müller i Hallsberg. Han blev igenkänd på sjukhuset, det var alltså han som råkade skjuta sig själv i foten och greps först av de tre. Han hade den osannolika oturen att även läkaren var exil-ungrare.Det var Nagy som var utklädd till kvinna och senare blev dömd till vård. Idag har han antingen utvandrat eller bytt namn.

En som däremot verkar bo kvar i Göteborg är Péter Pintér, idag 85 år gammal.

Tack för denna information från både Edmond och En debattör.

Det stämmer. Ja även läkaren som tog hand om "Müller" på sjukhuset var även han exil-ungrare. Snacka om otur för rånaren.
Citera
2012-07-12, 23:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln om Grodmansrånet den 6 juli 2012.

Kopierade av frijidpinks inlägg från "Dahlsjö-fallet", och lade ut det i den här tråden om själva bankrånet.

Här:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e7201293143AMc308

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=58201292718AM6e29

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=80201294658AMee8b

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ac201294842AM882d

lite otydliga men det var vad min mobkamera förmådde..

Citerat frän GP:
Rånare i grodmansdräkt

En märklig tilldragelse i svensk brottshistoria var det så kallade grodmansrånet i Göteborg 1965. Oväntade händelser förstörde en fantasifull plan.
Relaterat

En regnig torsdag den 29 juli 1965 klev två rånare, en av dem utklädd till kvinna, in på Skandinaviska Bankens lokalkontor i Gamlestan. Märkligt var att de bar grodmansdräkter under kläderna.

Medan "kvinnan" rafsade åt sig 17 655 kronor (165 000 kronor i dag) ur kassan höll den andre rånaren beväpnad vakt. Oväntat nog kopplade en kund ett nacksving på den vaktande rånaren som svarade med att skjuta. Skottet gick vägen genom kundens lår in i rånarens egna underben.

Rånarna flydde, den ene haltande, den andra manhaftigt löpande, ner mot Säveån.

Planen var att de i dykläge skulle följa en koppartråd som de tidigare spänt i Säveåns grumliga vatten. I ändan väntade en man med en flyktbåt.

Ösregnet ingick i planerna. De hade räknat ut att luftbubblorna från utandningsventilerna inte skulle gå att upptäcka i vattenplasket.

Men den utklädde rånaren var dykrädd. I stället för att hoppa i vattnet överraskade han genom att springa med pengarna utmed ån till flyktbåten som sedan körde i väg ut i Göta älv mot Hisingen.

Den skottskadade rånaren gömde sig i vattnet. Där låg han i en och halv timme och andades genom en snorkel. Han har efteråt berättat att han hade fruktansvärt ont och att han till slut fick frossa.

Polisen som grep honom var den då 28-årige hundföraren Stig Abrahamsson. För GP berättade han 30 år senare:

– När jag tittade ner i Säveån såg jag rakt in i grodmannens ansikte.

"Kvinnan" och mannen med flyktbåten greps tre dagar efter bankrånet.

Den skottskadade rånaren var planläggaren själv. Han dömdes till sex års fängelse. I domen ingick även ett annat rån. Rånaren som var utklädd blev straffriförklarad och blev intagen för mentalvård. Den tredje inblandade fick 3,5 år i fängelse.
2012-07-18, 20:14
Medlem
Jimmy-Serranos avatar
Någon som vet när Skandinaviska Banken revs? Var klev grodmannen ner i Säveån?
Citera
2012-07-19, 09:38
Medlem
02-02-2012s avatar
Möjligen OT:

Jag är rädd att vi inte kommer få se såna här rån i framtiden. I takt med att kontanter försvinner kommer det bli mer och mer drägg som pysslar med rån och stölder, ser på detta med en tår i ögat då jag alltid lockats av tjuvar och banditer med lite orginalitet i sina brott.
Citera
2012-07-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy-Serrano
Någon som vet när Skandinaviska Banken revs? Var klev grodmannen ner i Säveån?
Jag är inte säker på att det är rivet.
Det byggdes om mycket i gamlestaden strax efteråt bla var det en stor lekpark där bron över säveån börjar, på den tiden såg det helt annorlunda ut och gamlestadens fabriksbyggnad har adress Gamlestadsvägen 4 , mittemot på andra sidan säveån ligger detta hus som är snarlikt bilderna i tidningsartikeln, och skulle kunna haft adressen Gamlestadsvägen 8 på den tiden.
Mellan fabriken och den gula byggnaden flyter Säveån

http://forumbilder.se/show.asp?iid=6D13E082
Senast redigerad av frijidpink 2012-07-22 kl. 10:41.
Citera
2012-07-22, 10:52
Medlem
Banken skulle kunna legat där jag markerat med röd färg, man får föreställa sig att dem har murat igen den gamla ingången till banken.
Adresserna skulle i så fall ha varit Gamlestadsvägen 6 , 8 och 10 i det huset
varav 8:ans ingång är igenmurad.

http://forumbilder.se/show.asp?iid=F03B430D

http://forumbilder.se/show.asp?iid=7DD92646

Den nuvarande adressen för huset är Johan Gertssons gata men jag tror det är ett nyare påfund efter man ändra om sträckningen av gamlestadsvägen med den nya bron.
Senast redigerad av frijidpink 2012-07-22 kl. 11:12.
Citera
2012-10-10, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Hittade denna länk idag om detta rån.

http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C...B6teborg,_1965
Citera
2012-10-11, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hittade denna länk idag om detta rån.

http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C...B6teborg,_1965

Ja,det är ju en bra skildring av det som hände. Här framträder ju också flera andra namn som var inblandade, chaufförer och andra medhjälpare.Så det var tydligen mycket större än man kan tro. Man måste ju säja att dessa ungerska äventyrare var mycket energiska och påhittiga! Seglivade verkar dom också vara. Tänk vad mycket dom skulle ha att berätta om sina äventyrliga liv! Det skulle kunna bli en verklig bestseller.
Citera
2012-10-12, 12:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Betydligt flera inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Ja,det är ju en bra skildring av det som hände. Här framträder ju också flera andra namn som var inblandade, chaufförer och andra medhjälpare.Så det var tydligen mycket större än man kan tro. Man måste ju säja att dessa ungerska äventyrare var mycket energiska och påhittiga! Seglivade verkar dom också vara. Tänk vad mycket dom skulle ha att berätta om sina äventyrliga liv! Det skulle kunna bli en verklig bestseller.

Ja, det antalet som var inblandade i "Grodmansrånet" måste ha varit betydligt större än de tre som blev dömda. Bara att de hade tänkt att råna Riksbankens lokaler i Göteborg tyder på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in