2011-10-16, 12:54
Medlem
Jag tänkte precis hur man i andra länder konsumerar godis. Sverige i det hänseendet är nog ganska unikt då godiset konsumeras ganska friskt bland alla åldersgrupper och man ofta äter lite godis på kvällen. I de nordiska länderna, även om konsumtionen är avsevärt mindre, ser nog mönstret ungefär likadant ut att man kanske äter lite godis på fredagkvällen t ex.

Men i övriga Europa och USA? Hur äter man godis där? När Jim från Minneapolis köper en paket Skittles på det lokala Wall Mart, ska han konsumera det direkt eller väntar han också till kvällen? Eller när Anne står inne på Albert Heijn i Amsterdam, när ska hon inmundiga den läckra holländska lakritsen? Helt enkelt hur tror ni konsumtionsmönstret av godis ser ut världen över?
Citera
2012-06-03, 13:36
Medlem
Jag hade glömt denna tråd startad av mig, med vad jag anser en ganska intressant fråga. Fortfarande ingen som har några idéer?
Citera
2012-06-04, 00:20
Medlem
är också lite nyfiken på detta.

har hört flera gånger att vi äter väldigt mycket godis jämfört med resten av världen. Å andra sidan så kanske amerikaner äter mer friterad osv. Några länder i Europa konsumerar mer choklad än vi gör, (vad jag läste förut, kan vara fel".
Citera
2012-06-04, 20:29
Medlem
HjBoYs avatar
http://www.aftonbladet.se/halsa/nyheter/article12074342.ab

där har du en lista dock tror ja ej den stämmer, de tycker 17 kg per år är mkt bara 300 G per vecka fan inte så mkt ja äter fan mkt mer haha......
Citera
2012-06-06, 14:36
Medlem
Absintists avatar
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185567523

Den där boken kan ju vara intressant läsning; den menar att svenskarna ligger i topp vad gäller godisätande. Vem vet, det kan vara sant, det är i väldigt få länder man kan se de långa hyllorna med lösviktsgodis...

Sedan tycks det vara relativt ovanligt med att vi uppskattar godis som inte är sött. Kommer ihåg den gången jag bjud en turkisk flicka på turkisk peppar, den plågade minen var bland det roligaste jag sett. Uppenbart kryddstarkt, salt godis gick inte hem hos henne. Kan nog inte komma ihåg att jag sett mycket surt godis utanför Norden heller, åtminstone inte i samma utsträckning.
Citera
2012-06-06, 15:32
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absintist
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185567523

Den där boken kan ju vara intressant läsning; den menar att svenskarna ligger i topp vad gäller godisätande. Vem vet, det kan vara sant, det är i väldigt få länder man kan se de långa hyllorna med lösviktsgodis...

Sedan tycks det vara relativt ovanligt med att vi uppskattar godis som inte är sött. Kommer ihåg den gången jag bjud en turkisk flicka på turkisk peppar, den plågade minen var bland det roligaste jag sett. Uppenbart kryddstarkt, salt godis gick inte hem hos henne. Kan nog inte komma ihåg att jag sett mycket surt godis utanför Norden heller, åtminstone inte i samma utsträckning.

Jag har för mig att vi i norden är ganska unika med att avnjuta salt lakrits, denna är söt i den flesta andra länder där man äter lakrits. Turkisk peppar kan säkert också vara en sådan sak som är unik.
Citera
2012-06-06, 15:46
Medlem
Absintists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Jag har för mig att vi i norden är ganska unika med att avnjuta salt lakrits, denna är söt i den flesta andra länder där man äter lakrits. Turkisk peppar kan säkert också vara en sådan sak som är unik.

Jepp. Kollar man på Lakritsrotens sortiment så är det i princip bara från Sverige, Finland, Island och Holland som tycks konsumera saltlakrits i nämnvärda mängder...
Citera
2012-06-09, 23:33
Moderator
rotadents avatar
Jag tycker att godis i andra länder ofta är undermåligt så jag förstår om de inte äter lika mycket som vi gör. När jag var i USA nyligen så tyckte jag att godiset var ganska dåligt. Jag var förstås tvungen att prova, men det mesta var groteskt sött och smakade inget vidare. Sen hade de mycket fin choklad och liknande om man var beredd att betala mer. Men vardagsgodiset av typen vi köper på ICA här var inte bra. I många andra länder säljs det inte alls lika mycket olika godissorter heller. Sen har de andra saker som är goda förstås.

Saltlakrits är för övrigt en gudagåva, bara en sån sak som att den är ovanlig utomlands säger en del.
Citera
2012-06-10, 10:09
Medlem
Aleopas avatar
Bor for tillfallet i Caracas och har finns i stort satt inte godis. Hittar fatal pasar med godis, som alla liknar varandra, resten ar dyr choklad (en vanlig snickersbar kostar 20-25Skr), eller chips i olika former.
Losgodis har jag sett en gang, kostade 22Skr/Hg.
Citera
2012-06-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker att godis i andra länder ofta är undermåligt så jag förstår om de inte äter lika mycket som vi gör. När jag var i USA nyligen så tyckte jag att godiset var ganska dåligt. Jag var förstås tvungen att prova, men det mesta var groteskt sött och smakade inget vidare. Sen hade de mycket fin choklad och liknande om man var beredd att betala mer. Men vardagsgodiset av typen vi köper på ICA här var inte bra. I många andra länder säljs det inte alls lika mycket olika godissorter heller. Sen har de andra saker som är goda förstås.

Saltlakrits är för övrigt en gudagåva, bara en sån sak som att den är ovanlig utomlands säger en del.
Jag instämmer då jag besökt USA mycket. Godissortimentet är tämligen undermåligt och vad som först framstår som ett gigantiskt sortiment inser man snabbt att det är mycket samma saker/variant på samma smak fast i olika förpackningar.
Citera
2012-06-13, 17:41
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent

Håller med. Kommer ihåg när jag var i Tyskland som liten och hälsade på släktingar, som bjöd på godis som tom jag som typ åttaåring hade svårt för. Blev dock itvingad allt, ingen borde behöva äta äckligt godis

OnT så är det mest choklad i andra länder har jag märkt. Dyr och äcklig choklad.
Citera
2012-06-13, 20:08
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania

Ja tom. asiater (eller ja de jag såg i ett TVprogram ) tycker det är vedervärdigt trots att de äter en hel del andra skumma saker.

Tror många andra länder äter stora mängder choklad istället, där Sverige förmodligen ligger i underkant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in