Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-16, 11:51
Bannlyst
Jag har en server som kör Linux och skulle vilja installera nån mail-server på den som jag kan använda för att skicka vanliga mails + att den inte skickar iväg min IP i headern.

Finns det några bra lösningar?
Citera
2011-10-16, 11:53
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet -> Övriga OS /Mod
Citera
2011-10-16, 11:59
Medlem
De absolut flesta internetleverantörerna(om inte alla) har spärrat möjligheten till att köra SMTP-servrar i deras nät.
Citera
2011-10-16, 12:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
De absolut flesta internetleverantörerna(om inte alla) har spärrat möjligheten till att köra SMTP-servrar i deras nät.

Stämmer verkligen det?
Jag vet inte hur det är nu, men förut så blockerade telia port 25 men om man ringde och bad dem öppna den så gjorde de det.
Vet inte hur det är med andra ISPer, men det kan ju vara smart att maila och fråga innan man börjar sätta upp smtp på burken.
Citera
2011-10-16, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caper

Jag hyr servern utomlands, så det är inget problem.
Citera
2011-10-17, 01:14
Moderator
vhes avatar
Lite klen på mail, så kan ha fel, men är det inte så att din mailserver faktiskt inte skickar med ditt ip-nummer i headern? Det är snarare så att den mottagande mailservern skriver in i headern vem den fick mailet levererat från. Jag misstänker m.a.o. att det är rätt kört med en klassisk mailserver, då du ändå inte kontrollerar mottagarsidan.

Du kanske vill använda s.k. remailer dock, vilket är ett nät av noder som studsar mail fram och tillbaks utan att addera information om vilken väg de gått innan de kontaktar en extern mailserver (lite som TOR, fast för mail). Titta på t.ex. http://mixmaster.sourceforge.net
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in