2011-10-15, 20:50
Medlem
Har funderat länge på att köra lastbil, helst längre sträckor, då jag absolut inte har några problem med att vara ensam och gillar friheten det hade gett mig. Jag har också delad vårdnad så om man hittar något jobb där man jobbar en vecka, sen ledig en vecka, så hade det inte kunnat bli mkt bättre för mig personligen!

Men har en fråga som sagt. Jag har absolut ingen lastbilsutbildning eller någonting mer än ett vanligt körkort för personbil. Räcker det om jag tar körkort för lastbil och tung lastbil och sen kan jag söka jobb? Eller måste man veta mer?
Citera
2011-10-15, 20:57
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du måste ju ta lastbilskort + släp om du skall köra tradare.
Citera
2011-10-15, 20:59
Medlem
SemperTergos avatar
Finns en lång tråd i ämnet redan. Sök och du skall finna! https://www.flashback.org/t597797
Citera
2011-10-15, 21:17
Medlem
EvilTouchs avatar
Du lär behöva mer än bara ett C(E)-kort.

Yrkeskompetensbevis (YKB) är idag ett krav för att du ska få köra i yrkesmässig trafik.
Utbildning för truck/hjullastare är idag krav på de flesta ställen. ADR är ofta meriterande.
Citera
2011-10-15, 22:02
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Du lär behöva mer än bara ett C(E)-kort.

Yrkeskompetensbevis (YKB) är idag ett krav för att du ska få köra i yrkesmässig trafik.
Utbildning för truck/hjullastare är idag krav på de flesta ställen. ADR är ofta meriterande.

That.

Så ska du veta medveten om att du är inne på ett av de sämst betalda yrkena som finns, så räkna med att leva i tält på camping och äta pasta och nudlar utan tillbehör om du ska jobba en vecka på en vecka av...

Bara glöm det, enkelt och greit, bara glöm det! Jag har sett så många som vill in i branschen, ingen lyssnar på¨erfarenhet, alla sitter och runkar till filmer som Convoy och Black Dog och ingen vill få sin världsbild ruckad före de sitter där med 12-14h-dagar och tjänar lika mycket som en vanlig arbetare som lägger ner 4-6h mindre varje dag. De undrar var deras rättigheter tog vägen och varför de känner sig pressade att jobba dygnet runt för att överleva och letar desperat efter ett annat jobb. Ingen minns någonsin varningarna de fick på förhand...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in