2011-10-15, 16:07
Bannlyst
jag har en alfa fond på nordea, borde jag sälja den nu eller kommer börsen börja stiga? jag vet att jag borde ha sålt tidigare, innan det började rasa. det verkar som det fortsätter rasa, eller? jag kan inte mycket om fonder och sånt.
Citera
2011-10-15, 18:37
Medlem
Goto10s avatar
Det finns ingen som vet säkert hur börsen kommer utvecklas. Ingen kan se in i framtiden.
Historiskt så har börsen alltid återhämtat sig. Behöver du inte pengarna inom snar framtid finns ingen anledning att sälja. Speciellt om det skulle innebära att du säljer med förlust.
Citera
2011-10-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jag har en alfa fond på nordea, borde jag sälja den nu eller kommer börsen börja stiga? jag vet att jag borde ha sålt tidigare, innan det började rasa. det verkar som det fortsätter rasa, eller? jag kan inte mycket om fonder och sånt.

Ingen vet vad som kommer hända i framtiden. Det generella rådet är om du inte behöver pengarna inom kort så är det ett dumt läge att sälja. Allt beror på tidsperspektivet.. "Börsen" beräknat som OMXS30GI Index är upp 7,4 % senaste månaden, något du kanske inte uppmärksammat?
Citera
2011-10-15, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
om du inte behöver pengarna inom kort så är det ett dumt läge att sälja.
varför? det är väl bra att sälja när det är högt... det kommer troligtvis sänka ännu mer (många experter säger det), så det kanske vore bäst att sälja innan den går ännu mer ner. jag borde sålt för 3 månader sedan, eller 6 månader sedan, eller när det nu var lågkonjukturen startade.

Citat:
Allt beror på tidsperspektivet.. "Börsen" beräknat som OMXS30GI Index är upp 7,4 % senaste månaden, något du kanske inte uppmärksammat?
ja, det har gått upp den senaste månaden... men på 3 månader och 6 månader och 1 år har den i genomsnitt gått ner.
Citera
2011-10-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
varför? det är väl bra att sälja när det är högt... det kommer troligtvis sänka ännu mer (många experter säger det), så det kanske vore bäst att sälja innan den går ännu mer ner. jag borde sålt för 3 månader sedan, eller 6 månader sedan, eller när det nu var lågkonjukturen startade.

ja, det har gått upp den senaste månaden... men på 3 månader och 6 månader och 1 år har den i genomsnitt gått ner.

Är du helt övertygat om att börsen kommer sjunka i värde framöver ska du givetvis sälja nu och köpa tillbaka på botten.
Jag anser att det är svårt att göra kortsiktiga bedömningar. Därav tycker jag att rådet att sitta still i båten är ett bra råd om du inte behöver pengarna kortsiktigt.
Citera
2011-10-16, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Är du helt övertygat om att börsen kommer sjunka i värde framöver ska du givetvis sälja nu och köpa tillbaka på botten.
jag vet inte om den kommer sjunka för jag vet inte mycket om ekonomi, men vi befinner oss i en lågkonjuktur och många experter säger att det kommer bli mycket värre.

att följa min övertygelse om ekonomiska saker låter inte som en bra idé för att jag kan inte mycket om sånt här.

Citat:
Jag anser att det är svårt att göra kortsiktiga bedömningar. Därav tycker jag att rådet att sitta still i båten är ett bra råd om du inte behöver pengarna kortsiktigt.
okej, men kan du göra en långsiktig bedömning då?

alfa fondens kurs på 10 år: http://service.nordea.com/nordea-ope...(instr%20%20)))

som du ser har den sjunkit väldigt mycket på ett halvår typ, och jag borde ha sålt då när den var på topp.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-10-16 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in