2011-10-15, 15:16
Medlem
Hej mina vänner!

Jag har precis börjat intressera mig för språk och undrar om det finns lite handböcker eller tips från forumsdelen om hur man lära sig mer om språk på ett effektivera sätt. Till exempel hur man blir bättre på att lära sig nya ord i ett språk eller förstå och hitta grammatiken i en text.

Jag har läst om snabbläsning men detta med språk verkar annorlunda då du måste förstå saker på ett helt annat sätt så det som finns om att "studera bättre" tycker jag inte funkar när det kommer till i mitt fall Latin.

Tack på förhand!
Citera
2011-10-15, 15:40
Medlem
toonyys avatar
Jag har läst för längesedan, på den gamla goda freestylens tid, att man kan lyssna (låg volym) på språket och övningar medans man ligger och sover, förslagsvis med en mp3 numera. Så impregneras det in i hjärnan. Undermedvetet kommer du således ha nytta av denna metoden.
Hur det funkar i praktiken har jag ingen aning om. Du får testa och ge din feedback.
Vore juh nice om man kunde både plugga och sova 8 timmar om dygnet utan att behöva anstränga sig, och således få mer tid till annat på dagen.
Nej jag är kanske inte 100% seriös med detta inlägget och jag är skeptisk till om det verkligen fungerar. Men har man inte testat, vet man juh ej!
Citera
2011-10-15, 15:41
Medlem
Latin känns som ett knepigt språk på nåt sätt. Känns svårlärt och vilka pratar språket egentligen? Varför just latin om jag får fråga?
Citera
2011-10-15, 15:42
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZoran
Latin känns som ett knepigt språk på nåt sätt. Känns svårlärt och vilka pratar språket egentligen? Varför just latin om jag får fråga?

Läkare och sjuksköterskor måste t.ex kunna en del termer på latin.
Senast redigerad av toonyy 2011-10-15 kl. 15:44.
Citera
2011-10-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZoran
Därför jag vill bli lärare inom antik historia och då är Latin ett krav. Det är mycket komplicerat språk, väldigt mycket kasus och verbformer att lära.

Någon som har en idé om hur man lär sig språk. Att ligga och lyssna på natten verkar intressant, finns det bevis att det funkar samt att man inte vaknar tröttare än innan man gick och lade sig?
Citera
2011-10-15, 20:39
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Plugga mycket varje dag hela livet.

Spelar inte så stor roll hur du pluggar bara du gör det mycket. Köp en handfull olika kursböcker och ställ in dig på ett liv av pluggande. Vilka böcker du köper har inte så stor betydelse i det långa loppet. Med tiden lär du dig vilka som passar dig.

När du pluggat på egen hand i några månader är det bra att ha någon att träna språket muntligt med. Detta är naturligtvis väldigt svårt med just latin, men vill man så kan man.
Citera
2011-10-16, 03:45
Medlem
abecedefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krucifix
Hej mina vänner!

Jag har precis börjat intressera mig för språk och undrar om det finns lite handböcker eller tips från forumsdelen om hur man lära sig mer om språk på ett effektivera sätt. Till exempel hur man blir bättre på att lära sig nya ord i ett språk eller förstå och hitta grammatiken i en text.

Jag har läst om snabbläsning men detta med språk verkar annorlunda då du måste förstå saker på ett helt annat sätt så det som finns om att "studera bättre" tycker jag inte funkar när det kommer till i mitt fall Latin.

Tack på förhand!

Tips 1: Använd alla sinnen, hitta media med talad latin, så att du lär dig genom hörseln också.
Tips 2: Prova Golden List-metoden för att lära dig glosor.
Tips 3: Kolla efter tips på http://how-to-learn-any-language.com/e/index.html
Citera
2011-11-01, 15:02
Medlem
Mitt svar är åk utomlands! Att lära sig språk på plats utomlands är mycket effektivare än någonting annat.

Sen läste jag att det handlar om Latin, kanske lite svårare då, men det anordnas faktiskt språkkurser/språkresor i Latin i Rom t.ex. Kanske kan du förlägga semestern där nästa sommar?

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in