Har en mac men fick inget ordbehandlingsprogram med OS. Har försökt söka reda på vad det finns för något och ska tydligen finnas ms-word för mac men har inte hittat det för nedladdning nånstans?
Får man iWork vanligtvis när man köper en mac-dator? Är iWork ett bra alternativ till word och är det kompatibelt?
Kör Microsoft Office 2011 och är väldigt till freds med det. I mitt tycke stor skillnad jämfört med föregångaren 2008 som skiljde sig negativt från 2007 till Windows. Det är säkert möjligt att använda iWork och liknande Apple-programvara men mina erfarenheter säger mig att Microsoft Office är betydligt mer friktionsfritt, speciellt när det gäller kompatibilitet. Annars finns ju gratisalternativet Open Office.
De applikationer som följer med i iWork fungerar mycket bra! Annars kan ju OpenOffice vara ett alternativ. Jag föredrar iWork men OpenOffice är ju gratis.
Google Docs är ju ett bra alternativ annars tycker jag. Man behöver inte installera något och man kommer åt det från valfri dator med internetuppkoppling och kan dela med sig enkelt till andra. Men det är väl där nackdelen kommer in om man inte alltid har det när man ska skriva något. iWork finns i valfritt piratnäste annars, eller så finns Pages på app store för 149 kr.
Jag gillar Pages. Med iCloud så sparas alla dina dokument automatiskt i molnet så att du alltid kommer åt dem. Jag har aldrig haft problem med att skicka dokument och arbeta på mellan Windows och Mac OS. Annars finns ju alltid möjligheten att spara som pdf.