Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Problemet blir om du helt plötsligt blir av med hela eller en betydande del av din försörjning. Om du sparar 2k i månaden till ett hemmabiosystem och du efter ett halvår blir av med jobbet kan du använda de pengarna till att leva för så du slipper svälta. Om du däremot tar hemmabion på avbetalning för 2k i månaden måste du fortsätta betala även om du blir av med jobbet, blir sjuk etc. Du ser alltså ingen skillnad där?
Jo och det är precis detta som gör att jag börjar tänka i nya banor. Jag har känt mig väldigt säker på mitt jobb men den senaste månaden så har jag fått indikationer på att allt inte är lika bra som det har varit. Det är inte tal om några uppsägningar men för ett par månader sedan så hade jag planer på att gå ur facket och byta A-kassa, men just nu känns det till och med värt att vara med i facket pga inkomstförsäkring som jag omfattas av.
Just nu tänker jag spara till en buffert utifall jag blir arbetslös. Sen räknar jag alltid med att det skall finnas utrymme ifall jag blir arbetslös eller sjukskriven.
Det största problemet är att man vänjer sig vid en högre inkomst. Jag hade mer pengar kvar vid månadens slut när jag var student än vad jag har nu. Då fick jag ut 7000 i månaden och hade en hyra på 4300 (inkl el) och idag får jag ut ca 25 000 och har en boendekostnad på 6000 kr. Fast å andra sidan så har jag haft en nettolön på 18 000 och en boendekostnad på 7600 de senaste åren.
Visst är lån ett risktagande, men lån behöver inte alltid vara av ondo. Själv resonerar jag att jag inte ska skuldsätta mig under en längre tid. Jag undviker telefonabonnemang med förhöjd månadsavgift och vill helst bara ta lån och krediter där jag snabbt kan betala av skulden om nöden kräver så.