• 1
  • 2
2012-04-30, 19:30
Medlem
nattbushcitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WePee
För mig har det fungerat bra. På ett sätt har jag unnat mig att köpa dyrare varor just pga att jag har kunna fördela kostnaden jämt över året, som ett sparande.

Problemet blir om du helt plötsligt blir av med hela eller en betydande del av din försörjning. Om du sparar 2k i månaden till ett hemmabiosystem och du efter ett halvår blir av med jobbet kan du använda de pengarna till att leva för så du slipper svälta. Om du däremot tar hemmabion på avbetalning för 2k i månaden måste du fortsätta betala även om du blir av med jobbet, blir sjuk etc. Du ser alltså ingen skillnad där?
Citera
2012-04-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Problemet blir om du helt plötsligt blir av med hela eller en betydande del av din försörjning. Om du sparar 2k i månaden till ett hemmabiosystem och du efter ett halvår blir av med jobbet kan du använda de pengarna till att leva för så du slipper svälta. Om du däremot tar hemmabion på avbetalning för 2k i månaden måste du fortsätta betala även om du blir av med jobbet, blir sjuk etc. Du ser alltså ingen skillnad där?

Jo och det är precis detta som gör att jag börjar tänka i nya banor. Jag har känt mig väldigt säker på mitt jobb men den senaste månaden så har jag fått indikationer på att allt inte är lika bra som det har varit. Det är inte tal om några uppsägningar men för ett par månader sedan så hade jag planer på att gå ur facket och byta A-kassa, men just nu känns det till och med värt att vara med i facket pga inkomstförsäkring som jag omfattas av.

Just nu tänker jag spara till en buffert utifall jag blir arbetslös. Sen räknar jag alltid med att det skall finnas utrymme ifall jag blir arbetslös eller sjukskriven.

Det största problemet är att man vänjer sig vid en högre inkomst. Jag hade mer pengar kvar vid månadens slut när jag var student än vad jag har nu. Då fick jag ut 7000 i månaden och hade en hyra på 4300 (inkl el) och idag får jag ut ca 25 000 och har en boendekostnad på 6000 kr. Fast å andra sidan så har jag haft en nettolön på 18 000 och en boendekostnad på 7600 de senaste åren.

Visst är lån ett risktagande, men lån behöver inte alltid vara av ondo. Själv resonerar jag att jag inte ska skuldsätta mig under en längre tid. Jag undviker telefonabonnemang med förhöjd månadsavgift och vill helst bara ta lån och krediter där jag snabbt kan betala av skulden om nöden kräver så.
Citera
2012-04-30, 21:09
Medlem
Byxfuckers avatar
Enligt en ganska färsk, empirisk studie jag har genomgått med en nära bekant till mig så är resultatet att det blir en skön baksmälla när pengarna väl ska in. Jag önskar dig all lycka och framtida välstånd, TS, vissa av oss nöjer sig med att leva livet utan överdrivna summor av pengar.
Citera
2012-05-01, 09:11
Medlem
Knegares avatar
Glädjande att så många på flashback har en så sund syn på pengar.
Bostadslån kan vara svåra att undvika men i övrigt är det inga problem att leva utan att låna. Dessutom bygger man upp en trevlig buffert efterhand och får en trygghet i ekonomin.
Citera
2012-05-01, 09:22
Medlem
sucuks avatar
Det är förmodligen mångdubbelt fler som inte har någon som helst koll men de hänger inte i ekonomidelen förutom när de skall fråga vilket sms-lån företag som lånar ut när ekonomin redan är helt uppfuckad.
Citera
2012-05-04, 11:37
Medlem
Sigstens avatar
Jag skulle inte kunna sova om natten ifall jag tog sådana lån.

Herregud!
Citera
2012-05-05, 12:54
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Ska berätta om en falsk känsla om trygghet och lite lyx. Smålån utan säkerhet, en fantastisk lösning. Har alltid varit emot och är nog det fortfarande men känslan kommer du inte ifrån. Det finns nog många här som skulle få ont i magen av samma sak som jag får en positiv känsla.

Hur många är det där ute som har eller funderar på att skaffa sig ett extra litet lån på säg 50 000kr? Endabrt för att spendera och ha kul, kanske resa eller köpa nya kläder, renovera ett rum i lägenheten osv?

Den postitiva känslan kommer när det säger pling på banken och pengarna finns där. Pengar som skulle ta minst 2 år att spara ihop om du sparat 2500 kr per månad. Nu behöver du istället för att spara 2500 kr per månad betala 700 kr per månad.

Hur ser ni på det nya systemet att alla kan låna pengar?

Du kan ju inte mena allvar när du säger att 50000 tar över två år att spara ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in