2011-10-15, 12:51
Bannlyst
Min laptop kan inte hitta min håddisk. Finns det någon kabel jag kan köpa så jag kan koppla in den i min stationära dator? Laptopen är ganska ny och hårddisken har en långsmal och en kort port som man ansluter med och brevid finns en liten port med 4 st piggar.

Jag har lämnat in min dator förut för samma problem och då krympte dom min hårddisk med 70 gb. Vad använder man för program tex för att laga en trasig hårddisk?
Senast redigerad av Nr77 2011-10-15 kl. 12:58.
Citera
2011-10-15, 14:03
Medlem
sommarlovs avatar
Stoppa in hårddiken i en valfri dator, om du inte kan se den på din, som du vill använda.
Använd tillverkarens testprogram som finns på tex Ultimate Boot CDn.

Oftast kan man inte "reparera" hårddiskar, acceptera det och köp en ny...!
Citera
2011-10-15, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stoppa in hårddiken i en valfri dator, om du inte kan se den på din, som du vill använda.
Använd tillverkarens testprogram som finns på tex Ultimate Boot CDn.

Oftast kan man inte "reparera" hårddiskar, acceptera det och köp en ny...!

Min stationära har några år på nacken så jag tror inte att den har någon sådan kabel som passar hårddisken.

Jag hade exakt samma fel när jag lämnade in den förra gången så jag tror det kan gå att reparera hårddisken. För dom verkar ha fryst 70gb på hårddisken på något sätt eller raderat det som va fel på den. Har ingen lust att lämna in den igen så skulle du kunna säga vad för typ av kabel isf från stationära datorn som man kopplar in i hårddisken?
Senast redigerad av Nr77 2011-10-15 kl. 14:16.
Citera
2011-10-15, 17:50
Medlem
brianmolkos avatar
Hm det verkar ju vara vanlig anslutningskabel och ström, sen den med en pigg ska du ha som slave (och den som styr datorn brukar vara master)
Hur gammal är din dator, du får den ju att låta som väldigt gammal
Citera
2011-10-15, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hm det verkar ju vara vanlig anslutningskabel och ström, sen den med en pigg ska du ha som slave (och den som styr datorn brukar vara master)
Hur gammal är din dator, du får den ju att låta som väldigt gammal

Okej jag fick burken av en polare och jag tror att den är minst 5 år gammal.. Jag har en nyare (trasig) stationär hemma och den har typ liknande USB kopplingar till hårddiskarna..Den gammla som jag sitter på nu har breda kopplingar ca 6 cm,,som alla andra äldre datorer
Citera
2011-10-16, 08:07
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nr77
Okej jag fick burken av en polare och jag tror att den är minst 5 år gammal.. Jag har en nyare (trasig) stationär hemma och den har typ liknande USB kopplingar till hårddiskarna..Den gammla som jag sitter på nu har breda kopplingar ca 6 cm,,som alla andra äldre datorer

Hmm jag tror det ska finnas kontrollerkort som gör att man kan ansluta fler HDD
Det kanske är en IDE kabel du har på den gamla ? (nyare har SATA)

Kanske fungerar med dockningstation med där man stoppar ner HDDn och sen ansluter till USB

USB har ju inte ändrats i storlek iaf de breda kabeln som brukar ha anslutning i datorn(även om de har byts versioner), sen finns det lite andra smalare och mindre kontakter på kameror mm

men Om jag skulle vara du skulle jag köpa en ny HDD till laptopen, kopiera allt det gamla till extern hårddisk eller USB beroende på hur mycket du har
om de tog bort en del så tror jag det är klusterfel och går inte laga utan de får ta bort en del av disken för det går inte skriva data på den delen mer

5 år är inte så hemskt mycket ändå lät nästan som du satt med en dator med windows 95 ller 98 eller så

ett tilläg kanske
Senast redigerad av brianmolko 2011-10-16 kl. 08:13.
Citera
2011-10-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nr77

Ta med dig hårddisken till närmaste Kjell & Co och be att få
en USB - Sata adapter som passar till din trasiga HD.
Räkna med 150:- till 200:- för billigaste alternativet.
Citera
2011-10-16, 09:39
Bannlyst
Tackar för hjälpen
Citera
2011-10-16, 14:19
Bannlyst
Jag hittade 1 kabel i datorn som passar till min hårddisk till laptopen men det fanns bara den smala kabeln..Behöver jag den breda också för att kunna hitta hårddisken på min stationära dator? Just nu är den smala inkopplad och vet inte hur jag gör.
Citera
2011-10-16, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Ta med dig hårddisken till närmaste Kjell & Co och be att få
en USB - Sata adapter som passar till din trasiga HD.
Räkna med 150:- till 200:- för billigaste alternativet.

Jag hittade den smala kabeln i datorn men det ska sitta en bred i hårddisken också.,,behöver jag den breda också för att kunna hitta HDD i datorn?
Citera
2011-10-16, 15:37
Medlem
Jag har ett liknande problem. Om hårddisken går att laga eller inte struntar jag i men det är väldigt viktigt att jag lyckas spara filerna. Jag har anslutit hårddisken till en annan fungerande dator nu, men problemet är att filerna inte hittas. När jag hittar hårddisken i "datorhantering(windows)" står det "Disk dynamisk ogiltig". Om den fungerande hårddisken står det "Disk standard 931 GB online"
Om jag kollar i menyn står det "konvertera till standarddisk" och "reaktivera disk". Kanske det kan hjälpa?
Citera
2011-10-16, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Jag har ett liknande problem. Om hårddisken går att laga eller inte struntar jag i men det är väldigt viktigt att jag lyckas spara filerna. Jag har anslutit hårddisken till en annan fungerande dator nu, men problemet är att filerna inte hittas. När jag hittar hårddisken i "datorhantering(windows)" står det "Disk dynamisk ogiltig". Om den fungerande hårddisken står det "Disk standard 931 GB online"
Om jag kollar i menyn står det "konvertera till standarddisk" och "reaktivera disk". Kanske det kan hjälpa?

Fast alltså nu hittade jag kablar i min stationära så jag kunde koppla in min HDD men datorn fastnar vid windowsloggan precis innan man kommer in till windows..Ska jag ändra något i bios eller så? för laptop disken ser inte ut att ha några jumprar...den har iof 4 piggar på raden men det verkar skumt att den inte startar upp..
..
Nu kopplade jag in hårddisken när datan är igång men ingenting händer... går in på den här datorn men kan inte hitta någon extra HDD eller är det någonting annat jag ska gå in på?
Senast redigerad av Nr77 2011-10-16 kl. 15:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in