2011-10-15, 09:54
Medlem
Jag ringde mitt fackförbund och frågade om 35.000:- som civilingenjör med 5 års arbetserfarenhet är en rimlig lön. Hon kollade upp statistiken och hon sa att medellönen ligger på 34.000:- och att därför ligger 35.000:- på underkant...Jag förstår inte logiken?? Hur mycket ska jag begära vid nyanställning? Enligt henne ca 36.000:- men det känns lite för högt tror jag. Vad tycker ni och förstår ni hennes sätt att tolka lönestatistiken? Hur tolkar ni den?
Citera
2011-10-15, 10:07
Medlem
knullklassons avatar
Hon kanske vet med sig att 36 är medellönen för män och tyckte därför att även du som kvinna(?) ska kräva det samma?
Citera
2011-10-15, 10:11
Medlem
Ja absolut, hon kanske har tänkt så. Men jag förstår inte varför hon tycker att 35.000 ligger på underkant när den ändå är högre än medellönen?
Citera
2011-10-15, 10:14
Medlem
macknus avatar
Hon kunde ju förklarat lite mer om hur hon tänkte eller hur statistiken är uppbyggd. Gäller statistiken alla civilare så finns det kanske fler oerfarna än erfarna vilket gör att medellönen sjunker därför borde du som har 5år få lite mer än medel.
Citera
2011-10-15, 10:56
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myriam
[...]jag förstår inte varför hon tycker att 35.000 ligger på underkant när den ändå är högre än medellönen?

Det är rätt stor löneskillnad mellan offentligt och privat anställda. Snittlönen som du nämner är rimligen snittet för samtliga arbetsgivare men du kanske söker jobb på ett privat företag.
Citera
2011-10-15, 11:02
Medlem
Ja det stämmer att jag söker jobb på ett privat företag. Innan det så jobbade jag på ett statligt företag och då hade jag en relativt låg lön jämfört med siffrorna jag fick av fackförbundet. Jag vill bara inte skrämma bort dem om jag kommer med en för hög bud...
Citera
2011-10-15, 11:39
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]Jag vill bara inte skrämma bort dem om jag kommer med en för hög bud...

Om de lutar åt att anställa dig så är nån tusenlapp hit eller dit inte avgörande.
Citera
2011-10-15, 11:52
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Är du själv civilingenjör med 5 års erfarenhet?

Om svaret är ja, då borde du själv lista ut logiken. Alternativt gå in på SI:s sida och kolla hela statistiken. Antagligen är medlet 34.000 men medianen kanske är högre?
(Vid byte av anställning brukar det också generera högre löner.)
Citera
2011-10-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Är du själv civilingenjör med 5 års erfarenhet?

Om svaret är ja, då borde du själv lista ut logiken. Alternativt gå in på SI:s sida och kolla hela statistiken. Antagligen är medlet 34.000 men medianen kanske är högre?
(Vid byte av anställning brukar det också generera högre löner.)

Mm jag är själv civilingenjör med 5 års erfarenhet, det stämmer. Och jag måste nog säga att jag försökte lista ut det, problemet är att medianlönen ligger på 31.000:- vilket inte är bra och hjälper inte med logiken. Det tyder på att 35.000:- skulle snarare ligga på överkant istället för underkant.
Citera
2011-10-15, 18:36
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]Det tyder på att 35.000:- skulle snarare ligga på överkant istället för underkant.

Analysera inte ihjäl dig på vad den där kvinnan på facket berättade.

Om du är i Stockholm och är yngre än 30år så bör du vara i intervallet 35-40kkr/mån. Om du passerat 30 så bör du vara i intervallet 40-45kkr/mån.
Detta är om du inte har chefsposition och inte har disputerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in