Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-18, 19:33
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Gerhard
Det har tagits upp otaliga gånger tidigare. Men jag förstår fortfarande inte hur Ubuntu kunde byta ut Gnome mot Unity. Jag ser inte någon som helst fördel i det.
För att gnome3 inte gick mot det håll de ville. Gnome-teamet ville inte infoga ubuntus patchar, så canonical bestämde sig för att gå sin egen väg.
Citera
2011-11-19, 12:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanskithelvete
Jodå, den finns med om du installerar den Finns i Software-center eller Synaptic
,"ccsm" tror jag paketet heter.

Jo den har jag installerad men hittar ändå inte på det...
Citera
2011-11-19, 13:20
Medlem
Mycket hat mot unity. Men fan passar mig!
Citera
2011-11-20, 00:07
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noha
Mycket hat mot unity. Men fan passar mig!
+1

Gillar Unity som förövrigt bara bara är en desktop skal till gnome. sök systemet där man enkelt kan söka efter alla typer av program och filer är oslagbart.
Citera
2011-11-21, 13:03
Medlem
Chinisibas avatar
Bara jag som tycker att både Gnome Shell och Unity känns märkligt krampaktigt om man inte gillar att köra varje program i helskärmsläge?
Citera
2011-11-21, 13:07
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisiba
Bara jag som tycker att både Gnome Shell och Unity känns märkligt krampaktigt om man inte gillar att köra varje program i helskärmsläge?
Nja, båda är väl mer riktade mot att du bara har ett aktivt program per skrivbord snarare.

Det är intrycket jag får, i varje fall.
Citera
2011-11-21, 16:50
Medlem
Chinisibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Nja, båda är väl mer riktade mot att du bara har ett aktivt program per skrivbord snarare.

Det är intrycket jag får, i varje fall.

Stämmer nog fint. Jag upplever detta ganska trist.
Kanske kan denna lösningen hänga ihop med att endel numera kopplar datorn till TV:n och att allt fler sitter på laptops med en skärm som har ganska ordäntligt begrännsad yta?
Citera
2011-11-21, 17:00
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisiba
Stämmer nog fint. Jag upplever detta ganska trist.
Kanske kan denna lösningen hänga ihop med att endel numera kopplar datorn till TV:n och att allt fler sitter på laptops med en skärm som har ganska ordäntligt begrännsad yta?

Hursomhelst, det finns en uppsjö andra alternativ. Värt att nämna om du har missat är:

Xubuntu: http://www.xubuntu.org/ ; Xfce skrivbord

Kubuntu: http://www.kubuntu.org/ ; KDE skrivbord

Lubuntu: http://lubuntu.net/ ; LXDE skrivbord (min DE-favorit)

Så, varför fastna för Ubuntu om man inte gillar Unity?
Citera
2011-11-21, 17:13
Medlem
Ubuntu 11.10 är den sämsta Linux disten jag testat tror jag. Det buggade järnet på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag blev så trött på den så jag slängde ut skiten och kör Linux Mint Debian numera. Riktigt bra dist! Jag förstår definitivt varför Mint är #1 numera.

Enligt min åsikt var/är Ubuntu 10.04 LTS riktigt KANON! Efter det har det bara gått neråt, bug-buggy-bug-bug-bug, som Chris från Linux Action Show säger En sak som jag verkligen FÖRSÖKT lära mig tycka om är Unity. Jag VILL verkligen gilla det, men det GÅR inte! Allt känns så omständigt, fel strukturerat, och så tar allt längre tid att göra. Jag kan förstå om "vanligt" folk kanske gillar det och tycket det är pimpigt och snyggt, men det är inget för mig som är åtminstone ett halvt snäpp uppe på geek-stegen. Gnome 3.x har jag faktiskt inte testat alls än och tänker inte göra det närmaste tiden heller. Unity har skrämt skiten ur mig!

Nä, för mig som kört OS X och Gnome relativt länge och gillar båda så verkar det som att det bara finns en väg för mig att gå framöver, och det är MATE! All kudos i världen till gänget som forkat Gnome 2.32. På kort sikt så räcker det som det är, men jag hoppas att MATE utvecklas framöver för annars lär det falla i glömska helt oavsett hur bra det är.
Citera
2011-11-22, 14:10
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
Ubuntu 11.10 är den sämsta Linux disten jag testat tror jag. Det buggade järnet på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag blev så trött på den så jag slängde ut skiten och kör Linux Mint Debian numera. Riktigt bra dist! Jag förstår definitivt varför Mint är #1 numera.

Enligt min åsikt var/är Ubuntu 10.04 LTS riktigt KANON! Efter det har det bara gått neråt, bug-buggy-bug-bug-bug, som Chris från Linux Action Show säger En sak som jag verkligen FÖRSÖKT lära mig tycka om är Unity. Jag VILL verkligen gilla det, men det GÅR inte! Allt känns så omständigt, fel strukturerat, och så tar allt längre tid att göra. Jag kan förstå om "vanligt" folk kanske gillar det och tycket det är pimpigt och snyggt, men det är inget för mig som är åtminstone ett halvt snäpp uppe på geek-stegen. Gnome 3.x har jag faktiskt inte testat alls än och tänker inte göra det närmaste tiden heller. Unity har skrämt skiten ur mig!

Nä, för mig som kört OS X och Gnome relativt länge och gillar båda så verkar det som att det bara finns en väg för mig att gå framöver, och det är MATE! All kudos i världen till gänget som forkat Gnome 2.32. På kort sikt så räcker det som det är, men jag hoppas att MATE utvecklas framöver för annars lär det falla i glömska helt oavsett hur bra det är.

Jag har kört och kör på 11.10 nu i ca 2-3 veckor och jag har inte upplevt några som helst buggar med det. Enda downsiden är väl att wine inte är så vänligt emot det, men finns såklart workarounds. Jag har helt bytt ifrån att vara XP fanatiker till 11.10 när det inte vankas spel.
Citera
2011-11-22, 15:46
Medlem
krang666:
Tur att det fungerar för vissa iaf Kan ju faktiskt vara beroende på vilken hårdvara man har. De kan ju faktiskt ha fixat en massa buggar vid det här laget också. Har inte kört det på några veckor nu.
Senast redigerad av KingBongo 2011-11-22 kl. 15:58.
Citera
2011-11-22, 15:58
Medlem
krang666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBongo
krang666:
Tur att det fungerar för vissa iaf Kan ju faktiskt vara beroende på vilken hårdvara man har.

Det stämmer nog bra. Installerade på en väns dator igår och då fuxade Wifin upp. Var tvungen att kompilera windows drivisarna för att installera det. Men det gjorde inte "mig" något personligen haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in