Citat:
Ursprungligen postat av cracer
Jag är väldigt intresserad och nyfiken i hur språk bildas och skapas. Hur skapas ett språk? Borde inte det vara omöjligt eftersom "skaparen/na" måste lära andra språket, och hur går det till? Låt oss ta det keltiska språket gäliska (irländska) som ett exempel för jag vill lära mig hur språket skapades, men främst vill jag veta hur ett språk kan skapas sådär och spridas så fort.
Jag förstår inte om dina frågor syftar just på iriska eller på mänskligt språk i allmänhet, men det mänskliga språkets ursprung är höljt i dunkel och lär så förbli, vilket såklart inte hindrar intressanta spekulationer. Visst, vi kan se förändringar i strupens anatomi, och därmed få en ungefärlig bild av när vissa ljud kunde skapas för första gången, men själva språkbruket lämnar inga fossil.
Gester är än idag en helt central del av vår kommunikation, och många anser att gester var föregångaren till det talade språket. Se t.ex. denna populärvetenskapliga artikel:
http://www.popularhistoria.se/artiklar/forsta-spraket/
Mot slutet av artikeln nämns Merritt Ruhlens försök att återskapa människans ursprungliga språk, men precis som det står så är tillvägagångssättet väldigt "generöst", för att använda ett positivt ord. Språkvetenskapen har återskapat ur-indoeuropeiskan som den talades för 7 000 år sedan, och de frågor som finns kvar idag rör mest enskilda ljud och former. (Ni som är mer insatta än jag får gärna specificera detta. Jag menar att inblandade forskare inte ifrågasätter själva metoden, utan dess innehåll.) Men, det räcker att öka siffran till 20 000 år så blir genast alla metoder "generösa" och slumpmässiga, främst eftersom det inte finns några skrivna belägg från den tiden.