Hehe har nog sett igenom nästan alla säsonger 100 gånger eller något 😅.
Fast brukar skippa s1-2 och 3, säsong 4 började dom riktigt bra avsnitten.
The trip är ju klockrent 🤣, scenen där kramer sitter och förklarar sin skådespelar teknik och blir utslängd av vakten är så jävla rolig fortfarande 😆.
Säsong 2 och 3 vimlar ju av fullständigt briljanta avsnitt - t ex the Pony Remark, the Chinese Restaurant, the Pen, the Parking Garage, the Alternate Side, the Red Note, the Fix-Up, the Boyfriend, och the Limo, bland annat. Säsong 2 och 3 är ju överlägsna säsong 8 och 9 när Larry David lämnat skutan.
Det är inte släpphänthet som orsakar slitna väggar, dörrar etc, är meningen så eftersom det skall föreställa gammal NY-lägenhet/byggnad.
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En annan bra sak är att de ofta refererar till föregående avsnitt och händelser. Vilket gör att serien känns väldigt intim och mer speciell. Man bryr sig om karaktärerna och minns deras tidslinjer och upptåg.
Jämfört med andra serier där man inte alls har den melodin när man skriver manuset. Vänner är den enda komediserien utom Seinfeld där man också gör så, vad jag vet. Men där är tidslinjerna helt apropå och saker kan komma upp som inte alls stämmer med vad man tidigare har berättat.
Tittar man mer noggrant på Jerrys lägenhet ser man hur sliten den är. Det hade inte skadat om man rustat upp dekoren och målat om. Även om jag märkte från en säsong till en annan att lägenheten skiftade smått i sina färgnyanser och inte var lika sliten, så där hade man nog rustat upp dekoren. Men i de sista säsongerna är den väldigt nedgången om man tittar på väggar, köket och ytterdörren.
Annars används samma lägenhet för många avsnitt, den i The Label Maker som G:s tjej bor i med sin manliga rumskamrat. Den dekoren används om och om igen, och jag kan störa mig på det. Likväl som Georges lägenhet används av andra än honom själv och återkommer i flera avsnitt. Men hans planlösning är så snygg att det stör mig inte lika mycket. Elaines lägenhet tror jag inte används av andra, inte vad jag kommer på nu.
Hade jag haft pengar och kunnat bygga mitt drömboende hade jag velat ha ett stort gästrum/en gäststuga efter Georges u-formade lägenhet.
Efter att ha fått många "just det!"-upplevelser -minnes-hjälp - efter att ha läst utdrag av tråden får man f-n ta och leta upp några av sina personliga favoritavsnitt på nytt...
Att det var en genial sitcom om helt vardagliga (lätt kryddade/twistade) förvecklingar råder det ju nu idag ingen som helst tvekan om; tiden har dock inte stått stilla sedan dess, och vissa delar av seriens material som då var nyskapande och unikt ÄR idag daterat 90-tal.
Smaken är som baken: jag vill minnas att Seinfeld var som bäst/roligast på mitten, typ S3-6(?).
Efter att ha fått många "just det!"-upplevelser -minnes-hjälp - efter att ha läst utdrag av tråden får man f-n ta och leta upp några av sina personliga favoritavsnitt på nytt...
Att det var en genial sitcom om helt vardagliga (lätt kryddade/twistade) förvecklingar råder det ju nu idag ingen som helst tvekan om; tiden har dock inte stått stilla sedan dess, och vissa delar av seriens material som då var nyskapande och unikt ÄR idag daterat 90-tal.
Smaken är som baken: jag vill minnas att Seinfeld var som bäst/roligast på mitten, typ S3-6(?).
Det var efter s7 som larry hoppade av skeppet, och då spårar avsnitten
Finns det någon substans i detta eller är det en hoax som allt annat?
Citat:
THEY'RE BACK!!! IT'S A FESTIVUS MIRACLE!!!
Get ready for the wildest comeback yet, Seinfeld is back, picking up nearly 30 years later with Jerry, George, Elaine, and Kramer exactly where they left off after their jail stint, doing nothing in New York City! Jerry’s lost his Netflix coffee and cars gig, George is broke after Bernie Madoff wiped him out, Elaine rules as CEO of Peterman Industries and Kramer remains the unpredictable chaos agent we love. Tune in for Festivus 2025 this December on NBC and Peacock for a hilarious, high stakes return!
Newmans och Jerrys antagonism är ett av de roligare och mest minnesvärda inslagen i serien, bland annat pga att bakgrunden till denna ömsesidiga antipati aldrig förklaras. Newman, en gång beskriven av Jerry som "pure evil", framstår som något av en språkbegåvning med en ibland inte oansenlig formuleringsförmåga, krönt av detta statement i det sista avsnittet:
All right! But hear me, and hear me well! The day will come! Oh, yes, mark my words, Seinfeld! Your day of reckoning is coming, when an evil wind will blow through your little playworld and wipe that smug smile off your face! And I'll be there in all my glory, watching, watching as it all comes crumbling down!
Min teori är att Newmans antipati mot Jerry beror på avundsjuka, att han till skillnad från Jerry, som blivit berömd på att dra (enligt Newman billiga) skämt, aldrig fått något erkännande för sin språkliga talang utan bara är en enkel brevbärare. Medan Newman för Jerry mest bara är en irriterande granne.
Newmans och Jerrys antagonism är ett av de roligare och mest minnesvärda inslagen i serien, bland annat pga att bakgrunden till denna ömsesidiga antipati aldrig förklaras. Newman, en gång beskriven av Jerry som "pure evil", framstår som något av en språkbegåvning med en ibland inte oansenlig formuleringsförmåga, krönt av detta statement i det sista avsnittet:
All right! But hear me, and hear me well! The day will come! Oh, yes, mark my words, Seinfeld! Your day of reckoning is coming, when an evil wind will blow through your little playworld and wipe that smug smile off your face! And I'll be there in all my glory, watching, watching as it all comes crumbling down!
Min teori är att Newmans antipati mot Jerry beror på avundsjuka, att han till skillnad från Jerry, som blivit berömd på att dra (enligt Newman billiga) skämt, aldrig fått något erkännande för sin språkliga talang utan bara är en enkel brevbärare. Medan Newman för Jerry mest bara är en irriterande granne.
Detta är en bortklippt scen men den är så bra.
Newman och Jerry råkar sitta bredvid varandra på fiket.
Newman vill inte be Jerry skicka sirapen till sina pannkakor
Någon här som köpte 4K-boxen? Är den köpvärd?
Vart sugen men den är så dyr och saknar svenska undertexter.
Vänner-boxen har svenska undertexter och kostar betydligt mindre.
Det är lite drygt att den inte kommer med svenska undertexer, jag är i alla fall van att se Seinfeld med svenska undertexer. Vilken sida tänkte du beställa ifrån?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!