2011-10-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, det kommer de inte. Sen är det väl i och för sig inte självklart att han inte kan få asyl ändå, beror ju på om det går att utvisa honom till Libyen.

(Men en retoriskt snygg oneliner, poäng och många Flashbackryggdunkningar till dig.)

Tack, jag tycker själv att det blev en lyckad formulering. Samtidigt som jag berör problematiken med att avvisa någon till Libyen. För man får ju hoppas att åklagaren yrkar detta.
Citera
2011-10-13, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Tack, jag tycker själv att det blev en lyckad formulering. Samtidigt som jag berör problematiken med att avvisa någon till Libyen. För man får ju hoppas att åklagaren yrkar detta.

Libyen är väl ett fritt land numera. Han lär inte få stanna.

Men ändå, hur mycket kan det brinna i en skalle? Han kommer hit och vill ha asyl och PANG! så har han snittat en halv fest. Vad tror ni, kommer han att nettobidraga eller nettokosta om han får stanna?
Citera
2011-10-13, 21:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike

(Nej, formuleringen var värdelös.)

Så vitt jag begripit tar inte åklagaren eller tingsrätten hänsyn till situationen i det land han kommer ifrån. Det kan ju hända att situationen har förändrats (åt endera hållet) efter att tiden i fängelset avtjänats. I princip kan du alltså döma en nordkoreansk dissident till utvisning, men sedan kan migrationsdomstolen häva detta.

Så har jag fattat det i alla fall, någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2011-10-13, 21:37
Medlem
UAAs avatar
Ah, jag ser det framför mig. Klassfest! Dags att visa hur man är i det privata livet utanför klassrummets dunkla vrår.
Jag vet! Jag tar med mig en asylsökande från Libyen för att visa mina klasskompisar hur tolerant och icke-rasistisk jag är! Det kommer säkerligen scora mig lite goodwill och folk kommer kanske vilja stå bredvid mig på fikarasterna!

Oj vad snett det gick.
Daten tog tydligen lite illa upp då han såg sin kvinnliga ägodel stå och mingla med Lasse. Bäst för han att visa hur man försvarar sin kvinna.

Angående tidigare kommentarer om Amnesty så var den träffsäker. Amnesty är en vidrig organisation som tidigare gått till försvar för våldtäktsmän som efter hävd utvisning fick tillfälle, och gjorde om en våldtäkt. Då det handlar om liv så ser de ett Libyskt som mer värt än ett Svenskt.
Citera
2011-10-13, 22:16
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
Nej, det kommer de inte. Sen är det väl i och för sig inte självklart att han inte kan få asyl ändå, beror ju på om det går att utvisa honom till Libyen.

(Men en retoriskt snygg oneliner, poäng och många Flashbackryggdunkningar till dig.)

Får jag fråga hur du kan vara så säker på det?
Citera
2011-10-13, 22:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander857
Får jag fråga hur du kan vara så säker på det?

För att min uppfattning av verkligheten grundar sig på annat än vad som skrivs på Politiskt Inkorrekt. Tusentals personer nekas varje år asyl i Sverige, varför skulle Amnesty ta upp just detta fall? Dessutom är Amnesty i grunden opportunister, finns mer publikfriande fall att kämpa för.
Citera
2011-10-13, 22:40
Medlem
Mr-lalas avatar
Jag läste något om att han hade varit ute ur lägenheten en stund runt midnatt icke sant?

Någon som läst nått om vad han gjorde då? intogs det möjligen lite Narkotikum ?
Citera
2011-10-13, 22:51
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimusPilus
Luktar berikare lång väg, när det är riktigt knasiga saker som händer är det nästan alltid en afrikan eller en mena på knark, skall bli spännande att följa detta. Kom igen nu alla FB nu gräver vi!

Jahaaaa, kan det vara så att det handlar om en berikare med tanke på rubriken...

Så, ännu ett exempel som illustrerar vad som händer när asylsökande traumatiserad människa tvingas leva som flykting i ovisshet om han/hon kommer att få stanna eller inte. Kan tänka mig att den stressen inte direkt främjar sinnesfriden (som ju redan innan var störd av krig osv)...

Därmed inte sagt att jag vill ge dem asyl, tvärt om, det finns tyvärr inte plats för mer folk i vårt land, så enkelt är det.

Man måste kunna erbjuda arbete med skäliga löner till invandrarna som kommer hit, gör man inte det så går det åt helvete. MYCKET enkelt att begripa för den upplyste.

Dagens politiker känner till detta och syftet är att skapa ett segregerat klassamhälle där folk tvingas slåss om brödet - det är nämligen bra för deras plånböcker - detta handlar dagens integrationspolitik om, inget annat.
Citera
2011-10-13, 22:51
Medlem
Skicka apan till Borlänge.
Han borde väl kunna integreras relativt smärtfritt i halva Nordafrika som redan finns här.
Citera
2011-10-13, 22:52
Medlem
Citat:
(Nej, formuleringen var värdelös.)

Så vitt jag begripit tar inte åklagaren eller tingsrätten hänsyn till situationen i det land han kommer ifrån. Det kan ju hända att situationen har förändrats (åt endera hållet) efter att tiden i fängelset avtjänats. I princip kan du alltså döma en nordkoreansk dissident till utvisning, men sedan kan migrationsdomstolen häva detta.

Så har jag fattat det i alla fall, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Pratar ni om samma sak nu? Han pratar om utvisning, och grundar antagligen kommentaren på det kända fallet med asylflyktingen som våldtog tjejer, blir dömd, ska utvisas, men alla gnällkärringar och Amnesty propsar på att migrationsverket ska gå emot lagar och regler och ska låta honom stanna, för han kan råka illa ut i sitt hemland. Detta firade han med en ny våldtäkt.

På dig låter det som att du pratar om eventuell straffsänkning då han kommer från ett land där han är förföljd. Två helt olika saker.

Vad gäller utvisning, så får vi enligt FN-konventionen inte utvisa asylsökande tillbaka till länder där de riskerar att bli mördade, fängslade eller torterade, även om de begått brott som leder till utvisning. Vilket oftast slutar med att de får stanna.
Citera
2011-10-13, 22:56
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
För att min uppfattning av verkligheten grundar sig på annat än vad som skrivs på Politiskt Inkorrekt. Tusentals personer nekas varje år asyl i Sverige, varför skulle Amnesty ta upp just detta fall? Dessutom är Amnesty i grunden opportunister, finns mer publikfriande fall att kämpa för.

Jag vet ju sedan tidigare att du är en ytterst medioker debattör och ditt Ad-hominem-tramsade gör dig inte direkt bättre.

Men då kan vi konstatera att du inte alls är säker på att Amnesty inte kommer ta upp fallet ifall utvisning blir aktuellt. Du tror bara att så inte är fallet, vilket jag inte heller gör.
Citera
2011-10-13, 22:57
Medlem
ExpertKommentatoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Ah, jag ser det framför mig. Klassfest! Dags att visa hur man är i det privata livet utanför klassrummets dunkla vrår.
Jag vet! Jag tar med mig en asylsökande från Libyen för att visa mina klasskompisar hur tolerant och icke-rasistisk jag är! Det kommer säkerligen scora mig lite goodwill och folk kommer kanske vilja stå bredvid mig på fikarasterna!

Oj vad snett det gick.
Daten tog tydligen lite illa upp då han såg sin kvinnliga ägodel stå och mingla med Lasse. Bäst för han att visa hur man försvarar sin kvinna.

Angående tidigare kommentarer om Amnesty så var den träffsäker. Amnesty är en vidrig organisation som tidigare gått till försvar för våldtäktsmän som efter hävd utvisning fick tillfälle, och gjorde om en våldtäkt. Då det handlar om liv så ser de ett Libyskt som mer värt än ett Svenskt.

Exakt, det är ju redan underförstått, jag har själv bevittnat detta allt för många gånger.

En gång kom det fram en biffig efterbliven neger till oss (mig och en kvinnlig bekant) och ville prata med henne. Hon visade inget intresse, gissa, då blev grottmänniskan arg på mig, sedan ägnade han resten av kvällen till att hånskratta högt åt mig och henne, lutad mot baren.

Vi stack givetvis.

Tills motsatsen är bevisad är jag övertygad om att det är exakt så där det gick till som du beskriver.
Senast redigerad av ExpertKommentatoR 2011-10-13 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in