2011-10-12, 18:35
Medlem
Hej. Till att börja med skulle jag vilja vädja att inte denna tråd spårar ur till en pajkastning mellan ateister/ex-vittnen/vittnen/osv. Sakliga förklaringar och argument uppskattas (från alla sidor givetvis).

Uppenbarelseboken 7:4-8

Min införstådda uppfattning kring JV och deras läror som är relevanta för min frågeställning är följande.

1. JV är bokstavstroende/fundamentalister och är väldigt måna om att följa och förstå bibeln utifrån vad som faktiskt står och inte lägga in social kontext och kulturella förändringar över tid.

2. De 144000 som skall regera med Gud/JWHW/Jehova i himmelriket och de resterande som räddas på domedagen skall vandra på jorden i ett paradis.

3. De som räddas (alltså både de 144.000 och de på det jordiska paradiset) är uteslutande JV.

Nu till det jag inte riktigt förstår: Eftersom det uttryckligen står i Uppenbarelseboken att de 144.000 är kommer från de tolv judiska stammarna så borde ju det innebära att enda sättet att hamna i den himmelska regeringen (om man får kalla den så) är att ha judisk härkomst SAMT att vara ett JV.

Detta tror man givetvis inte förstår jag men då undrar jag om jag har fel uppfattningar kring mina punkter 1, 2 och 3 eller om det finns en annan förklaring till bibeltexten?
Citera
2011-10-12, 18:39
Medlem
Rottweilerns avatar
Vill du endast ha ett svar från Jehovas vittnen? Eller kan Icke Jehovas vittnen också ge sitt svar på frågan?
Citera
2011-10-12, 18:44
Medlem
Vill gärna ha svar kring JV och deras tankesätt. Men då borde ju t ex ex-vittnen eller folk som har kunskap kring frågan duga lika bra .

Sen är det ju ett diskussionsforum så jag förespråkar ju att alla får säga sitt.
Citera
2011-10-12, 18:50
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Vill gärna ha svar kring JV och deras tankesätt. Men då borde ju t ex ex-vittnen eller folk som har kunskap kring frågan duga lika bra .

Sen är det ju ett diskussionsforum så jag förespråkar ju att alla får säga sitt.

Paulus skriver om Israels räddning i Romarbrevet 11 där han skriver såhär:

"25Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet. En del av israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarna i fullt antal har nått målet. 26Men då skall hela Israel bli räddat, som det står skrivet: Från Sion skall befriaren komma och ta bort all synd från Jakob. 27Och detta mitt förbund med dem betyder att jag lyfter av dem deras synder.

28Ser man till evangeliet är de Guds fiender, för er skull. Ser man till utkorelsen är de hans älskade, för fädernas skull. 29Gud tar inte tillbaka sina gåvor och sin kallelse. 30Ni var tidigare olydiga mot Gud men har nu fått förbarmande genom deras olydnad. 31Nu har de varit olydiga medan ni har fått förbarmande för att även de skall få förbarmande. 32Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla.

Så med andra ord tror jag att Johannes där talade om Israels räddning som Paulus talade om. Så då det kommer till de 144 000, tror jag att det handlar om Israel och dess tolv stammar, och de andra människorna är bland annat hedningar som har blivit frälsta. Vad tror du/ni andra om den förklaringen?
Citera
2011-10-12, 19:00
Medlem
Citat:
1. JV är bokstavstroende/fundamentalister och är väldigt måna om att följa och förstå bibeln utifrån vad som faktiskt står och inte lägga in social kontext och kulturella förändringar över tid.

Ja, fast det beror på vad man menar med "bokstavstroende/fundamentalister", vi tror t.ex. inte att allt i bibeln står bokstavligt.

Citat:
2. De 144000 som skall regera med Gud/JWHW/Jehova i himmelriket och de resterande som räddas på domedagen skall vandra på jorden i ett paradis.

Ja om du med domedagen menar tiden efter harmagedon och tusenårsriket, alltså domedagen före paradiset som det står om i Uppenbarelseboken kapitel 21.
För även många som dött innan harmagedon, under hela historiens gång sedan Adam och Eva har möjlighet att bli uppväckta till tusenårsriket, både rättfärdiga och orättfärdiga:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Citat:
3. De som räddas (alltså både de 144.000 och de på det jordiska paradiset) är uteslutande JV.

Nej det stämmer inte, alla människor som är villiga att underordna sig Gud kommer Gud att rädda i harmagedon och efter tusenårsriket. och då kan det finnas dom som säger sig vara Jv, men i hjärtat inte kan underordna sig Gud, och dom som inte är Jv som är villiga att underordna sig Gud.

Citat:
Nu till det jag inte riktigt förstår: Eftersom det uttryckligen står i Uppenbarelseboken att de 144.000 är kommer från de tolv judiska stammarna så borde ju det innebära att enda sättet att hamna i den himmelska regeringen (om man får kalla den så) är att ha judisk härkomst SAMT att vara ett JV.

Detta tror man givetvis inte förstår jag men då undrar jag om jag har fel uppfattningar kring mina punkter 1, 2 och 3 eller om det finns en annan förklaring till bibeltexten?

Dom tolv judiska stammarna har symbolisk innebörd, hur kan vi säga det? Jo för när Jerusalem förstördes av romarna år 70 e.Kr. så försvann arken och en massa andra judiska saker, bland annat släktförteckningen över vilka som tillhörde vilka stammar.

Gud upplöste judarna som sitt utvalda folk, och valde dom första kristna istället som sitt utvalda folk:

"Jerusalem, Jerusalem, du som dödar profeterna och stenar dem som blir sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. "(Matteus 23:37-38 Bibel2000)

"När ni kommer till honom, den levande stenen, ratad av människor men utvald av Gud och ärad av honom, då blir också ni till levande stenar i ett andligt husbygge. Ni blir ett heligt prästerskap och kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus. Det står ju i skriften: Se, på Sion lägger jag en hörnsten, utvald och ärad; den som tror på den skall inte stå där med skam. Äran tillfaller alltså er som tror. Men för dem som inte tror har stenen som husbyggarna ratade blivit en hörnsten, en sten som de snavar på, en klippa som de stöter emot. De stöter emot därför att de inte lyder ordet. Så är det förutbestämt för dem.

Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet.
"(1Petrus 2:4-10 Bibel2000)
Citera
2011-10-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det stämmer inte, alla människor som är villiga att underordna sig Gud kommer Gud att rädda i harmagedon och efter tusenårsriket. och då kan det finnas dom som säger sig vara Jv, men i hjärtat inte kan underordna sig Gud, och dom som inte är Jv som är villiga att underordna sig Gud.

Tack för klarifikation.

Citat:
Dom tolv judiska stammarna har symbolisk innebörd, hur kan vi säga det? Jo för när Jerusalem förstördes av romarna år 70 e.Kr. så försvann arken och en massa andra judiska saker, bland annat släktförteckningen över vilka som tillhörde vilka stammar.

Gud upplöste judarna som sitt utvalda folk, och valde dom första kristna istället som sitt utvalda folk:

Varför väljer då Johannes att skriva så som han gör? Eftersom han är inspirerad av Gud vid författandet tycker inte jag att han borde specificera de 12 stammarna i fyra verser. Uppenbarelseboken dateras ändå till år 90 e.Kr så Johannes borde vetat om att Jerusalem hade förstörts och därmed också vetat om det som försvunnit.
Citera
2011-10-12, 21:27
Medlem
anjoh66s avatar
Intressant är att Manasse nämns istället för Dans stam, och att Josef nämns istället för Efraim.Manasse var ju Josefs förstfödda son och kom senare att räknas som en egen stam, och på samma sätt Efraim hans bror som också kom att räknas som en egen stam.

Frågan är varför Dans stam inte nämns då Josefs stam hade inbegripit både Manasses och Efraims stammar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israeliter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israels_tio_f%C3%B6rsvunna_stammar
Citera
2011-10-12, 21:39
Medlem
Citat:
Varför väljer då Johannes att skriva så som han gör? Eftersom han är inspirerad av Gud vid författandet tycker inte jag att han borde specificera de 12 stammarna i fyra verser. Uppenbarelseboken dateras ändå till år 90 e.Kr så Johannes borde vetat om att Jerusalem hade förstörts och därmed också vetat om det som försvunnit.

Den nya Israel, alltså dom kristna (Gal 6:6), jämförs ofta med det gamla Israel. Och som det gamla Israel var organiserat i 12 stammar så kommer det nya Israel vara organiserat med 12 stammar gånger 12.000 personer, alltså 144.000 personer sammanlagt från jordens alla stammar och språk och länder och folk. Hur kan jag säga att dom 144.000 är från jordens "alla stammar och språk och länder och folk"?

Jo i Uppenbarelseboken 14:1-3 står det också om de 144.000, och där står det att dom är "friköpta från jorden", och i kapitel fem står det:

"med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk. Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:9-10 Bibel2000)

Så det visar att det nya Israel inte handlar om judarna, eftersom det har överlämnats till ett annat folk, Jesus sade:

"Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt." (Matteus 21:43 Bibel2000)

Att det är dom kristna som är dom 12 stammarna i Uppenbarelseboken bekräftar även Jakob:

"Hälsningar från Jakob, Guds och herren Jesu Kristi tjänare, till de tolv stammarna i förskingringen" (Jakob 12:1 Bibel2000)
Citera
2011-10-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Intressant är att Manasse nämns istället för Dans stam, och att Josef nämns istället för Efraim.Manasse var ju Josefs förstfödda son och kom senare att räknas som en egen stam, och på samma sätt Efraim hans bror som också kom att räknas som en egen stam.

Frågan är varför Dans stam inte nämns då Josefs stam hade inbegripit både Manasses och Efraims stammar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israeliter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israels_tio_f%C3%B6rsvunna_stammar

Precis, det pekar också på att det inte handlar om dom bokstavliga stammarna i det gamla Israel.
Citera
2011-10-12, 21:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Precis, det pekar också på att det inte handlar om dom bokstavliga stammarna i det gamla Israel.

Hur ser du på romarbrevet 11:25-32 om Israels slutliga räddning?

Kan det inte vara just detta - Israels slutliga räddning - som Johannes talar om i Uppenbarelseboken?
Citera
2011-10-13, 00:30
Bannlyst
Citat:
Hej. Till att börja med skulle jag vilja vädja att inte denna tråd spårar ur till en pajkastning mellan ateister/ex-vittnen/vittnen/osv. Sakliga förklaringar och argument uppskattas (från alla sidor givetvis).

Min införstådda uppfattning kring JV och deras läror som är relevanta för min frågeställning är följande.

144000 judar kommer till himlen enligt vissa kristna, men det finns många andra kristna som kommer till himlen också, som inte är judar.

det där är förstås bara skitsnack för en person som förstår lite om numerologi och astrologi som numret är baserat på. det finns 1440 minuter på en dag.
Citera
2011-10-13, 10:47
Medlem
Citat:

Som troende på bibeln måste man blanda in symbolik när det passar för att få det att gå ihop.. Det är nog den enkla "förklaringen" annars går det inte....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in