2004-12-15, 21:55
Medlem
Hej.

Jag vill gärna samla lite åsikter och myter om Hembränt, eller Moonshine eller HB som man gärna säger. Det cirkulerar ju mycket kompis-till-kompis-historier om ämnet att de fått träsprit - metanol - i dunken och blivit liggandes på sjukhus.

Vill också ha tips på hur kollar hur bra grejerna är. Två tips: skaka Petflaskan med HBn i och se hur fort bubblorna åker bort, det ser också "rent" ut om spriten är så att säga bra. (Jämförde HB och tregångersdestillerad Smirnoff och det var skillnad, så det verkar stämma)

Det andra är att du tänder på en liten volym HB och ser hur lågan är, om spriten är över 40% så lyser lågan blått.

Här mitt bidrag till HB-historierna som jag fått berättat av min eminente kemilärare.

Han var lärare i ett annat ämne då denna person var kemilärare. Kemiläraren, Jörgen kallar vi honom, var mycket duktig och förklarade bra. Han var omtyckt av lärarkåren. Men en sak som gjorde lärararna, men framförallt rektorn var att han brände en hel del, och drack också detta.

Han började komma till skolan bakfull och luktade sprit. Det blev värre och värre och rektorn fick nog och sa att om han inte slutade så skulle han vara tvungen att få sparken. "Vi ska fan inte ha någon som luktar sprit på skolan"

Det var synd om läraren. Hans fru hade blivit ihop med gympaläraren som gick på samma skola. Förutom att vara duktig som lärare var han duktig på att bränna. Många sa att det var det bästa hembrända de druckit - det smakade lakrits, mint mm.

Förutom att labba i skolan hade läraren också ett kemiskåp hemma.
Så den dagen då han fått nog av drickandet skulle han hälla ut allt. Han var bara tvungen att smaka på en del av det. "Den här gjorde jag första potatisupptagningen, den lär testas" Och så fortsatte det. Han blev full och hamnade i fel skåp. Han drack saltsyra.

Så kom rektorn och en lärare till honom nästa dag, och tillståndet kan ni räkna ut själva.

Och ja, jag dricker HB, faktum är att jag tycker det blir goa groggar av det - och framförallt billigt. Har ni några HB-passande groggrecept så bjussa på dem!
Citera
2004-12-15, 22:01
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Han kan omöjligen hält i sig någon stor mängd Saltsyra. Det skulle vara ungefär som att "han brände handen på spisen, så han tog och drag plattan över hela kroppen i hopp om att upptäcka att den inte var varm".

Alltså, man känner om man får i sig något så starkt frätande. Det kan jag lova dig.
Citera
2004-12-16, 13:41
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Han kan omöjligen hält i sig någon stor mängd Saltsyra. Det skulle vara ungefär som att "han brände handen på spisen, så han tog och drag plattan över hela kroppen i hopp om att upptäcka att den inte var varm".

Alltså, man känner om man får i sig något så starkt frätande. Det kan jag lova dig.

Beror la på hur full han var :O
Citera
2004-12-16, 14:30
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stavve
Det andra är att du tänder på en liten volym HB och ser hur lågan är, om spriten är över 40% så lyser lågan blått.
Blotta ögat kan inte se skillnad på den minimala nyansförändringen.

Citat:
Kemiläraren, Jörgen kallar vi honom, var mycket duktig och förklarade bra.
Varför väljer Du ett fingerat namn åt honom om Du bara kallar Jörgen för pronomen?
Citera
2004-12-16, 18:51
Medlem
*suck*

Historian är garanterat en skröna och har inget med HB att göra ens en gång.
Ska du ta reda på hur stark spriten är, så är det bättre att smaka än att tända eld på den. Samma sak gäller när kvaliteten ska utredas. Vill du veta om det är etanol eller metanol får du skicka den på analys, gemene man kan inte skilja dessa åt.
Citera
2004-12-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll

Han var väldigt full. Och om man dricker spontant så känner man inte smaken eller hur? Som att dricka varmt te och chocken inte kommer förrens det kommer ner i halsen, då hjärnan tar ett tag (läs ca 0,5sek(läs illvet)) sek att uppfatta vad det är för något, och därtill plussas på berusning, är det väl inte omöjligt att han hann dricka en klunk eller två?

Om det är en skröna? Nej. Har fullt förtroende för den nuvarande läraren, och jag har talat med flera som kände honom så, en myt är det inte. Dock vet jag att det finns såna och jag vill gärna höra dessa!

Ang. det där att man inte skulle se skillnad då man skakar är jag skeptisk mot. Ska dock testa ännu en gång till.

Varför är alla så vresiga här? :S

Grimmy tycker du själv att man ska skicka in spriten på något lab i en vecka om man ska ha den samma sak då man inte ordnat något annat? Kan det vara därför det finns såna "knep"?...

Är det så att man inte känner någon skillnad i smak på metanol och etanol när du skriver gemene man?
Citera
2004-12-16, 22:10
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Grimmy tycker du själv att man ska skicka in spriten på något lab i en vecka om man ska ha den samma sak då man inte ordnat något annat? Kan det vara därför det finns såna "knep"?...
Det är därför sådana 'knep' finns, ja.

Det fråntar dock inte legitimiteten i faktumet att förbränningsmetoden som Du skrev är värdelös.
Citera
2004-12-16, 23:05
Medlem
må bras avatar
Bara att mäta spriten i sånt där sprit rör vad de nu heter, de gör jag alltid. Men kanske inte alla som har de.
Om jag dricker sprit blir de alltid hb, få ju de gratis . Fylde på 2st 75: or igår.
Citera
2004-12-16, 23:21
Medlem
Ja, att skaka flaskan för att kolla om det är HB funkar. Jag jämnförde två flaskor och i HB-flaskan skummade det sig bra mycket mer och längre.

När det gäller att dricka HB så har jag märkt skillnad på det och vanlig sprit. Mest att HB'n inte slår på lika hårt och snabbt. Kan bero på att det inte tillverkats ordentligt, vad vet jag. En annan grej jag märkt att jag typ inte reagerar på alkoholen från HB'n förän jag typ reser mig upp från platsen där jag suttit och pimplat. Allt detta är ju iof från person till person. Det är så jag upplevt det iaf.
Citera
2004-12-17, 16:28
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlay
Ja, att skaka flaskan för att kolla om det är HB funkar. Jag jämnförde två flaskor och i HB-flaskan skummade det sig bra mycket mer och längre.

När det gäller att dricka HB så har jag märkt skillnad på det och vanlig sprit. Mest att HB'n inte slår på lika hårt och snabbt. Kan bero på att det inte tillverkats ordentligt, vad vet jag. En annan grej jag märkt att jag typ inte reagerar på alkoholen från HB'n förän jag typ reser mig upp från platsen där jag suttit och pimplat. Allt detta är ju iof från person till person. Det är så jag upplevt det iaf.

För sista gången: SPRIT ÄR SPRIT. det kvittar om det heter Hembrännt eller Absolut(bara det är lika starkt). Det är dig skillnaden beror på, mat, vila, psyke i viss mån, period och hastighet på drickandet. osv osv.

Om hb skummar mer beror bara på vart det vart innan, blandas med vanligt vatten. Upptappat i petflaska eller ren spritflaska osv... beror alltså inte på själva spriten oftast.
Hembrännt behöver sådeles inte skumma mer än absolut.
Citera
2004-12-22, 02:25
Medlem
Metanol = kokpunkt 68°C
Etanol = kokpunkt 77°C

Kör sen högstadiekemi. Blanda ut med vatten, värm på plata med termometer i och se var temperaturen stannar när kokpunkten nås. Torde funka?

Förjävlig historia, har fått saltsyra på händerna och det gjorde ont som satan. :/ Stackars jävel
Citera
2005-01-24, 13:51
Medlem
Jo tack. Saltsyra gör ont. Det har jag och en kompis fått erfara då vi lekte med provrör, saltsyra och magnesium (=pang! där flög korken på ngn av klasskompisarna). En gång då hade vi i lite för mkt saltsyra och det small i handen och saltsyra i såret är inte gött

ONt jag har funderat på att köpa ouzo-essens, smakar bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in