2011-10-12, 10:28
Medlem
Igår när jag satt och spelade datorspel på min pojkväns dator så hängde sig plötsligt datorn, och skärmen såg helt konstig ut (allt flöt ihop till en massa streck ungefär). Fick stänga av datorn på av/på knappen och starta den igen. Då startade den upp i något konstigt läge och efter en stund började den installera windows uppdateringar. Plötsligt hängde den sig igen och skärmen såg "konstig" ut igen. Stängde av och satte på igen, och då gick den igenom något slags felsökningsläge tror jag, och gick igenom registry filer eller vafan det nu var. Sen startade den till sist upp ordentligt och funkade, och den gick att stänga av normalt från start menyn.

Men nu idag när jag skulle starta den så startade den först upp normalt och skrivbordet dök upp, men ganska snabbt hängde den sig igen med den konstiga skärmen, jag stängde av på av/på knappen, och nu varje gång man försöker starta den så är skärmen helt svart och hårddisken piper med jämna mellanrum, och fläktarna är igång. Vad kan det vara för fel? Vad ska jag göra? Vill ju inte paja min pojkväns dator!
Citera
2011-10-12, 10:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utan att veta mer detaljer som te.x hårdvaran, operativsystem, bärbar eller stationärt så kan du börja felsöka grafikkortet, RAM-minnet.
Citera
2011-10-12, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utan att veta mer detaljer som te.x hårdvaran, operativsystem, bärbar eller stationärt så kan du börja felsöka grafikkortet, RAM-minnet.

Hur gör man när man felsöker grafikkort och RAM-minne?

Datorn är stationär, Dell Inspiron, Windows XP.
Citera
2011-10-12, 13:05
Medlem
Trigraphs avatar
Hur vet du att det är just hårddisken som piper? Om det är det så lär den ju vara körd.

Mer troligt är väl att det kommer från moderkortets högtalare och är nån slags felkod.
Citera
2011-10-12, 13:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audrina2011
Hur gör man när man felsöker grafikkort och RAM-minne?

Datorn är stationär, Dell Inspiron, Windows XP.

Program Speecy, se Google. Installerar detta program. Börjar sedan att leta upp tillverkaren som avser grafikkortet. Hämta hem den nyaste drivrutinen på tillverkarens hemsida.

Hämta hem sedan Revo Uninstaller, se Google. Installerar detta program och därefter avinstallerar drivrutinen som avser grafikkortet. Utför en fullständig avinstallation och släng alla filer som Revo hittar.

Installerar den nya drivrutinen. Se efter om grafiken/miljön blev bättre.

Det finns många verktyg för RAM-minnet. Hade ni använt Windows 7 så finns det ett inbyggt, men använd annars detta verktyg -> http://www.memtest.org/

Börjar med detta.
Citera
2011-10-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
Hon är garanterat en typisk brud och tror att datorn kallas för hårddisk.

Vet inte exakt var ljudet kommer ifrån, med hårddisk menade jag datorn ja, som en typisk brud. Och en typisk kille tror jag faktiskt också. De flesta jag känner kallar själva datorn för hårddisk, och det är verkligen inte bara tjejer. Så ljudet behöver inte alls komma från själva hårddisken.
Citera
2011-10-12, 13:46
Medlem
frdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audrina2011
Vet inte exakt var ljudet kommer ifrån, med hårddisk menade jag datorn ja, som en typisk brud. Och en typisk kille tror jag faktiskt också. De flesta jag känner kallar själva datorn för hårddisk, och det är verkligen inte bara tjejer. Så ljudet behöver inte alls komma från själva hårddisken.

Okej, dom flesta jag känner kallar däck för flappenhulor, gör det att det heter så alltså? Men i vilket fall så är det nästan garanterat moderkortet eller RAM-minnena som jävlas med dig. Öppna "hårddisken" och titta så att ramminnena sitter som de ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in