2011-10-12, 10:27
Medlem
Bor i en 2a högst upp i ett bostadsrätt huset är byggt i betong byggt nån gång 60tal

Nu till problemet min lägenhet angränsar till en etta där deras kök ligger mot mitt vardagsrum!huset är vanligt vis väldigt lyhört men detta tar priset.har pratat med grannen och han försöker väl så gott det går men min enda chans nu är att dom inte använder köket så mkt känns det som eller inte är hemma alls.kan säga ochså att när jag satte upp väggfäste för min tv så borra jag igenom trodde jag in till grannen (köket) men i själva fallet är det ihålig betong vägg!alltså inte helgjuten vägg tacksam för svar om någon vet hur man kansek kan isolera från något håll så man slipper höra slammer och ballrande ljud ständigt

Tänkte även om det funkar med nån dämpande matta hört nåt om asfaltsmatta?sätta det bakom hans kök så köket kommer ifrån väggen borde ju göra susen?

Saken blir ju inte bättre av heller att dom är som magneter till köket så fort dom är hemma!man blir ju vansinnig,själv är man max 20min om dagen i köket dom kan hålla på flera timmar när dom kockar

Finns det nåt att göra rent isoleringsmässigt man vill ju inte att ens vardagsrum ska bli mindre eller bli nån byggarbets plats känns ju som det smidigaste vore att dom gör något från deras håll?eller hur brukar man gå till väga?kanske fylla väggen med nåt skum eller liknande?mitt v.rum är redan otillräckligt djupt så man vill ju inte korta ner rummer ytterligare med nån isoleringvägg från mitt håll

Tacksam för svar

mvh
Senast redigerad av popeye1 2011-10-12 kl. 10:42.
Citera
2011-10-12, 11:45
Medlem
Carlstads avatar
Börja med att prata med någon i styrelsen för bostadsrättsföreningen, det är kanske fler som haft samma problem men löst detta på olika sätt.
Ring även några byggfirmor och fråga om de har möjligheter att isolera väggen och vad detta kostar minus ROT-avdrag.

Jag har också problem med lyhördhet och speciellt när ytterdörren till hyreshuset ständigt öppnas och stängs...bang...bang...bang! Kan göra en halvt tokig ibland.
Citera
2011-10-12, 11:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeye1
Tänkte även om det funkar med nån dämpande matta hört nåt om asfaltsmatta?sätta det bakom hans kök så köket kommer ifrån väggen borde ju göra susen?
Citat:
Ursprungligen postat av popeye1
Finns det nåt att göra rent isoleringsmässigt man vill ju inte att ens vardagsrum ska bli mindre eller bli nån byggarbets plats känns ju som det smidigaste vore att dom gör något från deras håll?

Du vill inte att ditt vardagsrum ska bli någon byggarbetsplats, men du tycker att grannen ska riva ner hela köket för att ljudisolera väggen? Då även grannens lägenhet är en BR, så skulle dessutom kostnaden för detta ligga på honom. Tror inte han är så intresserad av det.

Den enda möjligheten du har är att bygga på väggen även om du förlorar någon decimeter i yta.
Citera
2011-10-12, 12:15
Medlem
Asgarvads avatar
Om både du och grannen sätter upp dubbelgips på era respektive sidor om väggen så blir väggmaterialet tjockare och framför allt tyngre vilket dämpar ljud.
Om du vill offra en decimeter yta utefter väggen reglar du upp en ny vägg fristående från den gamla och fyller mellanrummet med ljudisolering. Byggarbetsplats blir det kanske någon dag bara om man planerar och har allt material färdigt. Ena helgen reglar du, isolerar och skruvar dit gipsskivor: Då är ljudisoleringen i funktion. Nästa helg spacklar du, målar/sätter upp tapet och sätter dit golv- och taklister: Klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in