2011-10-11, 23:52
Medlem
Jag tänkte kolla en grej och se vilken del ni skulle välja.

Det är kallt ute och landet ni bor i är rikt men ändå finns det ingen korrekt elförsörjning till hushållen eller de mindre städerna. Du bor kallt och fuktigt. Du driver ett företag som arbetar med jordbruk och du har ingen större kontakt med de större städerna, det bor 500 personer i din stad. Uppdragen får du från större tillverkare som i sin tur ägs av staten.

Du får in extra uppdrag och allt ser väldigt bra ut. Du fäller träd runt en öppen yta intill din befintliga åker. Du har fått ett uppdrag som kräver mer yta. När du nu gräver hittar du en massgrav. En massgrav som funnits där en länge tid.

Du meddelar din uppdragsgivare om massgraven och får till svar att det finns ingen massgrav men ok du får 300% extra som betalning för att det inte finns någon massgrav. Det andra alternativet är att berätta om massgraven för den lokala media som finns och självklart få ut nyheten om din hemska upptäckt.

Problemet blir att du inte vet vad som kommer hända om det kommer fram att det är du som berättat om massgraven för media. Det du vet är att du får 300% mer betalt om det nu inte finns någon massgrav.

Du vill leva ett enkelt liv där hot och potentiell vedergällning inte är intressant. Du vill definitivt inte flytta utomlands och behöva gömma dig. Du är rädd om din lilla familj som du nu har.

Vad väljer du, berätta eller inte berätta?

Citera
2011-10-11, 23:55
Medlem
Inte.viktigts avatar
Jag kan tänka mig att jag inte skulle berättat om det, egot inom mig skulle nog ta över i den situationen.
Citera
2011-10-12, 14:14
Medlem
Under dom förhållanderna hade jag tagit pengarna för säkerhetskull. Kan ju hända att sanningen om massgravarna kommer ut oavsett, kanske jag får skulden ändå, måste fly och då behöver jag en buffert av pengar.
Sen om inget händer så hade jag gett ett anonymt tips till tidningar i mitt livs slutskede.

Sanningen skall fram! (nångång allafall)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in