Citat:
Dock tycker jag att du kan vänta med "semester" tills du lever på dina egna pengar och inte på mina skattepengar.
Alldeles för många som fastnat i åtgärdsträsket arbetar minst lika flitigt som jag förmodar att du gör.
T. ex. så har Landskrona kommun placerat ut arbetslösa i parkarbete. Något som kommunalarbetare annars borde sköta om.
Om du frågar en kommunalare, som ju också lever på dina skattepengar men har anställning med lön, så tror jag inte att h*n skulle anses sig ligga samhället till last.
I detta fall och i väldigt många andra är det istället arbetsköparen som lever på dina skattepengar. Denne får ju nämligen gratis arbetskraft och i fallet med FAS 3-deltagare även ca 5000 skattefria kronor per månad för att öppna dörren till arbetsplatsen.
Slaven (deltagaren) som är tvingad till någon placering, ibland utan valmöjlighet, måste dit och för att denne icke skall dö av svält försörjs densamme med hjälp av dina skattepengar, men detta är inte till förmån för slaven själ utan för arbetsköparen som åtnjuter både gratis arbete och 5000 kr extra i bidrag.
Varje parkarbetare i Lanskrona kostar skattebetalarna 10-20.000 kr över den del som går till staten, varav Landskrona kommun får hela vinsten.
Skulle Landskrona kommun istället anställa allihop för att utföra samma arbetsuppgifter så skulle kommunens invånare få betala deras lön över kommunalskatten medan du slapp vara med och betala om du bor i en annan kommun.
Så vem är det här som lever på vems skattepengar? Ska slaven buga och bocka för at få tillåtelse till att överleva och ha ett oavlönat jobb för eller ska Lanskrona kommuns invånare tacka dig för att de slipper betala för parkunderhållet?
Så til det här med semester:
Jag anser att man alltid ska ha lika rätt till semester OAVSETT om man jobbar med eller utan en anställning på pappret. Annars kan man lika gärna skrota hela semesterlagen så att villkoren är lika dåliga för dig.
Vem vet. Du kanske är politiker och lever på MINA skattepengar?