• 1
  • 2
2011-10-20, 22:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzon__
semester vid aktivitetsstöd kallas lovdagar. hur många lovdagar man har rätt till beror på vilken arbetsmarknadspolitisk åtgärd man är placerad i, alltså vad man har för program.

De som är med i åtgärd 53 samt 57 (jobb och utvecklingsgaranti) har rätt till 20 lovdagar under en 12månadersperiod. Denna period sträcker sig från och med att man började i den åtgärden och 12 månader framåt.

De som går en utbildning har oftast 10 lovdagar att ta ut under perioden juni-augusti.
De brukar även ha dagar att ta ut vid tillfälligt uppehåll under övriga året.

Detta varierar beroende på vilken åtgärd man är satt och när den började så det bästa är att kolla med försäkringskassan.
Det finns fler åtgärder än detta och alla har olika antal och regler för lovdagar.

Som du ser har vi redan hänvisat till den tillämpliga lagstiftningen...

Vad syftar benämningen "åtgärd 53 samt 57" på, är det Försäkringskassans benämning på Jobbgarantin för ungdomar samt Jobb- och utvecklingsgarantin?
Citera
2011-10-21, 09:57
Medlem
franzon__s avatar
ja, både försäkringskassan och af har benämningar med siffror på alla program. 53 och 57 till exempel är jobb och utvecklingsgarantin, 54 är jobbgaranti för ungdomar. Eftersom det finns ett flertal olika program så är det bäst att kolla med försäkringskassan hur många lovdagar man kan få ersättning för och inom vilken period dessa är.
Om man inte tar ut alla lovdagar inom 12månadersperioden så försvinner de ju, vilket inte är så kul
Citera
2011-10-21, 11:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
ja, både försäkringskassan och af har benämningar med siffror på alla program. 53 och 57 till exempel är jobb och utvecklingsgarantin, 54 är jobbgaranti för ungdomar. Eftersom det finns ett flertal olika program så är det bäst att kolla med försäkringskassan hur många lovdagar man kan få ersättning för och inom vilken period dessa är.
Om man inte tar ut alla lovdagar inom 12månadersperioden så försvinner de ju, vilket inte är så kul

Jag vet inte var du fått din information från, men den stämmer i vart fall inte. Jobbgarantin för ungdomar har hos Af sifferbeteckningen 69 och Jobb- och utvecklingsgarantin 70. Som framgår av tidigare hänvisad förordning finns endast lovdagar inom ramen för Jobb- och utvecklingsgarantin. De tio dagar man kan beviljas uppehåll under sommarmånaderna utgör inte så kallade lovdagar, utan är en möjlighet som finns för att man inte ska bli utan ersättning om man exempelvis har praktik på ett företag som stänger för semester under en period. För övrigt beviljas det av Arbetsförmedlingen , inte Försäkringskassan.
Citera
2011-10-22, 13:19
Medlem
franzon__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag vet inte var du fått din information från, men den stämmer i vart fall inte. Jobbgarantin för ungdomar har hos Af sifferbeteckningen 69 och Jobb- och utvecklingsgarantin 70. Som framgår av tidigare hänvisad förordning finns endast lovdagar inom ramen för Jobb- och utvecklingsgarantin. De tio dagar man kan beviljas uppehåll under sommarmånaderna utgör inte så kallade lovdagar, utan är en möjlighet som finns för att man inte ska bli utan ersättning om man exempelvis har praktik på ett företag som stänger för semester under en period. För övrigt beviljas det av Arbetsförmedlingen , inte Försäkringskassan.

jaja, det är fel men du behöver inte lita på mig
De 10 lovdagarna som vissa program har att ta under perioden juni-augusti är till för att användas när praktik/utbildning har stängt. Om de inte har stängt kan du ju ta dem när du vill men det är anordnaren som godkänner när du får ta lovdagarna. Anordnaren kan ju vara arbetsförmedlingen eller praktik/utbildningsplatsen.
Ofta vet inte anordnare eller af inte så mycket om detta eftersom försäkringskassan betalar ut ersättningen så ibland sker det ju att deltagare använder lovdagarna när de vill och ändå är lediga när programmet har uppehåll. Det får ju försäkringskassan ofta inte reda på.
Men om man är med i jobb och utvecklingsgarantin har man 20 lovdagar att ta ut under en 12månadersperiod. Dessa kan tas ut närhelst anordnaren godkänner det.
I ungdomsgarantin stämmer det att 10 dagar gäller även där.
det bästa är att läsa detta i försäkringskassans vägledning. speciellt punkt 4.9.1 samt sida 98 där alla program med antal dagar finns listade.
Citera
2011-11-01, 14:09
Medlem
Citat:
De 10 lovdagarna som vissa program har att ta under perioden juni-augusti är till för att användas när praktik/utbildning har stängt. Om de inte har stängt kan du ju ta dem när du vill men det är anordnaren som godkänner när du får ta lovdagarna. Anordnaren kan ju vara arbetsförmedlingen eller praktik/utbildningsplatsen.
Ofta vet inte anordnare eller af inte så mycket om detta eftersom försäkringskassan betalar ut ersättningen så ibland sker det ju att deltagare använder lovdagarna när de vill och ändå är lediga när programmet har uppehåll. Det får ju försäkringskassan ofta inte reda på.
Men om man är med i jobb och utvecklingsgarantin har man 20 lovdagar att ta ut under en 12månadersperiod. Dessa kan tas ut närhelst anordnaren godkänner det.
det bästa är att läsa detta i försäkringskassans vägledning. speciellt punkt 4.9.1 samt sida 98 där alla program med antal dagar finns listade.
Franzon har så rätt så rätt..
Senast redigerad av Skruwhat 2011-11-01 kl. 14:11.
Citera
2011-11-01, 18:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Som framgått i flertalet inlägg i tråden finns informationen i Förordning om aktivitetsstöd. Varför läsa en förenklad vägledning som plockat bort hälften av all information när man fått flertalet hänvisningar direkt till det regelverk som vägledningar, faktablad, broschyr med mera, utgår från.
Citera
2011-11-06, 10:52
Medlem
flisabisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som framgått i flertalet inlägg i tråden finns informationen i Förordning om aktivitetsstöd. Varför läsa en förenklad vägledning som plockat bort hälften av all information när man fått flertalet hänvisningar direkt till det regelverk som vägledningar, faktablad, broschyr med mera, utgår från.

Ja Franzon__ har rätt.
Anledningen till att man väljer att läsa en förenklad vägledning istället för regelverken direkt är just för att den är förenklad. Vägledningen har tolkat de regler som finns så försäkringskassans handläggare inte ska kunna tolka reglerna på olika sätt.
Faktablad och broschyrer läser man inte eftersom de bara ger generell och väldigt lite information.
Citera
2012-06-01, 22:40
Medlem
Citat:
Dock tycker jag att du kan vänta med "semester" tills du lever på dina egna pengar och inte på mina skattepengar.

Alldeles för många som fastnat i åtgärdsträsket arbetar minst lika flitigt som jag förmodar att du gör.

T. ex. så har Landskrona kommun placerat ut arbetslösa i parkarbete. Något som kommunalarbetare annars borde sköta om.

Om du frågar en kommunalare, som ju också lever på dina skattepengar men har anställning med lön, så tror jag inte att h*n skulle anses sig ligga samhället till last.

I detta fall och i väldigt många andra är det istället arbetsköparen som lever på dina skattepengar. Denne får ju nämligen gratis arbetskraft och i fallet med FAS 3-deltagare även ca 5000 skattefria kronor per månad för att öppna dörren till arbetsplatsen.

Slaven (deltagaren) som är tvingad till någon placering, ibland utan valmöjlighet, måste dit och för att denne icke skall dö av svält försörjs densamme med hjälp av dina skattepengar, men detta är inte till förmån för slaven själ utan för arbetsköparen som åtnjuter både gratis arbete och 5000 kr extra i bidrag.

Varje parkarbetare i Lanskrona kostar skattebetalarna 10-20.000 kr över den del som går till staten, varav Landskrona kommun får hela vinsten.

Skulle Landskrona kommun istället anställa allihop för att utföra samma arbetsuppgifter så skulle kommunens invånare få betala deras lön över kommunalskatten medan du slapp vara med och betala om du bor i en annan kommun.

Så vem är det här som lever på vems skattepengar? Ska slaven buga och bocka för at få tillåtelse till att överleva och ha ett oavlönat jobb för eller ska Lanskrona kommuns invånare tacka dig för att de slipper betala för parkunderhållet?

Så til det här med semester:

Jag anser att man alltid ska ha lika rätt till semester OAVSETT om man jobbar med eller utan en anställning på pappret. Annars kan man lika gärna skrota hela semesterlagen så att villkoren är lika dåliga för dig.

Vem vet. Du kanske är politiker och lever på MINA skattepengar?
Citera
2013-07-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Cum-Beer
Semester från vadå? Jävla sosse.

Men ja, du har rätt till fyra veckor på pappret, dock ska detta inte krocka med någon planerad aktivitet som du är anvisad till, exempelvis en jobbcoach. Åker du ändå får du en kommunicering innan du på allvar får känna på hur det är att vara "utförsäkrad". Din coach/handläggare kan alltså ganska godtyckligt besluta att neka dig semester från din arbetslöshet vilket jag också hoppas de gör - du borde söka jobb istället.

Jag tror de allra flesta söker alla jobb som finns att söka. Den ledighet man har hamnat i är långt ifrån frivillig, men okej, normalt har man ingenting att ta semester ifrån. Dock glömmer du en sak: många arbetssökande lever i relationer där den andre arbetar och kanske vill åka bort en vecka på sin semester. Får då den arbetssökande inte ledigt eller hotas med avstängning begränsas ju partnern och eventuella barn alldeles förskräckligt. Och varför utgår du ifrån att alla arbetslösa också är arbetsskygga? Jag har jobbat i många många år och betalat in betydande summor i skatt, så jag borde egentligen inte skämmas att ta emot ersättning när jag nu helt ofrivilligt har hamnat i detta läge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in