2002-10-31, 22:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Bästa självförsvaret inte en kampsport

Grundläggande information om kampsporter som självförsvar:

Kampsport = kampmetod som även innehåller tävlingar. Eftersom tävlingar skall hållas någorlunda civiliserat införs regler. För varje regel man antar kommer man längre från verklig strid på gatan, då det inte finns några regler på gatan. En kampsport anpassas efter regelverket. En person som lärt sig ett system med regler har en nackdel mot ett regellöst system.

Kampsportsutövare vill vinna tävlingar, så teknikerna modifieras för att bli effektiva efter det regelverk som skapats. Ett exempel är JiJuitsu. I systemet finns väldigt många tekniker, ändå används bara ett fåtal på tävlingar. Ett annat exempel är Tae-kwon-do. All heder till TKDutövare, men för en TKDutövare är inte styrkan i sparken det viktiga utan hastigheten. Detta har resulterat i att många som utövar TKD blir överraskade i en verklig situation då sparkarna inte skadar motståndarna så mycket som man trott.

Man skall alltså inte lura sig att det man tränar är effektivt för att det fungerar i träningslokalen. Eller för att tekniken vinner alla tävlingar. Detta säger ingenting om hur teknikerna fungerar i verkligheten.

Något som man bör tänka på när man diskuterar området bästa självförsvaret. Det finns även många andra aspekter såsom tiden, utövarens fysik och lagar, som skall tas in när man försöker utnämna ett system som bästa självförsvaret.

//Viazoom
Citera
2002-10-31, 22:54
äldre konto (old)
Ej medlem
är inte det bästa självförsvaret att hålla sig ifrån trubbel
Citera
2002-10-31, 23:03
äldre konto (old)
Ej medlem
Självklart

Självklart är den bästa fightern den som undviker att slåss. Det finns dock situationer då man inte kan fly eller ge sig, då man måste handla. Dessa situationer är lyckligtvis ganska få, men utgången av dem kan bli förödande

//Viazoom
Citera
2002-11-01, 00:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Ja, du har rätt. Men själv har jag haft tur.. Då jag är rätt "stor", så har jag aldrig behövt slåss med nån, det kommer aldrig så långt..
Citera
2002-11-01, 02:06
äldre konto (old)
Ej medlem
hur stor? stor som killen på din avartar =)

själv drar jag till mig bråk som skit drar till sig flugor. med det menar jag inte att jag är skit.
så känns det i alla fall. som tur är så går jag inte ut så ofta. vad rekomenderas som verbal martial arts? ska man vara trevlig och medgörlig.. eller ska man vara bestämd.. eller ska man försöka att va tyst och bara gå därifrån. kanske skratta riktigt högt och peka på deras skor som av någon anledning alltid har 7 cm'rs hög sula. kan det vara för att dölja deras 159 cm långa kropp ... ahh. dessa kickers :roll:
Citera
2002-11-01, 10:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Storleken har inte så stor betydelse

Först något om storleken på motståndaren. Denna är inte så viktig som man kanske kan tro. Man skall dock inte glömma bort att om två tekniskt likvärdiga kombatanter slåss kommer den med mest muskler vinna. Det är alltså inte fel att ha muskler även om man tränar självförsvar.

Sedan kan det ibland vara en nackdel att vara stor. Gärna vill då en person som är mindre försöka hävda sig, som att bevisa sitt mindrevärdeskomplex. Detta är ganska vanlig anledning till många bråk.

Angående "verbal martial arts". Det är viktigt att man från början är bestämd. Man måste göra det klart för bråkstaken att man verkligen inte vill vara med om något trubbel. Tala högt och tydligt. Om man försöker vara snäll finns en stor risk att motståndaren ser detta som en svaghet och tror sig ha tagit kontrollen över situationen och detta ger honom än mer självförtroende som leder till att han närmar sig ännu mer. Ofta består bråket av flera faser. Det kan börja någon kanske knuffar till dig. Du tittar runt och där står en kille som säger något förolämpande om din mamma eller någon annan släkting. Om man i detta läget "faller ihop" och ser rädd och osäker ut kommer bråkstaken fortsätta med det han började med, att skapa bråk. Han kommer kanske knuffa till dig igen och röra sig mot dig. Detta fortsätter tills killen fått tillräckligt med självförtroende för att inleda den fysiska misshandeln.

Det gäller alltså att i ett tidigt skede göra klart för killen att man inte vill slåss. Om någon knuffar på dig, tag ett steg tillbaka, skrik(ja, skrik) något om att du inte vill slåss. Detta av två syften. För det första kommer killen se att du inte kommer tolerera att han kommer närmare eller försöker göra något annat dumt. För det andra, och minst lika viktigt, kommer detta dra uppmärksamheten till situationen. Folk runt omkring kommer titta runt för att se vad som händer. Skulle det trots allt utveckla sig till en fight är frågan om vem som då började rätt lätt att reda ut då alla vittnen såg att du klart och tydligt inte ville vara med om bråk. Alternativet är att man inte säger något och du spöar skiten ur killen. Folk runt omkring kommer då inte uppmärksamma situationen förrän fighten är över och du står bredvid en sönderslagen kille. Med andra ord kommer alla vittnen tro att det var du som var bråkstaken. Att ha vittnen på sin sida är viktigt om det skulle bli tal om åtal för misshandel.

//Viazoom
Citera
2002-11-07, 08:39
äldre konto (old)
Ej medlem
Om man kan tekniken att försvara sig, så behöver man INTE slåss!
Eller är jag naiv?
Citera
2002-11-07, 12:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Mjo

I bergreppet "försvara sig" kan man ju säga att det även ingår att undvika bråk. Så visst kan man säga att om man vet hur man försvarar sig så kan man undvika bråk.

Sedan är det så att folk som tränat mycket på rent fysiskt självförsvar ofta vet hur jävla svårt det är att klara sig i verkligheten. Det är alltid en stor risk att hamna i bråk, även om du tränat i 25 år och möter tant Asta. Vem vet, du kanske halkar på ett löv så hon kan köra över dig med rullator? Eller så kan hon ju ta upp en kniv och då har du ingen chans(ett system för obeväpnat försvar mot knivar/vapen medför ruskigt stora risker, skit i vad alla JuJutsukillar säger; de klarar sig INTE mot en person med kniv). Du kan med andra ord aldrig vet hur stort hot en motståndare är förrän stiden är över.

Tillbaka till svaret på frågan; om du vet hur du undviker bråk så behöver du inte känna till något självförsvar mer än verbalt. Det finns dock stunder då det faktiskt är omöjligt att undvika bråk, och då är det bra om man vet lite hur man skall reagera och hur man skall klara sig ur det.

//Viazoom
Citera
2002-11-08, 05:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Först. De bland de bästa sporterna för självförsvar är bilsporter (De kommer aldrig ifatt dig). Sen om man måste försvara sig, var aggressiv och håll ryggen fri. De som bråkar med folk är oftast fegisar och hoppar mest på de veka och försvarslösa, så var absolut aggressiv. Har ofta hamnat i den situationen och nästan aldrig behövt slåss.
Citera
2002-11-08, 11:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Tips på bra kampsporter

Jag har personligen tränat olika kampsporter sedan högstadiet (ca 10 år). Håller med den som skrev att de flesta av dem är tävlingsinriktade och därmed följer bestämmelserna i det hänseendet. Har en kompis som tävlar i Taekwondo, senast vann han Fighter Extreme i Solnahallen. Taekwondo är en mycket underhållande tekniksport men inget för "gatan". Många kampsporter innehåller i mina ögon alldeles för mycket "hokus-pokus-rörelser", alla dessa kator *suck*.

Av egen erfarenhet så kan jag rekommendera följande kampsporter för självförsvar:

Muy-Tai "aldrig fel med en rak höger eller en förödande low-kick"
Brasiliansk Jui Jiutsu "Den svenska varianten är sorgligt efterbliven, vrida lite handleder *suck*
Kravmaga "ypperlig, du tränar försvar från folk som angriper dej med flaskor, stolar, knivar" Du tränar "leathal-blows" m.a.o. så få slag som möjligt för att oskadliggöra din "fiende"

Systemet utvecklades av och för den Israeliska Armén och säkerhetstjänsten som ett led i kampen mot terrorism, krig och annan statsfientlig verksamhet.Det är ett system som grundar sig på "hand to hand" och rent defensiva och offensiva taktiker/Tekniker. Det utvecklades inom armén och anpassades strikt till militära ändamål, men efter hand, sedan man bearbetat systemet, lät man också föra ut det till intresserad allmänhet.

http://www.kravmaga.nu/

Det skall dock tilläggas att jag inte har varit i ett slagsmål sedan högstadiet...
Citera
2002-11-08, 13:05
äldre konto (old)
Ej medlem
japp.

Håller först och främst helt med Giuseppe's kommentar, när du blir attackerad, bli inte ett Offer utan gör motstånd redan innan det blr till fysisk handling, dvs försök skrämma bort motståndaren rent verbalt. Sen är det klart man skall ha ryggen fri, man vet aldrig när man behöver springa :P

Angående Krav Maga:
Krav Maga är en av de få stilar som fortfarande är Självförsvar och inte tävling. Det är en aggressiv kampform som har helt rätt mentalitet; om du blir anfallen agressivt måste du vara agressiv tillbaka. Du kan med andra ord inte i en verklig situation försöka vara "snäll" mot en aggresiv motståndade. Det är är stilar som JuJutsu och Aikido misslyckas. Visst vore det bra om man inte skada sin motståndare, men först måste du ju klara dig själv från att bli skadad innan du kan tänka på din motståndades hälsa.

Krav Maga är anpassat så att det går snabbt att lära, dvs det strävar efter att ha få tekniker. Systemet är skapat för militära ändamål, dvs av soldater och specialstyrkor. Jag har själv inte tränat KravMaga, men skulle mycket väl kunna tänka mig att gå en intesivkurs någongång.

Nackdelen med KravMaga är att det är skapat just för soldater. Systemet skall läras ut under en begränsad tidsrymd och utövaren är vältränad. Utövarens styrka är med andra ord viktig, vilket gör att systemet kanske inte passa mindre personer lika bra. Den andra nackdelen är att systemet är skapat för att läras ut under begränsad tid, vilket gör att det kanske finns en risk att man efter 5-6års träning stagnerar i sin utveckling, eftersom systemet inte är tänkt att tränas så länge. Det sista är egna slutsatser så kan inte backa upp det med någon riktig fakta.

Ett annat system vars enda syfte, precis som KravMaga, är självförsvar heter WingTsun KungFu. Detta system är utvecklat av en kvinna, och bygger därför inte på styrka. Teknikerna är precis som KM aggressiva och effektiva. Samma tanke på att det viktigaste är att utövaren klarar sig och inte motståndaren ligger kvar. Alla slag slås ursprungligen mot halsen(gör större skada än att slå mot ansiktet), men i modern tid används oftare ansitket som mål(det finns trots allt lagar nu.

Systemet bygger på att man känner var man har sin motståndare så att man inte behöver använda ögonen. Detta gör att allt sker mer reflexartat och teknikerna blir snabbare och mer effektiva.

Mer info om wing-tsun:
http://www.dewto.dk

Film som demonstrerar tekniker(tjej som försvarar sig):
http://www.dewto.dk/movie/WT%20Show%20Mona.mpg

//Viazoom
Citera
2002-11-08, 15:04
äldre konto (old)
Ej medlem
Håller med föregående meddelande...har själv tränat Krav Maga i 4.5 år och har redan kunnat skönja en påttaglig stagnation, därför rekommenderar jag som i mitt meddelande innan att Thai-boxning, braziliansk jui-juitsu.

Just nu tränar jag Krav maga och Shootfighting. Shootfighting kan vara bra att kunna om man hamnar på golvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in