Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Visst har du rätt i sakfrågan, det ska inte få finnas några avgifter alls i skolan. Samtidigt var det ju inte fråga om en obligatorisk utgift och jag ställer mig tveksam till om man ska vara så nitisk när det gäller ett så gott syfte. Att uppmuntra barnen till att äta mer frukt är ju kanon med tanke på hur mycket skräp många slänger i sig idag och att fetman hela tiden ökar och sjunker ner i åldrarna.
Sen vet jag inte var du handlar om du får det till att en frukt (mer behöver man väl inte ha med sig?) skulle kosta minst 5 kronor. På min lokala ICA affär som tyvärr är väldigt dyr vad gäller frukt brukar jag få betala cirka 3-4 kronor för en banan t ex. Föräldern i artikeln skriver ju själv att det rör sig om 380 till 570 kr per barn och läsår. Jag kommer själv från en fattig bakgrund och hävdar ändå att det inte ska vara något problem att lägga ut 60-70 kr i månaden på frukt till sitt barn. När jag gick i skolan var det både den ena och den andra utgiften min mamma fick hosta upp med, ofta till något betydligt mer oviktigt än frukt och nog gick det runt ändå.
Obligatoriskt kan ju diskuteras. Men inte fan skulle det kännas rätt att skicka iväg ungen om hon inte hade frukt med sig, när alla andra äter TILLSAMMANS med lärarna UNDER LEKTIONSTID ( i den mån man kallar det för lektioner i nollan). Men att uppmuntra till att äta mer frukt är naturligtvis suverän ide. Faktiskt så pass bra att staten skulle kunna stå för det, så inget barn riskerar gå miste om det.
Kanske räcker med fyra kronor för en frukt då. Vi är kanske lite dyra här

Man ska ju även tänka på att det är svårare att köpa stor-pack. Ser ungar att frukt är hemma vill dom givetvis ha och det kanske inte är så snällt att neka dom det då...
Tyvärr är detta utgiften som får bägaren att rinna över för många.
OT: Vet hur man löser detta problem. Dra extra skatt från alla muppar som än idag tycker det mest genomtänkta som finns är att skriva WT. Saknar tiden då folk hade genomtänkta argument och inte bara skrev två bokstäver. Nya tider antar jag...