2011-10-10, 20:04
Bannlyst
Tja!
Ansökte om underhållsstöd efter jag fyllt 18, då pengarna inte kom in en 25:e (eller vilket daturm det nu var) så ringde jag till försäkringskassan, dom sa att det brukar ta 6 veckor innan något händer med det.

Det jag undrar nu är, när dom väl dragit igång det hela, kommer jag få "tillbaka" dem där 6 veckorna, alltså få dubbelt så mycket pengar på den första utbetalningen?
Citera
2011-10-10, 20:12
Medlem
John.Caseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Tja!
Ansökte om underhållsstöd efter jag fyllt 18, då pengarna inte kom in en 25:e (eller vilket daturm det nu var) så ringde jag till försäkringskassan, dom sa att det brukar ta 6 veckor innan något händer med det.

Det jag undrar nu är, när dom väl dragit igång det hela, kommer jag få "tillbaka" dem där 6 veckorna, alltså få dubbelt så mycket pengar på den första utbetalningen?

Ja
Citera
2011-10-10, 20:16
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Det beror på om ni har kommit överens om att Försäkringskassan eller föräldern du inte bor hos ska betala dig. Vanligast är att FK betalar till dig, och sedan "kräver" din förälder på pengarna.

Men det är också ganska vanligt (som i mitt fall, när jag var 18) att föräldern betalar, och då är det upp till denne om han betalar dig mer skulle jag tro.
Citera
2011-10-10, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Blau
Det beror på om ni har kommit överens om att Försäkringskassan eller föräldern du inte bor hos ska betala dig. Vanligast är att FK betalar till dig, och sedan "kräver" din förälder på pengarna.

Men det är också ganska vanligt (som i mitt fall, när jag var 18) att föräldern betalar, och då är det upp till denne om han betalar dig mer skulle jag tro.

Jo, farsan betalar inte, så det är försäkringskassan.
(Om farsan betalade har väl inte försäkringskassan något med detta och göra???)

Men, för o klargöra (Trodde det var uppenbart, men kanske skrev lite dåligt, haha).
Farsan betalar ingenting.
Försäkringskassan betalar mitt underhållsstöd.
Jag kommer få in mitt första stöd i slutet på månaden, kommer jag även få in från förra månaden?
med tanke på att det tar 6 veckor för dom och "dra igång" det hela.
Citera
2011-10-10, 20:33
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Jag tror inte att du kommer få ersättning för månaden du "missade". Men jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2011-10-10, 20:40
Medlem
misstwizteds avatar
Rätta mig om jag har fel.. du undrar alltså om du kommer få utbetalt för månaden som det ligger under handläggning? Och då är svaret ja..
Citera
2011-10-10, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Blau
Jag tror inte att du kommer få ersättning för månaden du "missade". Men jag kan mycket väl ha fel.

Detta hittade jag om ämnet, http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cachemKidoG3LAIJ:www.forsakringskas san.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/latt_svenska/ll_forlangt_underhallsstod.pdf+f%C3%B6rl%C3%A4ngt+ underh%C3%A5llsst%C3%B6d&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid= ADGEESgUlmln2KXGQKJhBzIT5aszLior0qzg9yD41pBdAiRyMQ ajucksrKP7nu1wF0VksgPe6WJQZuIQ9fIcEN5MwYaH3p ZIa4_rkgIkvZAms1MT2hQ5iy_Yh_KKCQLG5WcLnx9oOszT&sig =AHIEtbSAx-05dKlaV5c5t2RSVasgzMtCFQ

"Du kan inte få stöd för mer än en månad bakåt
alltså en månad före du söker om stöd.

Om du fyller 18 år i april
måste du lämna ansökan senast 1 juni
för att få stöd för maj."

(Fyllde år i augusti, lämnade in någon gång vid början på september)
Nu är jag lite trött så förstår inte riktigt va dom menar
Citera
2011-10-10, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Detta hittade jag om ämnet, http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cachemKidoG3LAIJ:www.forsakringskas san.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/latt_svenska/ll_forlangt_underhallsstod.pdf+f%C3%B6rl%C3%A4ngt+ underh%C3%A5llsst%C3%B6d&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid= ADGEESgUlmln2KXGQKJhBzIT5aszLior0qzg9yD41pBdAiRyMQ ajucksrKP7nu1wF0VksgPe6WJQZuIQ9fIcEN5MwYaH3p ZIa4_rkgIkvZAms1MT2hQ5iy_Yh_KKCQLG5WcLnx9oOszT&sig =AHIEtbSAx-05dKlaV5c5t2RSVasgzMtCFQ

"Du kan inte få stöd för mer än en månad bakåt
alltså en månad före du söker om stöd.

Om du fyller 18 år i april
måste du lämna ansökan senast 1 juni
för att få stöd för maj."

(Fyllde år i augusti, lämnade in någon gång vid början på september)
Nu är jag lite trött så förstår inte riktigt va dom menar

Citat:
Ursprungligen postat av misstwizted
Rätta mig om jag har fel.. du undrar alltså om du kommer få utbetalt för månaden som det ligger under handläggning? Och då är svaret ja..

Yes, det var det jag menade.
Tack så mycket för svaret
Citera
2011-10-10, 21:23
Medlem
AnnaMs avatar
Min dotter ansökte om förlängt underhåll och lämnade in papper i början av juni.
I juli fick hon dubbla utbetalningar. Hon gick alltså inte miste om nån månad eller så.
Citera
2026-02-22, 12:06
Medlem
Dottern fyllde 18
Studiestödet förflyttades direkt in på hennes konto istället
Men det förlängda underhållsstödet måste hon ansöka om trots att jag fått underhållsstöd för henne hela hennes liv alltså 18 år då pappan bor i ett annat land.
Varför förflyttas det inte bara över som studiestödet utan man måste ansöka om det och enligt FK tar det 3 månader????
Konstigt anser jag
Men något som redan pågått i 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in