2011-10-10, 17:39
Medlem
God eftermiddag, jag sitter och försöker lösa en uppgift från boken men har kört fast. Jag försöker vrida och vända på det med vMPL = w och liknande. Är jag ute och cyklar? Tror inte att uppgiften ska vara så svår men det har låst sig totalt. Kan någon finna lösningen? Och möjligen visa hur ni kommer till den

Många tack!

"Ett företag verkar på en marknad präglad av perfekt konkurrens. Priset på dess produkter är 100kr. På kort sikt är arbetskraftens marginalprodukt given som MPL = 5-L/200, där L anger enheter arbetskraft. Hur många enheter arbetskraft är optimalt för företaget att anställa på kort sikt om lönen per enhet L är 50kr"
Citera
2011-10-10, 18:10
Medlem
Galvestonens avatar
Har alla börjat sina mikrokurser nu? Men ok, du vet att MRPL=MPL*MR, du vet även att eftersom det är FK gör företagen nollvinst, alltså profitmaximerar man när MRPL=w och vid FK är MR =P. Sätt bara in dina värden o lös för L.

100*(5-L/200) = 50
500-0.5L=50
500-50 = 0.5L
L=900

Funkar det?
Citera
2011-10-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Har alla börjat sina mikrokurser nu? Men ok, du vet att MRPL=MPL*MR, du vet även att eftersom det är FK gör företagen nollvinst, alltså profitmaximerar man när MRPL=w och vid FK är MR =P. Sätt bara in dina värden o lös för L.

100*(5-L/200) = 50
500-0.5L=50
500-50 = 0.5L
L=900

Funkar det?

Tack. Precis så jag gått till väga, vmpl = w alltså p*mpl = w, satt in siffror och försökt lösa L. Visat sig att att jag om och om igen gjort samma räknemisstag. Tack i alla fall, 900 är korrekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in