30 402 besökare online
858 253 medlemmar • 45 870 560 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Filosofi > Akademisk filosofi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
MauroSpocko
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Men om du gör en undersökning i vad folk i gemen menar med "kunskap", söker, och finner du, ett lingvistiskt fakta. Det säger ingenting om vad det är vi vill veta, nämlig kunskap i sig.
Fast jag tycker det är svårt att dra en så skarp linje mellan språkliga fakta och "objektiva" fakta. Språk och tänkande är två sidor av samma mynt.

Citat:
Sedan tror jag nog att ditt första påstående om att kunskap är begränsat till människan måste vara felaktigt. Säkert måste djur besitta kunskap när vi ser att de är förmögna till att vara så skickliga i att rå om sig själva
Jag menade absolut inte att kunskap inte finns hos djur! Men den kunskap som vi som människor kan utreda någonting om är mänsklig kunskap.

Seburo C-X
Medlem
Seburo C-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Fast jag tycker det är svårt att dra en så skarp linje mellan språkliga fakta och "objektiva" fakta.

Du menar att efter att ha förhört dig med alla människor vet du vad kunskap är?

Citat:
Språk och tänkande är två sidor av samma mynt.

Ja vad gäller sådant som logisk form och liknande. Men det innebär inte att man kan ta frågor om andra ämnen och göra en fältstudie bland människor för att få reda på vad som gäller inom ämnet. Det skulle isåfall trumfa alla andra principer. Man bör få tillåta att frångå det förfilosofiska, men ändå försöka hålla sig närma det, genom andra principer. Det gör att en sådan fältstudie inte kan leverera ett fastställande av vad kunskap är, men ge oss information om vad den förfilosofiska uppfattningen är. Det är måhända ett mer sofistikerat sätt att titta i en ordbok, men lika lite kan ju en filosof begränsa sitt arbete till att svara genom lexikaliska definitioner som till en sådan här fältstudie.

Jag tror du får utveckla mer hur du tänker om du vill få någon på kroken.

LucNN
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Sedan tror jag nog att ditt första påstående om att kunskap är begränsat till människan måste vara felaktigt. Säkert måste djur besitta kunskap när vi ser att de är förmögna till att vara så skickliga i att rå om sig själva

Man måste i såfall skilja mellan olika sorters kunskap. Det gör man inte så ofta inom modern analytisk kunskapsteori. Om djur ska ha kunskap, då hamnar vi i någon sorts externalism. Internalistiska intuitioner brukar, tror jag, vara kopplade till teoretisk kunskap. Om man satte sig ner och började diskriminera ordentligt mellan olika sorters kunskap och vilka mekanismer som säkrar dem, så hade nog en del av de verserande bråken blivit avslutade.

nullnullnullnull
Medlem
Kunskap=information+exformation

Att kunskap dvs att veta om något som finns som något ett virtuellt objekt inom oss som har en relation till ett fenomen utanför oss själva också kan finnas hos djuren är ju troligt

Hur vi och djuren kan bygga på med mer kunskap är ju en funktion av minne glömska och syntes dvs förmågan att koppla relevant inre objekt till relevant yttre.
Om vi inte kan uttrycka kunskapen så kan den ändå existera i vårt inre men egentligen så ser jag kunskap som informationen om hur universums energier relaterar till varandra så om allt är energi så skulle kunskapen bestå just i detta nämligen energi..men så fort massa uppstår så finns det information och exformation som berättar om hur massan skiljer sig från energin..

Analogt med Einsteins ekvationer så skulle detta betyda att det finns en sorts kunskapskraft..motsvarande gravitationen så att där massan och gravitationen är som störst tex i svarta hål där är kunskapen också som störst..mest exformation finns lagrad där.

På jorden hos människan så finns det ju olika kunniga människor och även här så finns det lokala koncentrationer av kunskap.
Här har vi också kommunikationens roll i information och inlärningen i kring exformationen samt minnesstyrkan och glömskekurvan etc etc...

Svara på ämne
Topp Dela »