2011-10-10, 13:44
Medlem
Lathet.

Ungdomarna är alldelss för lata. Datorn och internet är den största orsaken till detta. Det finns längre ingen anledning till att tjäna pengar. Det räcker att spara ihop till en dator (10 000 kr) samt ha råd att betala för internet (om man bor i en egen lägenhet) så kan man sedan sitta i sin datorstol och underhålla sig själv utan att behöva betala massor. Varför jobba när man inte behöver? Sosbidraget räcker till att betala hyran, maten och sina räkningar. Varför då jobba?

Nu är det dags att sluta ge bidrag till personer som är kapabla att jobba. Ta bort bidraget helt och hållet. Tvinga ungdomarna (även vuxna) ut på arbetsmarknaden. Det finns jobb till alla. Jag lovar. Ge inte en ungdom möjligheten att klara sig utan att jobba. Gör oss inte ännu latare än vad vi är.

Har jag fel?

PS: Vill bara tillägga att jag inte är någon sur gammal gubba utan är själv 20 och har ett jobb.
Senast redigerad av thanksagain90 2011-10-10 kl. 14:01.
Citera
2011-10-10, 13:46
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thanksagain90
Vill bara tillägga att jag inte är någon sur gammal gubba utan är själv 20 och har ett jobb.
Jag skulle ha gissat att du är 12år.
Citera
2011-10-10, 13:47
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Saken är ju den att det faktiskt inte finns jobb till alla, även om jag kan hålla med om att många (inklusive jag själv) är jävligt lata.

Håller dock med dig, kraven för att få bidrag borde höjas. Om man är arbetskapabel skall man givetvis söka arbete, får man ändå inget arbete får samhället stå för försörjningen, detta tycker jag är rimligt. Med att söka arbete menar jag inte 1 jobb per månad utan att man verkligen anstränger sig och söker arbeten frekvent.

Att säga att det finns jobb till alla är väldigt korkat...
Citera
2011-10-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag skulle ha gissat att du är 12år.

Varför då?
Citera
2011-10-10, 14:03
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker

Att säga att det finns jobb till alla är väldigt korkat...

Det finns jobb till alla, det är bara en fråga om pris.
Citera
2011-10-10, 14:09
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det finns jobb till alla, det är bara en fråga om pris.

Utveckla, skall man betala för att få ett jobb? Eller skall samhället betala för att skapa jobb?
Citera
2011-10-10, 14:09
Medlem
wippedcreams avatar
det finns icke jobb till alla , bara politikerna som tror det
Citera
2011-10-10, 14:13
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Utveckla, skall man betala för att få ett jobb? Eller skall samhället betala för att skapa jobb?

Om man kunnat anställa de minst produktiva för en krona om dagen så hade alla kunnat få jobb oavsett hur dåliga de är. Nu vill givetvis ingen jobba för en krona om dagen men var går gränsen? 100 kronor om dagen? 200 kronor om dagen? Som det är nu så sätter bidragssystemet ett golv som ingen är villig att gå under.
Citera
2011-10-10, 14:16
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thanksagain90
Varför då?

Jag är en grävling, ställ era frågor!

https://www.flashback.org/t1658385
Citera
2011-10-10, 14:20
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Om man kunnat anställa de minst produktiva för en krona om dagen så hade alla kunnat få jobb oavsett hur dåliga de är. Nu vill givetvis ingen jobba för en krona om dagen men var går gränsen? 100 kronor om dagen? 200 kronor om dagen? Som det är nu så sätter bidragssystemet ett golv som ingen är villig att gå under.

Personligen tycker jag att man skall slopa socialbidrag etc helt och hållet för arbetsdugliga personer, omvandla dessa pengar till arbete istället, städa parker eller vad fan som helst.

Faktum är dock att i dagsläget finns inte dessa jobb.
Citera
2011-10-10, 14:40
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Personligen tycker jag att man skall slopa socialbidrag etc helt och hållet för arbetsdugliga personer, omvandla dessa pengar till arbete istället, städa parker eller vad fan som helst.

Faktum är dock att i dagsläget finns inte dessa jobb.

Jobben existerar inte idag, det är korrekt men det innebär inte att det inte finns en efterfrågan om priset hade sänkts. Sänkta ingångslöner, sänkta bidrag, sänkta arbetsgivaravgifter, sänkta inkomstskatter skulle alla se till att fler av dessa jobb blev synliga.
Citera
2011-10-10, 14:56
Medlem
SparkMans avatar
Ja, många är lata, men LAS och höga ingångslöner spelar en minst lika stor roll när det gäller hög ungdomsarbetslöshet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in