2011-10-10, 12:51
Medlem
hundensårs avatar
Jag har ibland undrat över hur hämningsbenägna anhöriga till brottsoffer är.

Till exempel: många män resonerar nog spontant att om deras flickvän blev våldtagen, skulle de slå våldtäktsmannen sönder och samman, alternativt ha ihjäl honom. Jag gör det i alla fall.

Föräldrar brukar uttrycka sig på liknande sätt om man diskuterar hur de skulle reagera på om deras barn blev offer för en pedofil. Jag gör det i alla fall.

Anhöriga till mordoffer antar jag ofta har våldsamma hämndkänslor.

Men hur vanligt är det faktiskt att folk sätter sina planer i verket?

Tycker inte man läser överdrivet ofta om liknande fall i media.
Och vad gör myndigheter och dylikt i såna här situationer? Plockar de in anhöriga, punktbevakar de och ger de terapi? Eller skiter man i dem för att risken för hämnd inte är överdrivet stor?

Skulle du hämnas till exempel en våldtäkt på ditt barn? Och i så fall hur? Har du varit med om eller känner du någon som varit i en liknande situation?
Senast redigerad av hundensår 2011-10-10 kl. 13:44.
Citera
2011-10-10, 12:57
Bannlyst
Nu ska jag berätta en sak för dig. Jag tror att 99% skulle göra ingenting, förutom att känna vrede och sorg. Men skulle fråga sig varför just ens eget barn etc. Ni som sitter bakom bakom skärmen och säger, jag skulle döda honom ute i skogen blabla. Inte en chans. För det första: Ni är för fega. För det andra: Ni vet att ni åker dit och familjen behöver allt stöd de kan få. Blir bara en jobbigare påfrestning om ni skulle åka in i fängelset. Så snälla sluta komma med era trollhistorier om att ni skulle döda personen. För det skulle ni inte... Annars kan ni ju gärna länka källor till liknande fall där föräldrarna dödat personen... Oftast får även polisen tag på gärningsmannen först.

Just Sayin... PS: har inga barn.
Citera
2011-10-10, 12:59
Medlem
fjungen33s avatar
Första tanken är nog hos de flesta hämd och hat. Men är bättre att låta bli, för tyvärr lär man hamna själv i fängelset om man misshandlar/mördar förövaren. Bättre att finnas kvar i barnets liv som stöd än sitta inlåst på hall för hämnd. Men föstår att det är en svår fråga.
Citera
2011-10-10, 13:00
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Jag hade gjort som Rickard Flinga.
Citera
2011-10-10, 13:01
Medlem
lukk3l33ts avatar
Finns en bra bok om en som hämnades när en granne våldtog hans dotter, han hamlade i ett amerikanskt fängelse efteråt.

Vad tusan hette den boken nu igen? Känner för att läsa den!
Citera
2011-10-10, 13:03
Medlem
Svagdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Nu ska jag berätta en sak för dig. Jag tror att 99% skulle göra ingenting, förutom att känna vrede och sorg. Men skulle fråga sig varför just ens eget barn etc. Ni som sitter bakom bakom skärmen och säger, jag skulle döda honom ute i skogen blabla. Inte en chans. För det första: Ni är för fega. För det andra: Ni vet att ni åker dit och familjen behöver allt stöd de kan få. Blir bara en jobbigare påfrestning om ni skulle åka in i fängelset. Så snälla sluta komma med era trollhistorier om att ni skulle döda personen. För det skulle ni inte... Annars kan ni ju gärna länka källor till liknande fall där föräldrarna dödat personen... Oftast får även polisen tag på gärningsmannen först.

Just Sayin... PS: har inga barn.

+1

Min första tanke var att jag skulle skära förövaren i strimlor och karva ut hans hjärta med en sked...Men du har förstås rätt. Mest med det senare; att det är svårt att vara ett bra stöd för sitt barn om man sitter bakom lås och bom. Men jag vete fan ändå... Som farsa känner man ju hur vilddjuret i en vaknar när man tänker på sånt här. Tänker lite på en självbiografi av en snubbe som heter Rickard Flinga som jag läste. Han skjuter sin arbetskamrat med 12 skott när det kommer fram att han antastat hans dotter (ej våldtäkt dock). Jag kan inte på något sätt känna att det är fel att döda honom. Svår fråga helt enkelt...
Citera
2011-10-10, 13:04
Medlem
Svagdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukk3l33t
Finns en bra bok om en som hämnades när en granne våldtog hans dotter, han hamlade i ett amerikanskt fängelse efteråt.

Vad tusan hette den boken nu igen? Känner för att läsa den!

Haha... Wow...vad är oddsen för detta? Precis den boken jag beskrev i mitt inlägg ovan.

Iskallt och stenhårt
av Rickard Flinga
(svenskättling i USA)
Citera
2011-10-10, 13:18
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svagdricka
Haha... Wow...vad är oddsen för detta? Precis den boken jag beskrev i mitt inlägg ovan.

Iskallt och stenhårt
av Rickard Flinga
(svenskättling i USA)

...och här är flashbacktråden om honom...

https://www.flashback.org/t453913

Han skriver en hel del själv där. Verkar ha det ganska eländigt.
Citera
2011-10-10, 13:33
Medlem
Jag skulle överväga allt mycket noggrant, tänkt ut ett sätt att hämnas utan att åka fast. Skulle troligtvis bli misstänkt för det men utan bevis så lär jag ju komma undan, motiv har dem dock men.

Annars skulle jag möjligtvis betala någon att skada den personen eller låta någon annan utföra dådet och skaffa mig en vatten tätt alibi.
Om jag inte hittade någon sätt att gör det utan att åka fast.
Citera
2011-10-10, 13:49
Avslutad
Har inga egna barn än, men däremot skulle jag utan tvekan hämnas på den som gjorde mina vänners barn illa. Skulle kanske inte slå ihjäl någon, men absolut se till att förstöra livet för personen i fråga.
Citera
2011-10-10, 13:55
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Jag tror att många hade hämnats om dom fått chansen till det men eftersom GM oftast hamnar i fängelse i nått år så hinner dom flesta "lugna" ner sig och har inte samma ilska kvar i kroppen som man annars hade använt sig av.

Jag personligen hade hämnats på ett eller annat sätt hur lång tid det än hade tagit (om det gällt våldtäkt eller mord av någon nära mig)
Citera
2011-10-10, 15:59
Medlem
Biomasss avatar
Jag har hämnats tidigare med blodvite för diverse brott begågna mot mig och mina närstående så om någon hade skadat mitt barn på det viset skulle jag givetvis straffa den personen med alla medel jag kunde finna tillgängligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in