2011-10-10, 12:13
Medlem
Jag undrar hur man skriver upp ett kontrakt av ett hyrköp. Finns mallar för detta?
Riktlinjer att gå efter mm..

Någon som köpt en fastighet via hyrköp någon gång?
Citera
2011-10-10, 12:17
Medlem
RotenUr3s avatar
Du bör nog se upp. Har för mig att en option på fast egendom inte är gilltig (kan ha fel).
Dvs om det stämmer så får man nog lägga upp det som ett hyresavtal och ett köpeavtal...
Tänk på att om priserna på marknaden går upp eller ned kraftigt så vill någon av er hoppa av och då gäller det att alla papper är klara...
Citera
2011-10-10, 12:23
Medlem
Svizzeras avatar
Hyrköp på en fastighet låter minst sagt skumt. Leasing kallas det annars för och borde dessutom vara momspliktigt om det nu inte finns någon undantagsregel.
Citera
2011-10-12, 12:55
Medlem
Helt riktigt roten. Som jag funderar så måste det ju bli någon form av ett hyreskontrakt, för att sen inom viss tid bli en förköpsrätt. Men självklart med ett fast pris redan avtalat i förväg.

Svizzera

Nej skumt är det inte. Det förekommer. Lika så köp via skuldbrev/revers. Inte direkt vanligt med det går att finansiera på detta sätt.

Ang moms, mm så bör man själv kunna skriva upp i kontrakter sins i mellan hur allt ska läggas upp?

Men jag funderar ang hur man skriver upp allt på papper. Vilka lagar som gäller mm..
Det har jag ingen koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in