• 1
  • 2
2011-10-10, 01:02
Medlem
Frustos avatar
Ja ditt problem låter lite krisig, men jag själv har varit med om det här några gånger och de flesta av gångerna har det inte varit något allvarligt fel.

*Om du är något datorkunnig så borde du öppna titta runt lite i lådan så inte någon strömförsörjare till moderkortet har lossnat, det är lätt hänt att den mindre strömkabeln till moderkortet åker lite på sniskan när man är där och pillar, vilket resulterar i att fläktarna går på högvarv när man startar datorn och ingenting händer.

*Som du tidigare nämnde kan det vara något problem med minnena, men det verkar du redan ha testat.

*Du kan ha fått ett så kallat måndagsexemplar till grafikkort, prova att starta datorn utan att grafikkortet sitter i och se om det blir samma fel, om du har tillgång prova den i en annan dator.

*Om du har flera PCI-e uttag så prova att stoppa grafikkortet i ett annat, ifall du har råkat skada det andra uttaget.

*Har du ett nyare grafikkort kontrollera så att du har kopplat strömkablar till grafikkortet/sitter i ordentligt.

Ja det här är några saker jag kommer på så här på nattkvisten, hoppas i alla fall att något kan hjälpa dig.
Senast redigerad av Frusto 2011-10-10 kl. 01:05.
Citera
2011-10-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frusto
Ja ditt problem låter lite krisig, men jag själv har varit med om det här några gånger och de flesta av gångerna har det inte varit något allvarligt fel.

*Om du är något datorkunnig så borde du öppna titta runt lite i lådan så inte någon strömförsörjare till moderkortet har lossnat, det är lätt hänt att den mindre strömkabeln till moderkortet åker lite på sniskan när man är där och pillar, vilket resulterar i att fläktarna går på högvarv när man startar datorn och ingenting händer.

*Som du tidigare nämnde kan det vara något problem med minnena, men det verkar du redan ha testat.

*Du kan ha fått ett så kallat måndagsexemplar till grafikkort, prova att starta datorn utan att grafikkortet sitter i och se om det blir samma fel, om du har tillgång prova den i en annan dator.

*Om du har flera PCI-e uttag så prova att stoppa grafikkortet i ett annat, ifall du har råkat skada det andra uttaget.

*Har du ett nyare grafikkort kontrollera så att du har kopplat strömkablar till grafikkortet/sitter i ordentligt.

Ja det här är några saker jag kommer på så här på nattkvisten, hoppas i alla fall att något kan hjälpa dig.

bra tips! Men de där med grafikkortet bör ju vara uteslutet eftersom de fungerat felfritt sen mitten av sommaren. De borde ju inte lägga av helt plötsligt utan att jag gjort något speciellt Men jag ska testa imorgon så får vi se!
Citera
2011-10-10, 12:20
Medlem
Det där med att dra ut batteriet ur moderkortet och låta de va ett tag fungerade ej. Jag drog ut alla ramminnen samt batteriet, lät de va i 10 minuter och satte tillbaka allt igen. Men det är fortfarande samma resultat.

Fläkten går på högvarv, inget mer händer.
Citera
2011-10-10, 14:11
Medlem
Frustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMT
Det där med att dra ut batteriet ur moderkortet och låta de va ett tag fungerade ej. Jag drog ut alla ramminnen samt batteriet, lät de va i 10 minuter och satte tillbaka allt igen. Men det är fortfarande samma resultat.

Ja då lär ju snart allt vara uteslutet, antar att du har koll på att din dator får tillräckligt med ström från nätagget? tillräckligt med watt.

Det kan också vara så illa att ditt moderkort har gett upp, men det borde man ha som sista alternativ.
Prova att starta utan grafikkort också ibland kan datorer bli lite kinkiga med ny hårdvara, bara för att se så att fläktarna varvar ner igen. Ifall det inte fungerar så har jag nog inte så många idéer kvar faktiskt.
Lycka till!
Citera
2011-10-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frusto
Ja då lär ju snart allt vara uteslutet, antar att du har koll på att din dator får tillräckligt med ström från nätagget? tillräckligt med watt.

Det kan också vara så illa att ditt moderkort har gett upp, men det borde man ha som sista alternativ.
Prova att starta utan grafikkort också ibland kan datorer bli lite kinkiga med ny hårdvara, bara för att se så att fläktarna varvar ner igen. Ifall det inte fungerar så har jag nog inte så många idéer kvar faktiskt.
Lycka till!

Tack, ska testa de. Men som sagt, jag tycker att de är konstigt att något kan hända bara sådär. De vore en sak om den inte gick att starta efter en flytt eller något sånt.. men just att den bara vägrar en morgon, de är weird.
Citera
2011-10-11, 10:12
Medlem
Citat:

Glömde naturligtvis att skriva en sak här...
Leta upp manualen för ditt moderkort eller sök på nätet.
Det bör finnas en jumper som du ska flytta för reset.
10 minuter är inte säkert att det räcker utan att flytta jumper.
Hittar du info om den, så räcker det att plocka ur sladden, plocka ur batteriet, flytta jumpern och sedan sätta tillbaka allt som det var igen (även jumpern).

Hittar du inte någon information om vilken jumper det är för bios reset, så plocka ur sladd och batteri och låt det vara så över natten. Det kan ta lite tid för kondensatorer att ladda ur sig helt.
Citera
2011-10-11, 19:02
Medlem
Citat:
Har sökt lite och fann vissa trådar med liknande frågeställningar. Skillnaden på mitt problem är att de inte står något på skärmen alls.

Det enda som händer när jag slår på strömmen till datorn är att fläkten går på högvarv.. inget mer.. Skärmen får ingen signal alls. Grafikkortet pajade i början av sommaren, så där sitter nu ett nytt, så de BÖR ju inte vara grafikkortet iaf. Som sagt, fläkten går på högvarv, och det är det enda som händer med den.

Har testat dra ut sladden. Testat att dra ut minnen och satt tillbaka dem, men inget har hjälpt.

Help me please?

Jag var med om ett liknande problem för längesen när jag precis hade byggt ihop en dator. Då berodde det på att jag inte "klickat" i processorn ordentligt. Riktigt rookie mistake, men vem vet?
Citera
2011-10-14, 19:23
Medlem
constants avatar
Hur har det gått med datorn?
Citera
2011-10-14, 23:02
Medlem
GlennGBGs avatar
Som jag precis skrev i en annan tråd så kan det också vara nätdelen som har gått. Så fort man säger det så brukar vissa invända "men duh, fläktarna går ju". Jo, men nätdelen kan fortfarande leverera 12v även om den inte klarar att leverera till atx-kontakten = fläktarna går. Men, du kommer varken ha bild eller annat.
Citera
2011-10-14, 23:12
Medlem
Trustys avatar
Fungerar USB för dig? Hände liknande sak för mig och jag fick köpa nytt moderkort. Något skumt hade hänt med BIOS. Om USB fungerar så kan du testa och gå in på moderkortets hemsida och ladda ner BIOS och lägga det på ett USB-minne och sätt in i datorn.
Citera
2011-10-14, 23:29
Medlem
Min gissning. Om det var bara så att den startade ena dagen och inte nästa: då kan du ha råkat ut för "konding-probbet". Din, och alla andra datorer är försedda med kondensatorer. Probbet med dessa är att de förr eller senare "tar slut".
Det bästa med denna typ av probb är att du själv kan byta ut dem, ser de gamla lite "svullna" ut? Ja då är de "slut". Då kan du byta ut dem, med en lödkolv, eftersom de är såpass stora så är de flesta tillverkare tvungna att låta dem gå rakt igenom flerlagerskort.
Nyare datorer har bättre kondingar. Som håller längre.
Om du inte orkar hålla på med sådana lagningar (vem orkar det nuförtiden?) så skaffa ett nytt moderkort. Eller varför inte: en helt ny dator?
De kostar inte så mycket numer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in