2011-10-09, 17:02
Medlem
Tjena! Helt färsk här på forumet, och gör nu min första tråd.

Såhär ligger landet. Jag är en snubbe på 27 som bor i en mellanstor norrländsk stad, grejen är den att jag tröttnat fullständigt på min stad och behöver en nytändning. Var ner på en tripp i somras för att kolla in KARLSTAD eftersom att jag fått en jäkligt bra intryck av stan sen tidigare + att jag har en släkting som bodde där tidigare som pratar sig varm om stan! Vet inte vad det var, kände mig bara jävligt välkommen och det kändes som en skitmysig stad. Lämpligt stor och härliga människor

Nåväl, jag har nu bestämt mig för att styra kosan mot dom värmländska skogarna framemot jan-feb nån gång. Har planerat att göra en resa ner med bil i december för att sondera terrängen lite, dvs prata med bostadsbolag, försöka greja en hyresrätt dvs. Samt söka en jävla massa jobb. Är grävmaskinist/hjullastarförare och tänkte söka dom jobben jag verkligen vill ha framåt mars/april då det inte grävs sådär jättemycket på vintern. Men kan ju såklart hanka mig fram nån månad med i princip vafan som helst som täcker hyran. Är inte orolig att jag ska bli arbetslös, har aldrig varit det förut samt har en rättså bred erfarenhet från flera olika brancher så jag hoppas på det bästa!

Har även planer på att söka mig till nåt lämpligt fotbollslag då jag spelat fotboll hela mitt liv och det känns som ett bra sätt att komma i kontakt med folk redan från start

Såå..några frågor till er som kanske bor/bott i K-stad kan hjälpa mig me..!

1. Hur ska jag lösa det med boende dom dagar jag e nere å söker jobb/lägenhet? Grejen är att jag känner inte en käft i stan haha, skulle ju funka med nåt hyfsat centralt vandrarhem kanske, vill ju inte hamna på nån bulgarisk husvagnscamping eller så.. några tips?

2. Tips på vettiga bostadsbolag eller privatpersoner? HAr varit med i KBAB nu i ett halvår, men det räcker inte långt.. Akelius/apartement har jag tänkt kontakta, likaså Lundbergs. Några tips på fler?

3. Nån här som jobbar med anläggning/ grävning och har tips på företag som ska anställa framöver?

4. Nån som lirar fotboll i nåt lag som behöver en gammal trött mittback? Gärna typ div 4 eller liknande.

Hmm var nog allt för nu, oerhört tacksam för svar, ser verkligen framemot en nystart!

Mvh Mumin
Senast redigerad av mumin84 2011-10-09 kl. 17:09.
Citera
2011-10-09, 17:35
Medlem
berjers avatar
Fotbollslag att söka sig till är:
Fbk (samma namn som hockeylaget)
Kbk (karlstadbollklubb)
Hertzöga bk (osäker på stavning, ligger i skåre)
Norrstrand IF
(korpen fotboll har fått uppsving på senare år i stan. Om du bara är ute efter vänner så är det hit du ska söka dig)
Citera
2011-10-09, 18:37
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumin84
1. Hur ska jag lösa det med boende dom dagar jag e nere å söker jobb/lägenhet? Grejen är att jag känner inte en käft i stan haha, skulle ju funka med nåt hyfsat centralt vandrarhem kanske, vill ju inte hamna på nån bulgarisk husvagnscamping eller så.. några tips?

2. Tips på vettiga bostadsbolag eller privatpersoner? HAr varit med i KBAB nu i ett halvår, men det räcker inte långt.. Akelius/apartement har jag tänkt kontakta, likaså Lundbergs. Några tips på fler?

3. Nån här som jobbar med anläggning/ grävning och har tips på företag som ska anställa framöver?

1. Det finns två vandrarhem i centrala stan. Karlstad City Hostel (korsningen drottninggatan/järnvägsgatan) och Karlstad Vandrarhem (kasernområdet) (1km till Drottningg). Den förstnämnda vet jag hyr ut per månad om man vill.

2. Gå in på bostadsbolagens kontor och presentera dig, så går det snabbare att få en lägenhet. Riksbyggen, Willhem, Stiftelsen Karlstad bostäder är några till. Sen finns det ganska många privata värdar med, men då tycker jag att du investerar i en annons i NWT eller VF (.se på båda)

3. Kewab behöver skickligt folk ibland. Oden och Skanska med tror jag. Finns flera mindre anläggare också, som Grums Markplanering och Sten och Vägarbeten AB
Citera
2011-10-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berjer
Fotbollslag att söka sig till är:
Fbk (samma namn som hockeylaget)
Kbk (karlstadbollklubb)
Hertzöga bk (osäker på stavning, ligger i skåre)
Norrstrand IF
(korpen fotboll har fått uppsving på senare år i stan. Om du bara är ute efter vänner så är det hit du ska söka dig)

Okey, vilka divisionen spelar dom lagen i?
jo korpen finns ju alltid, men e ju kul om det e lite seriöst iaf
Citera
2011-10-09, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
1. Det finns två vandrarhem i centrala stan. Karlstad City Hostel (korsningen drottninggatan/järnvägsgatan) och Karlstad Vandrarhem (kasernområdet) (1km till Drottningg). Den förstnämnda vet jag hyr ut per månad om man vill.

2. Gå in på bostadsbolagens kontor och presentera dig, så går det snabbare att få en lägenhet. Riksbyggen, Willhem, Stiftelsen Karlstad bostäder är några till. Sen finns det ganska många privata värdar med, men då tycker jag att du investerar i en annons i NWT eller VF (.se på båda)

3. Kewab behöver skickligt folk ibland. Oden och Skanska med tror jag. Finns flera mindre anläggare också, som Grums Markplanering och Sten och Vägarbeten AB

Tack för svaret!

1. har ju bil så det spelar inte så stor roll om jag inte bor i direkt anslutning till centrum, ska kolla upp dom, borde ju ha hemsidor tycker man ju!

2. bra tips! Ska kolla upp

3. Låter bra, Får kontakta dom företagen å höra vad dom har å erbjuda framöver! Jobbar du själv i branchen?
Citera
2011-10-09, 23:14
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Jobbar du själv i branchen?

Nej, men grannen gör
Citera
2011-10-10, 02:10
Medlem
berjers avatar
Citat:
Okey, vilka divisionen spelar dom lagen i?
jo korpen finns ju alltid, men e ju kul om det e lite seriöst iaf
Kbk (karlstad bollklubb) spelar i division 1 vet jag.
googla runt lite så finns du nog svar jag fann inte info om alla. tyvärr är jag inte insatt i den lokala fotbollen så jag inte vet i huvudet.
lag som jag glömde nämna är: ulfsby if och ifk skoghall (division 5 om jag inte minns fel).
Citera
2011-10-10, 02:20
Medlem
pdass avatar
Citat:
Såå..några frågor till er som kanske bor/bott i K-stad kan hjälpa mig me..!

4. Nån som lirar fotboll i nåt lag som behöver en gammal trött mittback? Gärna typ div 4 eller liknande.

Mvh Mumin

2. Kika in på blocket om du har tur så kanske du kan gå på ett par visningar när du ändå är i staden.
Hittade min i Karlstad på blocket, tyckte de gick snabbast där. Men tror även ifall du bor ett antal mil ifrån Karlstad så får du företräde om jag inte minns helt fel? Det kanske var för plugg annars iof.

4. Tänkte själv att jag skulle börja lira här i Karlstad har spelat för ett lag utanför kd. Så Hertzöga säger dom är ett gott gäng, MEN att dom löper något kopiöst mycket på träningarna. Avskräcker en annan väääldigt trött mittback mycket. Annars så spelar ju Råtorp i fyran med och FBk spelar i trean.
Annars finns de ju gott om div 5 och 6 lag runt omkring här.

Lycka till med sökandet!
Ses på Blue Moon!!
Citera
2011-10-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berjer
Kbk (karlstad bollklubb) spelar i division 1 vet jag.
googla runt lite så finns du nog svar jag fann inte info om alla. tyvärr är jag inte insatt i den lokala fotbollen så jag inte vet i huvudet.
lag som jag glömde nämna är: ulfsby if och ifk skoghall (division 5 om jag inte minns fel).

låter bra, får kolla upp dom!
Citera
2011-10-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdas
2. Kika in på blocket om du har tur så kanske du kan gå på ett par visningar när du ändå är i staden.
Hittade min i Karlstad på blocket, tyckte de gick snabbast där. Men tror även ifall du bor ett antal mil ifrån Karlstad så får du företräde om jag inte minns helt fel? Det kanske var för plugg annars iof.

4. Tänkte själv att jag skulle börja lira här i Karlstad har spelat för ett lag utanför kd. Så Hertzöga säger dom är ett gott gäng, MEN att dom löper något kopiöst mycket på träningarna. Avskräcker en annan väääldigt trött mittback mycket. Annars så spelar ju Råtorp i fyran med och FBk spelar i trean.
Annars finns de ju gott om div 5 och 6 lag runt omkring här.

Lycka till med sökandet!
Ses på Blue Moon!!

Tja! Jo såg att det fanns en del på blocket, rättsådyrt iofs men det blir ju säkert så att man hittar/köper sig nåt bättre när man väl bor där och kan gå på visningar osv men borde ju som sagt hinna me några visningar av hyres om jag är där säg tors-lör..!

Låter ju som att det finns alternativ iaf Enklast är väl antagligen att bara dra och kika på nån träning och hitta ett gäng som verkar sköna och på en lämplig nivå för ett astmaoffer sig mig

Haha Blue Moon ja, har hört en del om det stället, rekommenderas alltså?

Hur trivs du annars i stan? Fick för mig att du va inflyttad?

/Mumin (som är peppad nå jääävulskt att lämna den här hålan för K-STAD )
Citera
2011-10-12, 04:51
Medlem
pdass avatar
Citat:
Tja! Jo såg att det fanns en del på blocket, rättsådyrt iofs men det blir ju säkert så att man hittar/köper sig nåt bättre när man väl bor där och kan gå på visningar osv men borde ju som sagt hinna me några visningar av hyres om jag är där säg tors-lör..!

Låter ju som att det finns alternativ iaf Enklast är väl antagligen att bara dra och kika på nån träning och hitta ett gäng som verkar sköna och på en lämplig nivå för ett astmaoffer sig mig

Haha Blue Moon ja, har hört en del om det stället, rekommenderas alltså?

Hur trivs du annars i stan? Fick för mig att du va inflyttad?

/Mumin (som är peppad nå jääävulskt att lämna den här hålan för K-STAD )

Jag har bott här i ett halv år nu och trivs som fan! Finns alltid något trevligt att hitta på, fast alltför ofta så hittar jag flaskan då Inte för jag klagar men. Jag bor i en tvåa för 5200 i månaden det är ju rätt saftigt för att vara ensam men de funkar. Men finns väll alltid någon etta som inte kostar allt för mycket? Ska kika runt lite så skriver jag här, eller rättare sagt höra runt lite. Så pmar jag dig iså fall.

Blue moon är alltid fint, fast beror på vilken ålder du vill ha finns ju klubbar till allt. Blue Moon är ju 23 och uppåt.

Jag tänkte att jag skulle iväg och träna med Hertzöga nu när säsongen är slut, dom verkar vara ett gött gäng annars får jag nog ta och gå med något div 5-6 lag och spela för det är roligt och för att umgås och dricka öl!
Citera
2011-10-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pdas
Jag har bott här i ett halv år nu och trivs som fan! Finns alltid något trevligt att hitta på, fast alltför ofta så hittar jag flaskan då Inte för jag klagar men. Jag bor i en tvåa för 5200 i månaden det är ju rätt saftigt för att vara ensam men de funkar. Men finns väll alltid någon etta som inte kostar allt för mycket? Ska kika runt lite så skriver jag här, eller rättare sagt höra runt lite. Så pmar jag dig iså fall.

Blue moon är alltid fint, fast beror på vilken ålder du vill ha finns ju klubbar till allt. Blue Moon är ju 23 och uppåt.

Jag tänkte att jag skulle iväg och träna med Hertzöga nu när säsongen är slut, dom verkar vara ett gött gäng annars får jag nog ta och gå med något div 5-6 lag och spela för det är roligt och för att umgås och dricka öl!

Låter gött att du trivs iaf! Schyst att du svarar btw, många frågor när man ska flytta till en annan stad ju haha Lätt att komma in i gemenskapen? jo 5200 är ju en del, men antar att det är ungefär däromkring man får hosta upp för en hyres2a, jag tänkte nog börja med en etta, trivs man sen efter ett tag och känner att man blir kvar i stan så köper jag nog en lägenhet eller kåk
Vet inte hur gammal du e? Jag e 27 iaf och då borde det ju va lämplig ålder på folket på Blue Moon om dom kör 23!

Ja man kan ju alltid provträna, oftast bästa sättet ju, jag e nog i ungefär samma sits som du och vill mest lira med nåt gäng för att inte bli alltför fet och den sociala biten, men visst fan saknar man fotbollen om man som jag har haft ett uppehåll på ett halvår nu, pga trasig menisk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in