Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-09, 12:16
Medlem
Hej Flashback!

Jag har Windows 7 på min huvudhårddisk, och jag installerade två gamla hårddiskar från två gamla datorer. En hade Windows Xp och den andra Windows 7 (kanske Vista). Hur som helst tillåter Win7 mig bara att se "vissa" filer på mina EGNA hårddiskar! Jag blir vansinnig!

Jag hittar kanske 8 gb i mina egna mappar som jag gjort för att lagra vissa filer osv, men resten ser jag helt enkelt inte. Tänk att du går in på en systemhårddisk och bara ser "program" och "ATI drivers" medans "Windows", "Users" osv är dolda (tror jag kunde se users på den ena). Datorn säger att det finns 230 gb på hårddisk 1 och kanske 110 gb på hårddisk 2 - men jag ser bara en bråkdel uppenbarligen. Efter att ha överfört allt av intresse, och raderat resten, ser diskarna ut att vara i princip "tomma" i explorern - medans jag VET att det finns tiotals eller hundratals gigabyte kvar!

Kan det vara så att dessa diskar, på grund av att windows är designat så, vill minimera den "skada" som ett barn som kommer åt dessa diskar kan göra?

Mitt mål är att överföra alla personliga filer såsom foton, mp3or, dokument, spelfiler och annat som jag vill behålla - till min huvudhårddisk. Jag vill sen radera allt och formattera de andra två hårddiskarna.

Vore mycket tacksam för lite råd från er!
Citera
2011-10-09, 12:30
Medlem
galne-golems avatar
Har du "visat dolda filer" ??
Citera
2011-10-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-rising-sun
Kan det vara så att dessa diskar, på grund av att windows är designat så, vill minimera den "skada" som ett barn som kommer åt dessa diskar kan göra?

Nej, Windows är inte designat så.

Min första tanke är att de gamla diskarna också har NTFS som filsystem och att det du inte ser är filer/mappar du inte har behörighet till. Beroende på hur Windows XP installerades, i Vista/Win7 är NTFS standard. Däremot kan jag tycka att du borde -se- filerna, även om du inte har behörighet till filerna.

- Kontrollera att du verkligen visar dolda filer
- Försäkra dig om att datat finns där (egenskaper -> antalet filer/GB i förhållande till vad du ser)
- Försäkra dig om att diskarna inte är skadade med chkdsk som kan återställa felaktiga partitionstabeller, index och trams
- Försök läsa diskarna utifrån en linux live-cd som kan läsa NTFS-partitionen eller något program som läser datat utan att ta hänsyn till behörigheter.
Citera
2011-10-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nej, Windows är inte designat så.

Min första tanke är att de gamla diskarna också har NTFS som filsystem och att det du inte ser är filer/mappar du inte har behörighet till. Beroende på hur Windows XP installerades, i Vista/Win7 är NTFS standard. Däremot kan jag tycka att du borde -se- filerna, även om du inte har behörighet till filerna.

- Kontrollera att du verkligen visar dolda filer
- Försäkra dig om att datat finns där (egenskaper -> antalet filer/GB i förhållande till vad du ser)
- Försäkra dig om att diskarna inte är skadade med chkdsk som kan återställa felaktiga partitionstabeller, index och trams
- Försök läsa diskarna utifrån en linux live-cd som kan läsa NTFS-partitionen eller något program som läser datat utan att ta hänsyn till behörigheter.

Tack för råden!
Börjar med lättaste lösningen först.
Hur kontrollerar jag att jag har "visa dolda filer" på? (ja, jag är n00b)
Citera
2011-10-09, 16:42
Medlem
Citat:
Hur kontrollerar jag att jag har "visa dolda filer" på? (ja, jag är n00b)

I valfri mapp: Tools -> Folder options... -> Fliken View -> Hidden files and folders -> Show hidden files, folders and drives.

Om du inte ser Tools-menyn i valfri mapp, tryck alt+T eller bara alt-tangenten för att få fram menyn.
Citera
2011-10-09, 16:49
Medlem
Citat:
I valfri mapp: Tools -> Folder options... -> Fliken View -> Hidden files and folders -> Show hidden files, folders and drives.

Om du inte ser Tools-menyn i valfri mapp, tryck alt+T eller bara alt-tangenten för att få fram menyn.

Ska prova omedelbart!
Citera
2011-10-09, 16:58
Medlem
Citat:

Åh tack! De där med alt+t hjälpte - hur fan VÅGAR windows dölja så mycket viktigt skit för mig? Visste inte ens tools fanns...

Hur som helst: jag valde "Dont hide hidden files" och även lite längre ner på listan "Dont hide windows system files". Nu är jag uppe i mycket högre gigabyte MEN jävlarna döljer fortfarande nått.

Exempel: nu när jag valt att inte dölja NÅTT, så drar jag musen över alla filer under HDDn och väljer properties, så får jag upp storleken. Den summerar ett tag och kommer fram till 67 gb - medans disken i sin helhet ANVÄNDER 99 gb!!! 32 gb är dolda för mig fortfarande - wtf!!! Jag blir så arg på att jag inte får tillgång till min egen jävla disk - tänk om det ligger foton, videon och andra minnen där!

Vore jättetacksam för hjälp att lösa denna gåta
Citera
2011-10-09, 17:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Växlingsfilerna kan vara otroligt stora ibland..
Citera
2011-10-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Växlingsfilerna kan vara otroligt stora ibland..

Växlingsfiler? Vad är det?

Kan tillägga att jag köpte en hårddisk på "250 gb" men i explorern står det att det enbart finns 232 gb. Vad används de resterande 18 gb åt? Eller är detta felet som uppstår när dom säljer 1000 mb i stället för 1024 mb, som en gigabyte?

Vore tacksam om nått snille kan hjälpa mig redogöra för de där 32 gb!

BTW: räcker det att jag "visa dolda" osv i explorern under "D:" ... eller måste jag göra det i "undermappar" också "D:\windows" osv??
Citera
2011-10-09, 17:07
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Växlingsfiler? Vad är det?

Kan tillägga att jag köpte en hårddisk på "250 gb" men i explorern står det att det enbart finns 232 gb. Vad används de resterande 18 gb åt? Eller är detta felet som uppstår när dom säljer 1000 mb i stället för 1024 mb, som en gigabyte?

Vore tacksam om nått snille kan hjälpa mig redogöra för de där 32 gb!

BTW: räcker det att jag "visa dolda" osv i explorern under "D:" ... eller måste jag göra det i "undermappar" också "D:\windows" osv??
Kanske detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29#Prefix ?

EDIT: Växlingsfiler: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xlingsfil
Citera
2011-10-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kanske detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29#Prefix ?

EDIT: Växlingsfiler: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xlingsfil

Okej tack, så du är relativt säker att om jag väljer att "dölja inget" under "tools/verktyg" så kommer ALLT utom de här "paging files" visas? Och de tar upp 32 Gb plats??

Det kan inte vara nått annat som också spökar samtidigt - som döljer olika delar av min HDD?

(Jag bara tänker så här : om jag summerar upp antalet filer + mängden oanvänd HDD så borde jag i alla fall få 232 gb.)
Citera
2011-10-09, 17:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Okej tack, så du är relativt säker att om jag väljer att "dölja inget" under "tools/verktyg" så kommer ALLT utom de här "paging files" visas? Och de tar upp 32 Gb plats??

Det kan inte vara nått annat som också spökar samtidigt - som döljer olika delar av min HDD?
jag är helt säker på att det är detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29#Prefix (som jag länkade till i förra inlägget, men du har väl inte ens öppnat länken? )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in