2011-10-08, 17:32
Medlem
CowAndChickens avatar
Har en unghund på snart 1år. Han har skvätt inne nu några gånger,dock endast när jag inte ser utan märker det senare. Han skvätter på värmekaminen,på tvättkorgen,på lådorna i köket och på bänken i tvättstugan. Hur ska jag få honom att sluta när jag aldrig ser att han gör det? Fick rådet att banna honom,men ska jag förfölja honom runt i huset?
Någon som har nått bra råd?

Tack på förhand!
Citera
2011-10-08, 17:45
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CowAndChicken
Har en unghund på snart 1år. Han har skvätt inne nu några gånger,dock endast när jag inte ser utan märker det senare. Han skvätter på värmekaminen,på tvättkorgen,på lådorna i köket och på bänken i tvättstugan. Hur ska jag få honom att sluta när jag aldrig ser att han gör det? Fick rådet att banna honom,men ska jag förfölja honom runt i huset?
Någon som har nått bra råd?

Tack på förhand!

Rent allmänt:

Jag utgår från att hunden är frisk och inte har problem med njurarna.

Stimulera jycken fysiskt och mentalt, ta med honom på långa promenader/löpturer, låt honom leka med andra hundar, låt honom lösa problem (t.ex. gömda saker), ha uppgifter (exvis bära/dra i sele) osv. Kort sagt - aktivera hunden.

Se till att hunden kommer ut ofta och på regelbundna tider.

Att banna är meninsglöst. Beröm hunden när den kissar ute i stället och berömmet ska komma direkt - inte 15 sekunder efter.

Är han könsmogen och har du i så fall funderat på att kastrera honom. Det kan vara en orsak till skvättandet. En annan kan vara dominans (vilket bitvis är kopplat till könsmognad). Det är inte fel att visa att du är ledare - fast då på ett positivt sätt.

Vad är det för sorts hund? Har du haft honom hela tiden eller är han en omplacering? Har du haft hund förut?
Citera
2011-10-08, 18:05
Medlem
Kastrering är det enda som hjälper. O knappt det vissa gånger.. Det är som dig när du kom i puberteten o börja runka/pulla, det gick ju inte stoppa, eller hur ? ^^
Citera
2011-10-08, 21:26
Medlem
CowAndChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Rent allmänt:

Jag utgår från att hunden är frisk och inte har problem med njurarna.

Stimulera jycken fysiskt och mentalt, ta med honom på långa promenader/löpturer, låt honom leka med andra hundar, låt honom lösa problem (t.ex. gömda saker), ha uppgifter (exvis bära/dra i sele) osv. Kort sagt - aktivera hunden.

Se till att hunden kommer ut ofta och på regelbundna tider.

Att banna är meninsglöst. Beröm hunden när den kissar ute i stället och berömmet ska komma direkt - inte 15 sekunder efter.

Är han könsmogen och har du i så fall funderat på att kastrera honom. Det kan vara en orsak till skvättandet. En annan kan vara dominans (vilket bitvis är kopplat till könsmognad). Det är inte fel att visa att du är ledare - fast då på ett positivt sätt.

Vad är det för sorts hund? Har du haft honom hela tiden eller är han en omplacering? Har du haft hund förut?

Jag har haft honom sen valp. Det är en blandras.
Skvättandet inne har ingenting med aktiveringen att göra. Det har han ingen brist på. Vi både promenerar,springer,busar och spårar regelbundet.

Jag har funderat på kemisk kastrering,då jag inte vill kastrera honom.
Citera
2011-10-08, 21:27
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CowAndChicken
Jag har haft honom sen valp. Det är en blandras.
Skvättandet inne har ingenting med aktiveringen att göra. Det har han ingen brist på. Vi både promenerar,springer,busar och spårar regelbundet.

Jag har funderat på kemisk kastrering,då jag inte vill kastrera honom.

Det låter som kastrering. Om kemisk räcker vet jag inte, men det kan vara värt att kolla med en veterinär.
Citera
2011-10-08, 22:00
Medlem
thatis7tisshows avatar
Hunden kan även pissa när den protesterar mot något.
Citera
2011-10-11, 13:16
Medlem
Limberjs avatar
Låter du din hund stanna och kissa som den vill när ni är ute?
För det kan göra så att han tänker att han får kissa när han vill, vart han vill. Hanhundar stänker ju för att markera sitt revir, och din hund tycker antagligen att han äger huset.
När min var valp gick jag till samma ställe varje gång vi gick på promenad så han kunde kissa och bajsa, och sen tog vi den riktiga promenaden. Det fick honom att förstå att han bara får lukta i buskarna/på marken när jag sa "gå och kissa", på så sätt märker han inte revir nånstans.
Men som någon över sa kan han ju också protestera mot nånting.
Ett exempel till när min var lite yngre, jag hade en kompis hemma och vi brukade bråttas i sängen och låtsasslåss, direkt var hunden uppe och ville vara med men vi tog bara tillbaka honom till sin säng på golvet hela tiden.
På kvällen lade jag honom i sin säng för sista gången(trodde han), då ställde han sig och pissade på den för att protestera mot den haha. Det löste jag lätt genom att tvinga honom att ligga där ändå Han pissade inte inomhus igen efter det
Citera
2011-10-11, 14:22
Medlem
När min hund markerade inne så smög jag efter honom och tog han på bar gärning. Efter ett tag fattade han att han inte skulle göra så. Jag köpte även ett medel som ska göra så att hundar inte vill markera, men den hann jag aldrig använda eftersom han slutade upp med markerandet.

Kastrering behöver inte hjälpa.
Citera
2011-10-11, 20:28
Medlem
HundenVovvis avatar
Beröm när det kissas ute, samt visa att du är ledare i flocken. (Nu vet jag inte om du gör det på de här sättet) men det kan vara att gå först i dörröppningen, vara konsekvent när det gäller regler, inte låta hunden sova i din säng eller vara på platser som hör till flockledaren och att hunden hälsar på besökare EFTER dig.
Dessa kanske kan hjälpa, gör det inte det så bör du kontakta en veterinär för hjälp.
Citera
2011-10-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenVovvi
Beröm när det kissas ute, samt visa att du är ledare i flocken. (Nu vet jag inte om du gör det på de här sättet) men det kan vara att gå först i dörröppningen, vara konsekvent när det gäller regler, inte låta hunden sova i din säng eller vara på platser som hör till flockledaren och att hunden hälsar på besökare EFTER dig.
Dessa kanske kan hjälpa, gör det inte det så bör du kontakta en veterinär för hjälp.

Du är medveten om att hundar inte är vargar va?
Dom tänker inte på det som att dom tar över platsen om dom får ligga i soffan, sängen, gå ut genom dörren först och liknande. Finns väl säkert undantag som bekräftar regeln, men då skulle nog problem vara betydligt värre än att hunden skvätte inne..

OnT:
Om hunden skvätter inne trots stimulering hade jag kollat med veterinär, alternativt testa på ny stimulering. Även om spårning är kanon finns det mycket annat också Sen kan det helt enkelt vara så att det är könsmognaden som spökar, då kanske lite extra stimulering kan hjälpa.
Citera
2011-10-11, 21:20
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsbladet
Du är medveten om att hundar inte är vargar va?
Dom tänker inte på det som att dom tar över platsen om dom får ligga i soffan, sängen, gå ut genom dörren först och liknande. Finns väl säkert undantag som bekräftar regeln, men då skulle nog problem vara betydligt värre än att hunden skvätte inne..

OnT:
Om hunden skvätter inne trots stimulering hade jag kollat med veterinär, alternativt testa på ny stimulering. Även om spårning är kanon finns det mycket annat också Sen kan det helt enkelt vara så att det är könsmognaden som spökar, då kanske lite extra stimulering kan hjälpa.

Jo det gör de. Så lite som att gå ut/in genom dörren först visar hunden vem som är flockledare.
Aldrig hört om hundar som kan bli aggresiva när man försöker skicka ner dem från soffan eller sängen? De utmanar och visar att det är deras plats.
Citera
2011-10-11, 21:23
Medlem
Har hunden börjat skvätta inne i smyg,så lär den fortsätta skvätta i smyg mer eller mindre
Kastrera.Min kompis hund skvätte i 7 år,dom försökte med allt,tillslut cutta dom hans balls och nu är problemet borta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in