2004-12-14, 12:47
Medlem
Auditors avatar
Snubblade över denna nyheten idag, gjorde en kort sökning å fann inte att nån hunnit före så..

http://money.cnn.com/2004/12/13/technology/amd_ibm.reut/index.htm?cnn=yes

vad tror ni om att? om de kombinerar detta med den traditionella prestanda ökningen så tar de in rejält/eller drar ifrån gentemot Intel.

Citat:
Both IBM (Research) and AMD (Research) said they will begin shipping microprocessors that use the technology, called dual-stress strained silicon, early next year. The advance costs little to install in factories and boosts transistor performance by about 12 percent, compared with current straining technologies, they said.

Man kan juh undra hur länge de ska klara av att upfylla Moore's lag..
Citera
2004-12-14, 18:05
Medlem
mi:nes avatar
Om du tror att Intel kommer sitta och pilla sig i naveln i väntan på att AMD släpper sin nya processor så kan du vara så vänlig att sätta dig i hörnet med de andra små barnen som lever i sin egna lilla värld.

Det kommer alltid ny teknologi och nya lösningar. Jag betvivlar att AMD kommer springa ifrån Intel något betydligt för att dom använder en ny teknik som kan öka prestandan 12%. Jag kan köpa att AMD gör snabba processorer för gameing, men jag skulle aldrig sätta nånting annat än en Intel processor i en all-round-burk av många anledningar. Om jag vill gamea på min allvädersburk så skaffar jag ett hårt grafikkort istället, då de flesta spelen idag lägger mer tryck på GPUn än på CPUn. (go go gadget chris sawyer and the assembler-code of cpu-strain-only... nästan)
Se om du kan hitta "Megahertz myth" så får du lära dig ett och annat.
Citera
2004-12-14, 18:11
Medlem
mi:ne hann före, självklart så kommer det innebära en extra sporre för intels utvecklignsteam som säkert också har ny hemlig teknik i sina labb
Citera
2004-12-14, 18:26
Medlem
mi:nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
mi:ne hann före, självklart så kommer det innebära en extra sporre för intels utvecklignsteam som säkert också har ny hemlig teknik i sina labb
mmm... vet din plats =)

Jag betvivlar att det här sporrar någonting egenkligen. Intel har en tillräckligt bra bas att stå på för att de ska fortsätta på samma sätt som de alltid gör.
AMD visade med sina första versioner av Thunderbird-serien vad som händer om man stressar... saker brinner upp =)
Citera
2004-12-14, 19:13
Medlem
onemans avatar
Vet inte riktigt vad AMD och IBM gjort som är nytt egentligen. Intel säljer redan processorer som tillverkas av strained silicon, Prescott-processorerna.
http://www.intel.com/labs/features/si12031.htm?iid=search&
Citera
2004-12-14, 22:02
Bannlyst
Och prescott utvecklar ju knappt nå värme alls
Citera
2004-12-14, 22:08
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mi:ne
Om du tror att Intel kommer sitta och pilla sig i naveln i väntan på att AMD släpper sin nya processor så kan du vara så vänlig att sätta dig i hörnet med de andra små barnen som lever i sin egna lilla värld.

Det kommer alltid ny teknologi och nya lösningar. Jag betvivlar att AMD kommer springa ifrån Intel något betydligt för att dom använder en ny teknik som kan öka prestandan 12%. Jag kan köpa att AMD gör snabba processorer för gameing, men jag skulle aldrig sätta nånting annat än en Intel processor i en all-round-burk av många anledningar. Om jag vill gamea på min allvädersburk så skaffar jag ett hårt grafikkort istället, då de flesta spelen idag lägger mer tryck på GPUn än på CPUn. (go go gadget chris sawyer and the assembler-code of cpu-strain-only... nästan)
Se om du kan hitta "Megahertz myth" så får du lära dig ett och annat.

Mja. Unreal 2004 tuggar CPU kraft så det stänker om det, gör förmodligen alla spel me foilages, ragdoll å allt vad det heter. och jo, jag tror att Intel kan börja släpa efter. De har haft så gott som hela marknaden en tid men tappar allt mer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in