Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-08, 13:11
Bannlyst
https://www.flashback.org/p33329499

Titta på tråden ovan som ett exempel. Jag får hjälp av andra, och andra får ev. hjälp av samma tråd.

Vi kommunicerar med varandra, om allt möjligt. Vi kritiserar varandra, vi uppmuntrar varandra, och i huvudsak så delar vi information med varandra.

Om målet med internet är att dela information med varandra, och att konsekvensen blir att nästan ALLA delar (publik) information med nästan ALLA, gör det oss då till en enda stor organisation?

Det intressanta är då: Vart är organisationen på väg? Vart leder den? Är vi en mållös organisation som försöker att röra sig åt alla olika håll samtidigt?
Senast redigerad av DanoAcar 2011-10-08 kl. 13:15.
Citera
2011-10-09, 03:17
Medlem
WhoFortyTwos avatar
En organisation har väl som oftast ett mål och ofta en ledning. Skulle inte säga att internet som helhet är en organisation snarare... tja...tror internet är just internet. Det finns inget som är riktigt likt det eller som man kan jämföra det fult ut med...
Citera
2011-10-09, 20:20
Medlem
En fråga som dykt upp i mitt huvud är om alla datorer över hela världen tillsammans kan få ett medvetande och om medvetande måste vara biologiskt.
Citera
2011-10-10, 10:00
Medlem
bestammer-senares avatar
Du kanske menar organism? Tja, det finns ju åtminstone likheter. Men det finns det överallt i samhället. Man kan se motorvägar som blodådror och bilarna som transport av näring. Storstäderna är hjärtat och lungorna dit folk tar sig för att kunna försörja sig dvs ta upp och transportera näring och syre. Vad det skulle vara för nytta att se det så, ja det vette fan
Citera
2011-10-10, 18:41
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanoAcar
https://www.flashback.org/p33329499

Titta på tråden ovan som ett exempel. Jag får hjälp av andra, och andra får ev. hjälp av samma tråd.

Vi kommunicerar med varandra, om allt möjligt. Vi kritiserar varandra, vi uppmuntrar varandra, och i huvudsak så delar vi information med varandra.

Om målet med internet är att dela information med varandra, och att konsekvensen blir att nästan ALLA delar (publik) information med nästan ALLA, gör det oss då till en enda stor organisation?

Det intressanta är då: Vart är organisationen på väg? Vart leder den? Är vi en mållös organisation som försöker att röra sig åt alla olika håll samtidigt?
Intressanta tankar, jag har också funderat i de banorna. I dagens samhälle är det viktigaste för den absoluta majoriteten av människorna att ha konstant kontakt med andra människor, att få ut sina tankar och ta del av andras, att smeta ut sitt liv på okända människors dataskärmar, kort sagt att konstant skicka information och konstant få feedback. Jag känner folk som har mer kontakt med sina bästa vänner via facebook än i verkligheten, jag känner folk som hellre skulle bli vräkta än att tappa bort sin iPhone, jag sitter för helvete själv framför en skärm och diskuterar saker jag inte har en aning om med andra totalt okända människor som jag aldrig mött och aldrig kommer möta som inte heller har en aning vad vi diskuterar, och som jag egentligen inte bryr mig ett skit om. Och ändå kollar jag entusiastiskt efter svar på något av mina inlägg det första jag gör efter att ha skrivit lösenordet och loggat in.

Rent strukturellt kan jag inte se hur internets sammanlänkande av människor skiljer sig från till exempel hur ett nervsystem länkar ihop hjärnceller. Steget från det till en löst organiserad och planlöst agerande superorganism är betydligt mindre än de flesta inser.
Citera
2011-10-10, 18:57
Bannlyst
Ja, liksom kolla bah hur långt man kommer med länken i trådstarten . Liksom bah asdjup. Allt är ett stort nät!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in