Citat:
Ursprungligen postat av Aldaron
Jag delar lgenhet med en god vn, vi har bde micro och el-uppvrmd ugn. Jag anvnder alltid micron till att vrma matldor/rester, medan min vn alltid (hans ord "jag vgrar anvnda micro, det r ckligt").
M s vara. Min frga r hur stor skillnad det r p elfrbrukningen p dessa tv? Sg att han vrmer upp ugnen till 175 grader och sen har maten p plats i ca 10-15 min, medan jag kr p 700w i 3 min fr att f min mat varm.
Jag kan tnka mig att micron r mycket mer i el-intensiv, men eftersom ugnen mste vrmas och vara igng lngre, blir inte den dyrare i lngden? Jag frsker lista ut hur stor skillnaden r, om det r vrt att lgga fram att han fr variera sig lite, eller lgga till en slant p elrkningen som dyker upp
Edit: jag bryr mig inte om personliga sikter. Frsk att hlla on topic.
Hr fr du lite ungefrliga siffor.
Ugn, uppvrmning till 200 0,5 kWh
Uppvrmd ugn / timme (200) 0,5 kWh
Med dina frutsttningar kan vi approximera energifrbrukningen till:
Uppvrmning i UGN
0,5kWh + (0,5/4)kWh = 625 W
Uppvrmning i MIKRO (dina uppgifter)
0,7kWh * (3/60) = 35 W
Med uppgifter fr energifrbrukning fr mikro frn samma klla som uppgifterna fr ugn:
1,4kWh * (3/60) = 70 W
Dessa uppgifter talar fr att uppvrmningen av matlda i ugn istllet fr mikro frbrukar drygt nio gnger s mycket energi. Mnadsfrbrukningen om man ser till att man vrmer upp 30 ml per mnad blir allts drygt 19 kWh fr ugn och 0.21 kWh fr mikro. Med en energikostnad p 1,5 kr / kWh s blir skillnaden 28 kr i mnaden.
Det r dock vrt att ha i tanke att man ltt frbrukar mer energi p t.ex. tevetittande, tevespel och datorer, s ha ordentligt p ftterna innan du brjar frdela elrkningen efter ett frbrukningsperspektiv.
Klla:
http://www.elnat.karlstad.se/apps/symfoni/cmselnat/elnat.nsf/$all/3A5CD0C2952D52BAC12573950043E405