2011-10-08, 12:26
Medlem
Har stora problem med filen ntoskrnl.exe och måste komma in i BIOS för att låta en ISO-bränd recovery skiva starta.
Men vad jag än trycker (F1, F2, Del, F8, F12) så kommer jag bara in i Windows Starthanteraren.

Valen som finns där är bara Windows och Windows Minnesdiagnostik!

Vad behöver ni veta? Det är ett hemmabygge med MK Asrock M3A770DE ATX DDR3.

Akut hjälp tack!
Citera
2011-10-08, 13:05
Medlem
Om jag inte missförstår dig så måste du låna vanliga (PS/2) tangentbord. USB, trådlös, adapter, konverterare och andra avancerade tangentbords varianter funkar inte förrän du satt på USB stödet för dom i bios.
Citera
2011-10-08, 13:24
Medlem
Jaha, det var intressant nyhet. Då ska jag se till att ordna det!

Känner du till om bluescreen error pga korrupt fil ntoskrnl.exe också har med saken att göra?
Att den filen inte hittar drivrutinerna till USB-tangentbordet (etc)?
Enligt programmet "WhoCrashed" så återkommer det till att drivrutiner inte hittas i ntoskrnl.exe.

Återkommer! Tack så länge.
Citera
2011-10-08, 13:33
Medlem
Fast nu blir jag fundersam. Tangentbordet (G15) är kabelansluten. Likaså musen. Vad är det då för tangentbord man måste använda? Är inte PS/2 ett tangentbord som är kabelansluten?
Citera
2011-10-08, 13:55
Medlem
Om du kommer till Windows startmeny har du inte tryckt tillräckligt tidigt.
Kolla din moderkortsmanual vilken knapp du ska trycka på för att komma in i BIOS om du inte hinner se det vid uppstart.

ntoskrnl.exe är Windows kärna. Problem med den filen -> Problem med hela Windows. Gör en hårddiskkontroll med chkdsk och/eller repair installation.
Citera
2011-10-08, 14:20
Medlem
Har nu kommit in i BIOS (tack!) och även hittat två PS/2 adapter för tantentbord och mus.
Men, måste dessa enheter vara kompatibla för PS/2 för att fungera (med adaptern)?

Jag har redan gjort en reparations-omgång (via Windows) utan att det löst sej med ntoskrnl.exe.
Har även installerat om hela Windows 7 (original) utan att det löste sej.

Vad kan det vara för fel???

Jag har en bränd ISO-fil från en annan Windows 7, en systemreparationsskiva, - kan jag använda den och testa eller blir det "fel version"?
Citera
2011-10-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaveln
Har nu kommit in i BIOS (tack!) och även hittat två PS/2 adapter för tantentbord och mus.
Men, måste dessa enheter vara kompatibla för PS/2 för att fungera (med adaptern)?

Jag har redan gjort en reparations-omgång (via Windows) utan att det löst sej med ntoskrnl.exe.
Har även installerat om hela Windows 7 (original) utan att det löste sej.

Vad kan det vara för fel???

Jag har en bränd ISO-fil från en annan Windows 7, en systemreparationsskiva, - kan jag använda den och testa eller blir det "fel version"?

Lägg inte för mycket vikt vid PS/2-diskussionen. Vad postaren menade var att du sällan kommer in i BIOS med trådlösa tangentbord eftersom de sällan är aktiverade vid BIOS utan aktiveras först vid operativsystem om inte BIOS ställts in annorlunda.

Om du får bluescreen som härstammar från/runt ntoskrnl.exe trots reparation och ominstallation misstänker jag kass disk, men det kan lika gärna vara någonting Windows-kärnan inte gillar (allt från mjukvarurelaterat till (mer troligt) hårdvarurelaterat fel).

Jag skulle först och främst gjort en hårddiskkontroll. Har du mer information om BSOD:en (stop-kod), så posta den.
Citera
2011-10-08, 14:39
Medlem
Tangentbordet och musen är båda med kabel och har senaste drivrutinerna. Har kopplat in en PS/2 kompatibel mus men tangentbordet fungerar inte med mer än bara USB.

Men för att nu utesluta vad denna eviga bluescreen kan bero på så kommer här en dump, som kanske kan ge en ledtråd?

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sat 2011-10-08 11:34:59 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100811-18673-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7CC40)
Bugcheck code: 0x3D (0xFFFFF88002FFD0D0, 0x0, 0x0, 0xFFFFF80002EDD874)
Error: INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check appears very infrequently.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Sat 2011-10-08 11:34:59 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: amdppm.sys (amdppm+0x37F2)
Bugcheck code: 0x3D (0xFFFFF88002FFD0D0, 0x0, 0x0, 0xFFFFF80002EDD874)
file path: C:\Windows\system32\drivers\amdppm.sys
description: Processor Device Driver
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Fri 2011-10-07 20:37:54 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100711-20826-01.dmp
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80002EEBA4C, 0xFFFFF88009258A50, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver which cannot be identified at this time.

On Fri 2011-10-07 20:12:58 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100711-22698-01.dmp
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80002E96F6D, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.

On Thu 2011-10-06 13:35:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\100611-29796-01.dmp
Bugcheck code: 0x3D (0xFFFFF8800318C050, 0x0, 0x0, 0xFFFFF8800424A2EE)
Citera
2011-10-08, 14:49
Medlem
http://pcsupport.about.com/od/findby...0x0000003D.htm

0x3D suger att felsöka. Har du support/garanti på datorn och klarar dig utan den kan det vara bekvämt att utnyttja. Annars är det 'klassisk BSOD-felsökning' av den tråkiga karaktären: Uteslut enheter som kan orsaka problemet (koppla ur onödiga enheter, korstesta minnen och testa med memtest, sätt i expansionskort i andra slots på moderkortet.

Om du inte redan gjort det:
Testa Windows i felsäkert läge och uteslut problem i mjukvara/drivrutiner. BSODs kan vara hårdvaru så väl som mjukvarurelaterade, så om datorn fungerar fint i felsäkert läge eller efter repair installation eller ominstallation kan det lika gärna vara en bråkig drivrutin eller något annat tramsigt.

Omständigt fel att felsöka, helt enkelt. URL:en ovan har också länk till mer info om hur man lämpligtvis felsöker BSODs.
Citera
2011-10-08, 15:19
Medlem
Det lutar åt att det är någon mjukvara/ eller drivrutin, gissar jag. Felet kan komma när som helst men varje uppstart fungerar ua.

Ibland fungerar det att både spela och använda webläsare en hel dag utan bluescreen, medan det ibland kan komma flera bluescreen på raken fast man gör samma sak som dagen före.
Bluescreenproblemet var där redan från början (med default driver settings) och vi har inlämningsgaranti kvar på den.

Ska göra samtliga steg och tester (vissa igen) som du länkade till och återkommer med resultatet.
Mycket tacksam för hjälpen!
Citera
2011-10-09, 10:32
Medlem
Bra att du kom in i bios.

Men nästa gång måste du lära dig att lyssna på vad vi säger och inte hålla på med PS/2 adaptrar när vi sagt att det inte bruka funka för jag har själv testat flera. På vissa datorer funkar det delvis. Tex kommer in i bios men reagerar inte när du installerar Windows

PS/2 portarna är runda. USB portar är platta (rektangulära). Datorn måste vara avstängd när man kopplar in PS/2 prylar. Till nästa gång ser du till att skaffa ett riktigt PS/2 tangentbord med riktigt originalt runt PS/2 port.

ntoskrnl.exe kan du söka efter med google. Då hittar du bla en youtube länk som tydligen ska visar hur man fixar. Det finns säkert flera bättre länkar.
http://www.youtube.com/watch?v=j69K9H87j2s
Senast redigerad av panpo98 2011-10-09 kl. 10:35.
Citera
2011-10-13, 13:27
Medlem
Vill tacka för hjälpen om hur man kommer in i Bios, funkar utmärkt med adaptern.

Letar dock fortfarande efter hur man ersätter filen ntoskrnl.exe i Windows 7.

Samtliga youtube-filmer och förklaringar jag hittat är för XP och settingsalternativen är inte alls samma, kommer helt enkelt inte via W7-skivan till någon kommandopromt alls för att utföra ersättningsåtgärden. Inte heller på W7 skivan (OEM) går det att välja reparation utan bara installation.
Har testat en ISO-reparationsskiva från en annan W7 men inte heller där fanns "reparation" med, bara "återställ till tidigare systempunkt".

Någon som vet hur man ersätter filen ntoskrnl.exe i Windows 7 på för annat sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in