2011-10-08, 08:56
Medlem
nikenboles avatar
Skulle fixa mig lite frulle och hade färdigkokta ägg i kylen redan men tänkte värma på dem lite.

Så jag skalade dem och skivade dem, lade dem i en hög och en klick smör ovanpå, in i micron ett par minuter.

Sen började det smälla och ha sig innifrån micron och när jag öppnade den och tog ut tallriken typ exploderade det rätt fint mitt i ägghögen vilket resuterade i att halva köket nedstänkt med smör / ägg rester och jag blev lite kletig kan man väl sammanfatta det hela med.

Va fan? varför?
Citera
2011-10-08, 09:18
Medlem
christerys avatar
Det jag hittade var nån "skakig" förklaring:

"• Mikrovärmd
Ofta ska den färdiglagade maten värmas i mikron. I mikron skakas maten, vibrerar, till värme. Då skakar proteinerna sönder. (Det är därför man inte kan köra ägg i mikron.) Vitaminerna sitter med proteinbindningar och skakar därför sönder. Olika forskargrupper säger olika saker, men klart är att mellan 30 och 97% av vitaminerna förstörs. Nu forskas det en del på vad mikron gör med fettet i maten också (man misstänker att det är något liknande), men ännu har i alla fall inte jag sett något färdigt. Även många restauranger använder mikron, både till att tina och att tillaga och värma.
"

Källa

Det ska finnas äggkokare för råa ägg i mikron i alla fall.

Jag använder "sprängskyddet" (nån halvgenomskinlig plastbytta med hål för ångan högst upp) bara för att det sprättar som ... ibland när det är mycket fett.
Citera
2011-10-08, 09:20
Medlem
När ägg värms upp i mikrovågsugn så värms de inifrån och ut. Detta sker snabbt och orsakar expansion av äggets insida, vilket får den att explodera.

Detta gäller kokta och råa ägg. Kläckta ägg bör inte påverkas.
Citera
2011-10-08, 09:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
När ägg värms upp i mikrovågsugn så värms de inifrån och ut. Detta sker snabbt och orsakar expansion av äggets insida, vilket får den att explodera.

Detta gäller kokta och råa ägg. Kläckta ägg bör inte påverkas.
Alla ägg är kläckta.
Om du läst trådstarten så hade du sett att TS hade skalat och skivat kokta ägg, alltså ingen insida som kan expandera.
Citera
2011-10-08, 10:44
Medlem
nikenboles avatar
Skalat OCH skivat dem med en äggskivare :P

Väl medveten om att om man slänger in de med skalet så kan de explodera men det här var alltså en REJÄL POFF mitt i högen när jag tog ut dem tillomed :P

Lidl ägg... explosive shit!
Citera
2011-10-08, 11:30
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det jag hittade var nån "skakig" förklaring:

"• Mikrovärmd
Ofta ska den färdiglagade maten värmas i mikron. I mikron skakas maten, vibrerar, till värme. Då skakar proteinerna sönder. (Det är därför man inte kan köra ägg i mikron.) Vitaminerna sitter med proteinbindningar och skakar därför sönder. Olika forskargrupper säger olika saker, men klart är att mellan 30 och 97% av vitaminerna förstörs. Nu forskas det en del på vad mikron gör med fettet i maten också (man misstänker att det är något liknande), men ännu har i alla fall inte jag sett något färdigt. Även många restauranger använder mikron, både till att tina och att tillaga och värma.
"

Källa

Det ska finnas äggkokare för råa ägg i mikron i alla fall.

Jag använder "sprängskyddet" (nån halvgenomskinlig plastbytta med hål för ångan högst upp) bara för att det sprättar som ... ibland när det är mycket fett.

Jag har vid några tillfällen kokat ägg i micron, två ggr med explosion som följd. Knäck ägget i ett glas vatten och in i micron, kör max 10 s åt gången och ta ut och kolla konsistensen på ägget. Det tar ca 1 min totalt. Kör man minsta lilla för länge så sprängs ägget. Man får i alla fall ett så kallat pocherat ägg på detta vis.
Det duger när man inte har tillgång till spis eller gryta att koka äggen i.
Citera
2012-01-15, 19:51
Medlem
Höll på att koka ägg som vanligt i en kastrull på spisen idag.
Fick för mig att jag skulle stoppa in ett rått ägg med skal direkt från kylen.
Tänkte att det skule va intressant att se vad som hände.. ägget skulle förmodligen
spricka eller sprängas lite lätt.Stoppade in ägget på ett blått plastlock och la över en plasttalrik
så att jag inte skulle behöva städa micron vid en eventuell liten explosion.
1 min gick.. 1 1/2 minut gick...2 minuter gick... 2,15 minu....PANG!!!!!! Åjäääääävlar vilken smäll!
Luckan sprängdes upp och äggslamsor låg plötsligt på golvet! Såg förjävligt ut.Men jävlar va det small!

Drygt att städa upp skiten va det också.

Ja ja, nu vet jag vad som händer i praktiken iallafall

Bild tagen kort efter ÄGGxplosionen:

http://i.imgur.com/ZouMs.jpg
Senast redigerad av splitt 2012-01-15 kl. 20:00.
Citera
2012-01-15, 20:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
...

Hahah... mythbuster test på FB
Citera
2012-01-15, 21:14
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Höll på att koka ägg som vanligt i en kastrull på spisen idag.
Fick för mig att jag skulle stoppa in ett rått ägg med skal direkt från kylen.
Tänkte att det skule va intressant att se vad som hände.. ägget skulle förmodligen
spricka eller sprängas lite lätt.Stoppade in ägget på ett blått plastlock och la över en plasttalrik
så att jag inte skulle behöva städa micron vid en eventuell liten explosion.
1 min gick.. 1 1/2 minut gick...2 minuter gick... 2,15 minu....PANG!!!!!! Åjäääääävlar vilken smäll!
Luckan sprängdes upp och äggslamsor låg plötsligt på golvet! Såg förjävligt ut.Men jävlar va det small!

Drygt att städa upp skiten va det också.

Ja ja, nu vet jag vad som händer i praktiken iallafall

Haha... Hysteriskt rolig bild, och jag avundas dig inte städningen. Ägg fastanr så in i helvete.

Jag har aldrig kört ägg i mikron, däremot använder jag den för att baka potatis nu och då. Det tar ju en sådan jädra tid i ugnen. Har man inte stuckit potatisen rejält med en vass kniv runtom, så kan även de explodera i mikron. Jag har aldrig haft en potatis att explodera på samma sätt som ditt ägg dock som ju pulveriserades, men det kan smälla nog så bra av en potatis, och ugnen brukar vara full av potatisbitar.
Citera
2012-01-15, 21:47
Medlem
zepofans avatar
HAHA! Jag trodde det var allmänt bekant att ägg och micro är en dålig kombo. Tydligen var det inte så.
Du slickar möjligtvis inte på stolpar när det är kallt ute också?
Citera
2012-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
HAHA! Jag trodde det var allmänt bekant att ägg och micro är en dålig kombo. Tydligen var det inte så.
Du slickar möjligtvis inte på stolpar när det är kallt ute också?

Jo jag misstänkte att en explosion kunde ske för jag har ju värmt mat förr med
kokta ägghalvor UTAN SKAL och då puffade det till lite grann
MEN INTE EN SÅN HÄR JÄVLA SMÄLL!! Alltså det va en grym jävla explosion,luckfan slets ut och äggslamsor låg 2-3 meter bort även köksgardinen fick äggslamsor på sig.
Det dryga va att jag va svinhungrig men va tvungen att städa upp innan så jag skulle få det gjort.
Det stank exploderat ägg i hela köket
Senast redigerad av splitt 2012-01-15 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in