2004-12-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Det finns nån sida som säljer skelettdelar, minns inte adressen, Caine vet nog mer...
Japp!

http://www.boneroom.com/

De har både djur- och människoben. Kranier med underkäken kvar är dyra som tusan. Jag har bara tre ben; ett underarmsben, en ryggkota och ett fingerben.

Angående lagligheten:

Citat:
Human Bones Yes we sell them. No they are not illegal. Yes they are real. Why don't you take a look?
och
Citat:
Where do the bones come from? Most of our human bones come from China, where development is nudging out the cemetaries. Skeletons there are either relocated or donated by relatives. The donated skeletons are processed and exported by the Chinese government. The bones are generally from people who died 20 to 40 years ago.
Citera
2004-12-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleaner
Annonsen på blocket försvann ganska snabbt av någon anledning
Snubben ville för övrigt ha 10 papp för det..
10 000 är dubbelt så mycket som ett kranium av mycket god kvalitet kostar.
Citera
2004-12-17, 23:25
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Hm, den buketten skulle jag vilja se. Goth?

Ja, lite begravningsstuk.
Vita kallor och rosor samt silverfärgade tistelliknande saker.

De vita blommorna har ju torkat, och antagit en vacker gulnad, som komplementeras perfekt av Elmers benvita(!) uppenbarelse.
Citera
2004-12-17, 23:45
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag har bara tre ben; ett underarmsben, en ryggkota och ett fingerben.

Stackars dej, hur ser du ut egentligen.....
Citera
2004-12-18, 00:02
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Vad jag förstår så finns det en preskribtionstid för kroppsdelar/skelett,
där lagen om brott mot griftefriden slutar gälla efter en viss tid.

Kraniet Elmer som bor hemma hos mig är flera hundra år gammalt,
(minns inte hur gammalt dock, men det går att kolla up.)
och har tidigare använts i studie/vetenskapligt syfte.
Tror inte att det är direkt olagligt att ha honom hemma nu.

Burr, en död människas huvud... (antar det handlar helt om hur man ser på saken)

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Däremot kan det bli problem när man ska göra sig av med kraniet. För någon månad sedan såg jag en notis i tidningen om någon inrättning, tror det var en skola, som skulle göra sig av med ett gammalt skelett. Frågan var hur. Slänga det får man inte, för det är ett brott mot griftefriden. Kremera det får man inte heller om man inte vet vem personen är. Det krävs speciella tillstånd för att få kremera okända personer, tillstånd som är svåra att skaffa och som saknades i det här fallet. Så där satt de med sitt skelett.

Visst, men handlar det om en privatperson som äger den så va fan...
Kan man leva med att ha ett skelett i garderoben, hehe så kan man nog dumpa skiten också. (Förslagsvis sex fot ner...)
Citera
2004-12-18, 00:29
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Stackars dej, hur ser du ut egentligen.....

*Torkar bort nachosmulor från skärmen*
Citera
2004-12-19, 18:33
Bannlyst
Citat:
Japp!

http://www.boneroom.com/

De har både djur- och människoben. Kranier med underkäken kvar är dyra som tusan. Jag har bara tre ben; ett underarmsben, en ryggkota och ett fingerben.

Angående lagligheten:

och

Hur mycket kan man dá tänkas fá för ett komplett skelett av mycket god kvalitet?
Citera
2005-01-20, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majoren
Hur mycket kan man dá tänkas fá för ett komplett skelett av mycket god kvalitet?
Tja, nånstans mellan 10 och 25 000 kronor, skulle jag tro, beroende på kvalitet och ålder, om det är ett "utbildningsskelett" som har hål för skruvar och ståltråd, eller om det är ett orört skelett.
Citera
2005-01-20, 10:32
Bannlyst
Citat:
Tja, nånstans mellan 10 och 25 000 kronor, skulle jag tro, beroende på kvalitet och ålder, om det är ett "utbildningsskelett" som har hål för skruvar och ståltråd, eller om det är ett orört skelett.

Det är ett utblidningsskelett med hál och sánt, men jag kan lätt fixa tjogtals med skallar av mycket god kvalitet.
Citera
2005-01-26, 00:30
Medlem
*Rys & frys*
GP och Caine, varför vill ni ha delar av en döing hemma?
Citera
2005-01-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkor
*Rys & frys*
GP och Caine, varför vill ni ha delar av en döing hemma?
Vackert, intressant, annorlunda? SKulle mycket gärna ha en skalle ståendes på skrivbordet (schysst brevpress!) men det får vänta tills jag börjar tjäna pengar.
Citera
2005-01-26, 11:55
Medlem
Citat:
Vackert, intressant, annorlunda? SKulle mycket gärna ha en skalle ståendes på skrivbordet (schysst brevpress!) men det får vänta tills jag börjar tjäna pengar.

Kan hålla med om ovanstående, men ändå... vetskapen om att dödskallen eller benet en gång tillhört en människa... Creepy.
Ett billigare alternativ vore väl en sådan där sparbössa i naturlig storlek?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in