2011-10-08, 03:03
Bannlyst
Kapitalisterna vill handla med Kina etc. för att kunna sälja mer och köpa billigt. Humanisterna vill vara globala för att alla ska få det lika bra eller dåligt. Finansministrarna håller inflationen nere med billig import.
Det kan väl vara en orsak till västvärldens gradvisa förfall, om vi ska öka välfärden för fd Kinesiska bönder mfl. och riskera att sänka vår egen, vad ska vi leva på om jobben exporteras på sikt?
Citera
2011-10-08, 03:28
Medlem
Lommis avatar
Min välfärd ökar i alla fall när jag köpa mer för mindre.

Tror du att du skulle vara rikare om Tyskland, Japan, Frankrike, etc. var kvar på nivån som länderna var på precis efter andra världskriget? Eller har Sverige tjänat på handel och utbyte med dessa?
Citera
2011-10-08, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Min välfärd ökar i alla fall när jag köpa mer för mindre.

Tror du att du skulle vara rikare om Tyskland, Japan, Frankrike, etc. var kvar på nivån som länderna var på precis efter andra världskriget? Eller har Sverige tjänat på handel och utbyte med dessa?

Länderna i väst har varit ganska lika frånsett krig. Vad som nu händer är att ex. Indien och Kina utbildar sig till vår nivå så sakteliga och har billig arbetskraft, nu börjar även Afrika rycka upp sig sist. Frågan är vad vi ska leva på om dom kan ta över det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in