2011-10-08, 02:47
Medlem
Har en tank i bilen på 65liter.
Max 800:- på OKQ8 och 795:- Statoil på en bemannad mack.
VARFÖR?
Tankade idag på statoil ca: 55 liter. Pumpen slår av vid 795:-.
Tankar igen och kan tanka ca:11,5 liter till. Då var tanken verkligen tom.
Men varför dessa gränser då pumpen slår av vid en förbestämt antal kronor?
PÅ OKQ8 sa flickan i kassan att jag kan ju tanka igen?. Vad i helv.... tänkte jag i kassan. när jag skällde på henne. jag gick ut.
På Statoil på nästa tankning så tankade jag 2 gånger. Då fick jag ett kvitto på första tankningen när jag stoppade i kortet.
VAD I HELV........
Ska man stå ut vid detta när kortet ändå är redan kontrollerat?
Citera
2011-10-08, 02:53
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealHippo
Har en tank i bilen på 65liter.
Max 800:- på OKQ8 och 795:- Statoil på en bemannad mack.
VARFÖR?
Tankade idag på statoil ca: 55 liter. Pumpen slår av vid 795:-.
Tankar igen och kan tanka ca:11,5 liter till. Då var tanken verkligen tom.
Men varför dessa gränser då pumpen slår av vid en förbestämt antal kronor?
PÅ OKQ8 sa flickan i kassan att jag kan ju tanka igen?. Vad i helv.... tänkte jag i kassan. när jag skällde på henne. jag gick ut.
På Statoil på nästa tankning så tankade jag 2 gånger. Då fick jag ett kvitto på första tankningen när jag stoppade i kortet.
VAD I HELV........
Ska man stå ut vid detta när kortet ändå är redan kontrollerat?

Min teori är att detta är för att ha åtminstone något skydd emot den mänskliga faktorn.
Risken att någon ska trycka in kortet, slå koden osv och sedan yra bort sig och glömma tanka finns där, även om den är liten. Och att någon annan då ska komma och inse att det är gratis och fylla fem badkar vore ju rätt olyckligt.

Absolut inga faktagrunder för det, bara vad jag tror.
Citera
2011-10-08, 09:32
Medlem
Vill minnas att Audi 100 CC i någon -80 tals modell had 120 liter tank. skall man då behöva tanka 3 gånger för full tank?
Och jag har tank kort på både ST1 och JET.
Där kan jag tanka 65 liter om jag behöver, så den teorin håller nog inte.
Citera
2011-10-08, 09:39
Medlem
Mulas avatar
När du stoppar in kreditkortet så frågar systemet utgivaren om kortet har täckning för en viss summa, den maximala som tankningen kan tänkas gå på. Detta eftersom man i förhand inte vet hur dyr tankningen kommer bli.
Den är satt i systemet till 800 kronor, så därför slår pumpen av vid max summan.
När jag tex tankar med mitt amexkort händer detta mig också. Man tycker att de kunde höja den nivån, men det är antagligen något avtal mellan kortutgivaren och bensinstationerna.
Citera
2011-10-08, 11:12
Medlem
klinger75s avatar
Japp hænder mig också då jag oftast brukar køra ganska torrt inan jag fyller upp,

bæsta løsningen ær ju inte att de højer kredigrænsen utan att de sænker bensinpriset
Citera
2011-10-08, 12:05
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
När du stoppar in kreditkortet så frågar systemet utgivaren om kortet har täckning för en viss summa, den maximala som tankningen kan tänkas gå på. Detta eftersom man i förhand inte vet hur dyr tankningen kommer bli.
Den är satt i systemet till 800 kronor, så därför slår pumpen av vid max summan.
När jag tex tankar med mitt amexkort händer detta mig också. Man tycker att de kunde höja den nivån, men det är antagligen något avtal mellan kortutgivaren och bensinstationerna.

Vad händer om jag inte har täckning för 800 kr då? Antag att jag har 300 kr på kortet som jag vill tanka för. Det måste ju gå att tanka ändå?
Citera
2011-10-08, 12:31
Medlem
det blir en övertrassering och banken tar ut en straffavgift.
Citera
2011-10-08, 18:47
Medlem
sephines avatar
Väldigt vad lågt de satt gränsen nu då. För några år sedan var jag vid några tillfällen tvungen att tanka på en obemannad Shellmack i Enköping. Då tog det stopp vid 2.000kr.
Citera
2011-10-08, 19:02
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealHippo
det blir en övertrassering och banken tar ut en straffavgift.

nej så ær det inte såvida du inte saknar pengar på kontot

dæremot står det "skyddat belopp" på kontoutaget tills Visa/mastercard/amex och banken clearat uttaget

jag kan førstå att man satt ett tak , funderar dock hur det ær nær man tankar diesel , lastbilstankarna rymmer væl typ 300 liter så de vill vill knappast køra in kortet 6 ggr
Citera
2011-10-09, 09:43
Medlem
Kunde aldrig tanka fullt på Jet för några år sen när jag var där och tankade, slog alltid ifrån vid 700 kr. Lite irriterande faktiskt.
Citera
2011-10-17, 23:34
Medlem
vonFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Inte helt rätt. Det som kortterminalen gör är att den försöker reservera 1 kr på det aktuella kortet för att se att det inte är spärrat och inte är övertrasserat. Går det att reservera denna krona så går köpet igenom och tankning påbörjas.

Sedan är det kortutgivaren som har satt gränsen för denna typ av köp där kortet dras innan summan är fastställd. Hade en lista förut vad som gällde för olika bolag, men exempelvis kan Diners Club sätta 1000 kr medan Handelsbanken bara tillåter 700 kr för sina kort. För bensinbolagens egna kort brukar dessa belopp vara högre.

När köpet väl är genomfört dröjer det ofta ett par bankdagar innan detta belopp reserveras på kortet, hade du då vid köptillfället endast 100 kr men tankade för 500 kr åker du på övertrasseringsavgift samt ränta.

Att det dröjer innan det blir minus på kortet är ofta anledningen till att diverse typer med dåligt med pengar hänger vid mackar och erbjuder folk att tanka för halva priset på deras kort några dagar innan löning.

Reserverar mig för att vissa andra bolags system fungerar något annorlunda än det jag har kännedom om.
Citera
2011-10-19, 07:29
Medlem
Har sett automatstationer där man själv får välja tak innan man påbörjar tankning, antar att de reserverar det valda beloppet. Förr (+10år sedan) så brukade OK reservera flera hundra oavsett hur mycket man tankat för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in