2011-10-08, 01:47
Bannlyst
Har lust att lära mig latin på distans. Är det svårt? Det är en 100p kurs och jag har alltid varit intresserad av att lära mig ett annat språk som ingen annan kan. Sen är latin ganska coolt också då det är typ kristenhetens språk typ påven.

Jag ville först lära mig kinesiska, men det var för svårt, sen var det japanska, men det lät för fult. Kinesiska låter som bussniesman språket och japanska låter som en manga serie figur. Resten av världens språk låter bara fult t.ex franska, det kan typ alla. Tyska med.

Men har ni några erfarenheter i Latin? Det är bara en grundkurs så man lär väll kunna tala med en person som talar latin - förstå alltså.
Citera
2011-10-08, 03:06
Medlem
persbrandt2ks avatar
Men frågan är då, vad ska du använda ett nästintill dött språk till? Vore det inte bättre att faktiskt lära sig ett språk man kan ha användning utav?
Citera
2011-10-08, 03:34
Medlem
HannesPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurkDamp
Jag ville först lära mig kinesiska, men det var för svårt, sen var det japanska, men det lät för fult. Kinesiska låter som bussniesman språket och japanska låter som en manga serie figur. Resten av världens språk låter bara fult t.ex franska, det kan typ alla. Tyska med.
Citera
2011-10-08, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HannesP
...ja? eller va?
Citera
2011-10-08, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persbrandt2k
Men frågan är då, vad ska du använda ett nästintill dött språk till? Vore det inte bättre att faktiskt lära sig ett språk man kan ha användning utav?

Nja, är bara ute efter ett partytrick
Citera
2011-10-08, 11:10
Medlem
MauroSpockos avatar
Vad har du i övrigt för språkliga erfarenheter? Har du fallenhet för språk?
Citera
2011-10-08, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Vad har du i övrigt för språkliga erfarenheter? Har du fallenhet för språk?

Jag har alltid varit intresserad av att lära mig något udda språk som Kinesiska eller Japanska, men tyvärr så skulle jag inte klara av det pga skriften. Men Latin har samma bokstäver som det svenska alfabetet, sen är det nästan lika uppbyggt som svenskan. Inte som Kinesiskan då allt blir baklänges.

Men jag har inte forskat så mycket i Latin, men det skulle vara trevligt och få höra hur ni ser på det, om det är svårt eller ej, eller om det är något annat....som t.ex att den har en liknande struktur som svenskan.
Citera
2011-10-08, 12:30
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jag vet inte om TS är helt allvarlig. Man kan ha latin till en hel del, men ska man prata med folk finns det bättre språk att lära sig, inte ens latinister brukar tala latin med varandra. Även om man ska lära sig ett "språk som ingen annan kan" finns det bättre alternativ, oavsett om man vill ha ett dött eller levande.

Som partytrick borde det väl räcka att plugga in ett antal citat från någon någorlunda pålitlig hemsida. Här Wikipedias latinska citatsamling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Latinska_citat_och_ordspr%C3%A5k
Citera
2011-10-08, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag vet inte om TS är helt allvarlig. Man kan ha latin till en hel del, men ska man prata med folk finns det bättre språk att lära sig, inte ens latinister brukar tala latin med varandra. Även om man ska lära sig ett "språk som ingen annan kan" finns det bättre alternativ, oavsett om man vill ha ett dött eller levande.

Som partytrick borde det väl räcka att plugga in ett antal citat från någon någorlunda pålitlig hemsida. Här Wikipedias latinska citatsamling: http://sv.wikipedia.org/wiki/Latinska_citat_och_ordspr%C3%A5k

Jag får välja mellan dessa:

Citera
2011-10-08, 12:43
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag får välja mellan dessa:
Jag var inte medveten om att det fanns begränsningar. På den listan och om man utesluter japanska och mandarin är det väl antagligen mest originellt med latin för en svensk, kanske i konkurrens med ryska, jag vet inte. Men som sagt: det hela bygger på att man ska förstå äldre skriven text, inte att man ska lära sig konversera. Har du språkintresse eller historiskt intresse är det ett bra val, annars inte.
Citera
2011-10-08, 13:44
Medlem
Citat:
Men Latin har samma bokstäver som det svenska alfabetet, sen är det nästan lika uppbyggt som svenskan.
Nja... det beror lite på vad man tittar på. Det stämmer att det definitivt är mer likt svenskan än kinesiskan, men det finns fortfarande stora skillnader, t.ex. gällande kasusböjning och verbböjning, som är mycket komplicerad med många former och tempus som inte har någon motsvarighet i svenskan. Även om det beror lite på vilken svårighetsnivå man vill lägga sig på finns också ett mycket komplicerat uttal med nyanser i längd som är svåra för svenskar att behärska. Men detta är naturligtvis inte nödvändigt för att lära sig läsa grundläggande, klassiska texter. Så visst, på ett mycket övergripande plan kanske det kan likna svenska om man jämför med kinesiska, men går man lite mer på djupet märker man att det skiljer sig en hel del. Man kan säga att latin har ett annat sätt att tänka.
Citera
2011-10-10, 06:51
Medlem
persbrandt2ks avatar
Citat:
Nja, är bara ute efter ett partytrick

Skulle inte kunna påstå att det kommer leda dig någon vart faktiskt. Min förra klasskompis försökte lära sig latin för att han hade dröm om att bli läkare men han gav upp efter ett tag då det, enligt hans utsago, var ett alltför krångligt språk att lära sig och att det är en helt annan meningsuppbyggnad som gör att språket blir extremt underligt. Vet dock inte om det stämmer men vill du lära dig de så kör på, men räkna med att du kommer få lägga ner enormt med tid på en helt oanvändbart språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in