2011-10-07, 20:33
Medlem
Jag har en uppfinning som jag behöver göra en prototyp till men då till bästa möjliga pris, vilket betyder att jag måste göra den själv.

Finns någon här som har expertis eller erfarenhet av att göra prototyper som kan ge tips?
Citera
2011-10-07, 20:47
Medlem
Ondves avatar
Inte ren plast dock, men glasfiber är ganska hållbart och relativt enkelt att hålla på med. Finns glasfibermatta, polyester och härdare på biltema.

Fördelen med detta är att det är ganska lätt att bygga i. Man kan plasta på formar man byggt upp snabbt utav kartong täckt med maskeringstape. Man kan spänna upp fleece til den form man önskar och kleta på polyester och därmed få en form man kan bygga vidare på. Gips funkar också som engångsform att plasta i.

Lätt att slipa bort och plasta på mer tills det ser bra ut dessutom
Citera
2011-10-07, 21:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Hur stor grej är det, är det flera delar som ska sitta ihop, kanske rörliga och vilka krav har du på precision?

Det finns ju plastgranulat på Clas Ohlson som man värmer i en gryta med varmvatten och kan knåda och bearbeta sedan. Häftigast är ju en 3D-skrivare om du har gjort en CAD-modell först. En video på en sådan skrivare http://www.youtube.com/watch?v=ZboxMsSz5Aw Det finns t o m de som kan skriva ut tredimensionella föremål i metall på samma sätt. Finns flera firmor i Sverige som kan "skriva ut" din pryl förutsatt att du har en 3D-ritning på den först. Finns de som fräser ut tredimensionellt ur ett block men de har inte samma möjligheter som skrivartekniken.

Ingen aning vad de tar för en "utskrift". Klarar du dig med handarbete så köp en påse granulat och knåda på.
Citera
2011-10-07, 21:25
Medlem
Jag och några polare har ett nystartat företag som håller på att utveckla en prototyp. Vi känner en snubbe som jobbar på ett företag som har en 3D-skrivare. Han fixar prototypen gratis till oss så jag tror inte det skulle vara så dyrt om du skulle betala för en. Du måste såklart ha en 3D ritning först.
Citera
2011-10-07, 21:37
Medlem
Tack för alla era svar.

Jag har gjort en Google Sketchup modell. Men jag är nybörjare och jag har mest ritat upp den utan att ha tänkt på dimensioner osv. Kan dessa firmor arbeta utefter det jag har gjort som nybörjare och går det bra med Google Sketchup?

Uppfinningen är ungefär lika lång och stor som en halv tandborste (förslåt för det dumma exemplet). Hur mycket skulle det gå på?
Citera
2011-10-07, 22:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powwow1
Tack för alla era svar.

Jag har gjort en Google Sketchup modell. Men jag är nybörjare och jag har mest ritat upp den utan att ha tänkt på dimensioner osv. Kan dessa firmor arbeta utefter det jag har gjort som nybörjare och går det bra med Google Sketchup?

Uppfinningen är ungefär lika lång och stor som en halv tandborste (förslåt för det dumma exemplet). Hur mycket skulle det gå på?
Det finns ett fåtal firmor som använder Sketchup professionellt för tekniska ritningar. Jag har provat hemma bara men hade inte tålamod då jag är rätt nöjd med Autocad och håller mig i 2D-världen. Det är nog inte många som kan hantera Sketchup utan du lär behöva konvertera filformatet och det verkar inte som att Sketchup har så många vettiga alternativ där. Hittade en diskussion som tyder på att man kan fixa över det till Solid Works (vanligt 3D-ritprogram) http://www.cnczone.com/forums/solidworks/21793-sketchup_2_solidworks.html

Sedan kan kanske AliasAndersson hjälpa dig med att materialisera din idé. Det är ju coolare med en utskriven prototyp än att tälja för hand.
Citera
2011-10-08, 13:38
Medlem
Tack ska se om jag inte kan klara av att exportera eller rita i ett nytt program.

JAg har sökt lite på nätet och tror Polymorph eller Shapelock skulle vara perfekt för mig. Clas Ohlson sålde shapelock för ett par år sedan men inte nu. Var tror ni jag kan hitta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in