2011-10-07, 15:08
Medlem
Torrances avatar
i scanias hytter, under P-bromsen så sitter det ju en liten lucka med en ventil bakom, ett luftutag, nu är ju min fråga vart man köper dessa tryckluftsslangar som passar på den ventilen? det är ju väldigt vanligt att folk har blåsmunstycken i sina lastbilar, men vart inhandlas dessa?

tack på förhand!
Citera
2011-10-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrance
i scanias hytter, under P-bromsen så sitter det ju en liten lucka med en ventil bakom, ett luftutag, nu är ju min fråga vart man köper dessa tryckluftsslangar som passar på den ventilen? det är ju väldigt vanligt att folk har blåsmunstycken i sina lastbilar, men vart inhandlas dessa?

tack på förhand!
Det är ju smidigare att sätta en T-koppling på luftslangen till sätet så kan du ha den gömd bakom sätet redo att användas när det önskas. Så har verkstan gjort på vår iaf. Den brukar finnas på scania verkstäder..
Citera
2011-10-07, 15:20
Medlem
Torrances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju smidigare att sätta en T-koppling på luftslangen till sätet så kan du ha den gömd bakom sätet redo att användas när det önskas. Så har verkstan gjort på vår iaf. Den brukar finnas på scania verkstäder..

kan man ju göra också, men när det redan är luftframdragen så verkar det praktiskt att använda den ventilen, slipper man massa meck kanske.. men vet du vart man köper slang och pistol? ventilen är ju samma som bildäcksventiler.
Citera
2011-10-07, 17:52
Medlem
toby79s avatar
Du lär lättast få tag på den som reservdel hos den lokala lastbilsäljaren. Har du tur kanske den ligger i någon låda i lastbilen redan.

Annars går det kanske att köpa något meck till kompressorerna på jula eller biltema. Du behöver ju inte så avancerade delar direkt.
Citera
2011-10-07, 19:11
Medlem
Torrances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du lär lättast få tag på den som reservdel hos den lokala lastbilsäljaren. Har du tur kanske den ligger i någon låda i lastbilen redan.

Annars går det kanske att köpa något meck till kompressorerna på jula eller biltema. Du behöver ju inte så avancerade delar direkt.

du kanske har rätt, får kolla med scania om dom har nån.

var faktiskt på jula igår och hittade slang och pistol och skit, men det blev ju inte bättre när det fanns typ 150 olika kopplingar. och jag som inte riktigt vet vad för skit jag ska ha skulle behöva typ ett färdigt kit, vilket scania med lite tur har
Citera
2011-10-13, 00:16
Medlem
Det har du nog missuppfattat om vad det uttaget är för något.Det är till för att fylla extern luft på broms-systemet vid bogsering om du inte kan använda bilens system tex vid motorhaveri och inget annat.Du får nog ta luften vid stolen om du vill ha blåspistol i hytten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in